Gândul unei băi cu gheaţă la sfârşitul unei zile de pedalat nu poate părea prea tentant, dar pentru multe echipe profesioniste de ciclism acesta este cel mai important lucru după o cursă.

Utilizate pentru a reduce febra musculară şi inflamaţiile, băile cu gheaţă se pare că măresc viteza de recuperare, dar adevărul din spatele acestor supoziţii nu este încă foarte clar.

Băile cu gheaţă reduc impulsurile nervoase – micşorând percepţia durerii – încetinind fluxul de enzime către muşchi şi reducând umflăturile şi inflamaţiile care apar pentru ca muşchii să repare “microdaunele” produse în timpul efortului. Teoretic acest lucru iuţeşte procesul de recuperare.

 Cercetătorii nu au fost întotdeauna de acord cu această teorie. Un studiu din 2007 a constatat că băile cu apă rece nu au oferit nici un beneficiu atleţilor în ceea ce priveşte durerile musculare sau inflamaţiile. Însă testele au folosit apă la o temperatură cuprinsă între 1°C şi 5°C iar potrivit lui Jonathan Leeder, fiziolog la English Institute of Sport, temperatura optimă este între 10°C şi 15°C. Temperaturile mai scăzute de atât vor avea efecte opuse pentru că organismul va încerca să se conserve.

“Imersiunea în apă rece poate reduce stresul fiziologic a doua zi după o cursă” spune Leeder, care lucrează pentru echipa Marii Britanii de velodrom. “Cu toate acestea, stresul este un semn că muşchii se adaptează şi se repară , aceste lucruri permiţând creşterea în putere”. Aşadar, oprirea acestor procese poate fi contra-productivă.

Unii sportivi fac o baie rece urmată de una fierbinte, dar nu există dovezi evidente că acest lucru ar ajuta. “ Aceasta se numeşte terapie contrastantă, dar nu am observat vreo creştere a vitezei de recuperare deşi sportivii spun că este folositoare. Ori este vorba de efectul placebo ori această terapie funcţionează într-un mod care nu poate fi măsurat încă”.

Deşi o baie fierbinte nu ar fi aşa rea după multe ore de pedalat, Leeder avertizează că aceasta ar putea avea un impact negativ. “Creşterea temperaturii va împinge sângele spre ţesuturile musculare afectate, având un efect pro-inflamator”. Acest lucru a fost confirmat de un studiu din 2008 publicat în International Journal of Sports Medicine, care mai relevă şi faptul că băile cu gheaţă ar putea ajuta recuperarea atunci când sportivii depun un efort intens în zile succesive. “Când trebuie să tragi tare a doua zi, o baie cu apă rece pentru recuperare poate reduce durerea şi inflamaţiile”, spune Leeder.

Un duş rece rapid nu va fi folositor. “Răceala nu va avea timp să pătrundă până în miezul muşchilor, acolo unde apare stresul fiziologic”. Baia într-o cadă sau ceva mai adânc este mai indicată.

Pentru a încerca singur, umple o cadă adâncă cu apă rece şi gheaţă, foloseşte un termometru pentru a verifica temperatura care trebuie să fie între 10°C şi 15°C şi rămâi în ea pentru 10 minute. Dar fă acest lucru doar dacă trebuie să pedalezi şi în ziua următoare, când eşti într-o călătorie mai lungă de exemplu sau o competiţie pe etape. Altfel, ascultă-ţi organismul şi dă-i o zi liberă întrucât durerile musculare sunt un element cheie în adaptarea muşchilor.

Dacă nu crezi că băile cu gheaţă sunt pentru tine iată alte metode de recuperare :

–      masaj

–      stretching

–      colanţi de compresie

sursa : bikeradar.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.