În orice magazin de biciclete mergi vei observa numărul mare de produse alimentare speciale pentru sportivi şi suplimente nutritive. Aceste produse au un aport bun de nutrienţi de calitate şi pot fi folosite într-un mod convenabil şi cel mai important pentru ciclişti pot fi consumate repede.

Însă, majoritatea sunt făcute din ingrediente pe care le folosim zi de zi şi pe care cu siguranţă le găseşti în cămara sau frigiderul tău. Principala diferenţă e că produsele pe care le găseşti în magazinele specializate au fost uşor modificate pentru a le face cât mai eficiente.

O băutură pentru sportivi trebuie să conţină doar zahăr, sare şi apă în proporţii care să faciliteze absorbţia de zahăr şi apă, iar o băutură pentru sportivi îndeplineşte aceste condiţii. Cu un pic de imaginaţie poţi folosi şi alternative, trebuie să ştii însă cum.

Produsele de pe piaţă pot fi împărţite în două categorii : cele pentru energie şi cele pentru recuperare. Cele destinate energiei sunt alimente şi băuturi care furnizează zaharuri simple pe care organismul le va utiliza drept energie şi care menţin nivelul glucozei din sânge în timpul antrenamentelor şi curselor. Exemple ar fi băuturile cu carbohidraţi şi electroliţi, batoanele şi gelurile energizante.

Produsele pentru recuperare au în general ca principal ingredient proteinele, dar producătorii mai adaugă carbohidraţi, grăsimi, vitamine şi minerale în funcţie de produs şi de scopul pentru care va fi acesta consumat.

Cu ajutorul următoarelor sfaturi vei putea să îţi prepari propriile produse pentru energie şi recuperare. Nu înseamnă că nu trebuie să mai foloseşti produsele cumpărate din magazine, căci cheia într-o alimentaţie corectă e timpul, iar aceste produse pot fi procurate mult mai uşor atunci când ai nevoie. Însă nu e nimic rău dacă pe lângă ele vei folosi şi alte alternative.

Laptele : este cel mai apropiat aliment de noţiunea de „superaliment”. Cercetările arată că laptele înlocuieşte energia pierdută, este o sursă fantastică de proteine şi este la fel de eficient precum băuturile pentru sportivi în ceea ce priveşte hidratarea. Este băutura perfectă pentru recuperare. Pentru a obţine cât mai multe din beneficiile laptelui, bea o cană imediat după ce ai terminat de pedalat.

Cornuleţele cu gem sau ciocolată : sunt surse foarte bune de energie obţinută uşor şi rapid. Le poţi lua cu tine când ieşi cu bicicleta pentru a avea o sursă de carbohidraţi fără a mai folosi gelurile şi batoanele energizante. Sunt uşor de consumat, încap în buzunarele din spate şi sunt delicioase. Poţi încerca şi biscuiţii cu gem.

Cola : o băutură pentru sportivi conţine doar zahăr, sare şi apă. Ei bine, unele dintre ele conţin acum şi cofeină pentru a spori performanţele. O descoperire fantastică din urmă cu 10 ani a relevat faptul că consumul de cola în timpul efortului îmbunătăţeşte performanţele mai mult decât o face o băutură sportivă. Acest lucru se datorează cantităţii de cafeină din cola. Pentru a folosi cola, aşteptă întâi să rămână fără dioxid de carbon înainte de a o turna în bidoane.

Sucul de fructe : fără îndoială că cel mai important element al unei băuturi sportive este zahărul pentru că acesta întârzie apariţia oboselii şi suportă sistemul imunitar în timpul efortului. Sucul de fructe este o alternativă perfectă, plus că vei avea parte şi de câteva vitamine suplimentare alături de celelalte lucruri. Pentru a-ţi prepara propria băutură umple bidonul pe jumătate cu suc de fructe iar cealaltă jumătate cu apă. Dacă e o zi călduroasă adaugă un pic de sare.

Fructele uscate : în ultimii ani nutriţia sportivă a fost invadată de lucruri precum jeleuri speciale pentru sportivi sau alte dulciuri. Acestea sunt foarte bune, dar fructele uscate le pot înlocui cu succes. Dacă te-ai uitat vreodată la valorile nutritive ale fructelor uscate ştii deja că acestea sunt bogate în zaharuri.

Nuci : există pe piaţă multe produse bogate în proteine şi cu puţini carbohidraţi. Acestea sunt promovate ca fiind excelente căi de a-ţi creşte nivelul de proteine consumate. Un amestec de nuci va fi la fel de eficient fără a suferi vreun proces de producţie. Migdalele sunt bogate în aminoacizi (leucină), care reprezintă cheia recuperării, deci utilizarea acestora în alimentaţie este o metodă foarte eficientă de grăbire a recuperării.

Băuturi electrolitice preparate acasă : ai pedalat mult şi ai transpirat foarte tare pierzând apă. Trebuie să înlocuieşti aceste pierderi cu o băutură ce conţine electroliţi, în special sodiu. Sunt multe băuturi de acest gen pe piaţă, dar ai putea şi singur să îţi prepari. Cu suc de lămâie, apă şi jumătate de linguriţă de sare de mare poţi prepara o băutură de acest gen.

sursa : bikeradar.com

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.