Pentru a demonta monoblocul este nevoie de o cheie speciala canelata si de un antrenor cu clichet.

Cheia se introduce in antrenor, apoi in monobloc. La monoblocurile normale, cu filet englezesc, se desface in sens orar pe dreapta si in sens antiorar pe stanga. La cele cu filet italian se desface in sens antiorar pe ambele parti.

Canelurile din monobloc sunt mici si cheia poate scapa, mai ales daca este strans tare. Pentru fixarea cheii de monobloc se foloseste un surub M8x1 cu o saiba si o piulita.

Se ataseaza cheia, se infileteaza surubul in ax, se adauga saiba, apoi se strange piulita. Astfel saiba va presa cheia de monobloc nepermitandu-i sa scape. Se poate folosi o cheie fixa sau inelara pentru aplica o forta mai mare.

In cazul in care monoblocul este ruginit, forta aplicata de o cheie fixa nu este suficienta. Cea mai buna metoda de al desfileta este prinderea cheii canelate intr-o menghina si rotirea cadrului.

Daca rulmentii nu au joc, orice monobloc se poate reconditiona, indiferent de aspect.

Cuveta stanga se misca liber pe rulment, cea dreapta trebuie fortata putin ca sa iasa. Sa prinde monoblocul in menghina fara a-l strange prea tare si cu o cheie tubulara se bate usor in rulment. Tubulara trebuie sa calce pe inelul metalic, nu pe garnitura de cauciuc.

Se scot rulmentii de pe ax la fel, batandu-i usor cu o cheie tubulara. Toate piesele se curata si se degreseaza.

Se trece la inspectarea rulmentilor. Cu o unealta ascutita, ac, lama, surubelnita, se scot garniturile de cauciuc. Se procedeaza cu mare grija pentru a nu le ciupi sau deforma. Preferabil se scoate dinspre marginea exterioara.

Indiferent de starea rulmentilor, trebuie curatati bine de orice resturi de vaselina veche, impuritati si rugina.

Se aplica jeturi de spray degresant pana nu mai iese mizerie din ei. Sau si mai bine se baga intr-o sticluta cu benzina, se lasa sa se inmoaie si se agita de cateva ori.

Rulmentii se scot din benzina, se usuca si se umplu cu vaselina. Nu se introduce prea multa vaselina, garniturile trebuie sa intre usor.

Monoblocul se asambleaza cu grija, fara a lovi prea tare rulmentii. Apoi se unge cu putina vaselina si se infasoara complet in banda de teflon. Pe filetul cuvetelor banda se infasoara de la exterior spre interior, in sensul opus infiletarii. Banda de teflon si vaselina protejeaza monoblocul de rugina, iar filetele se strang mai bine.

Inainte de reintroducerea monoblocului in cadru, filetul interior se curata foarte bine. O perie rotativa din otel prinsa in autofiletanta, este ideala. Se sterge prin interior cu o carpa cu degresant, se unge putin cu vaselina si se infileteaza monoblocul.

12 COMMENTS

  1. Nu prindeti filetul monoblocului in menghina! “fara a-l strange prea tare” este o chestie relativa!

  2. Nu inteleg sub nici un motiv care este rostul acestei operatii atit de obositoare cind un monobloc nou costa maxim 40 lei un shimano ceva ? Astept cu interes un raspuns.

  3. Nu inteleg sub nici un motiv care este rostul acestei intrebari obositoare cand poti cumpara un monobloc nou daca nu ai chef sa faci pe mecanicul:). Acest articol se adreseaza celor care vor sa mestereasca la piesele pe care le au si arata procedura tehnica. Tu, daca nu vrei sa te murdaresti, te poti duce la primul magazin si poti cumpara piesa.

  4. Obositor??? Eu o chestie ca asta o fac din placere si pentru relaxare. Imi ia maxim 30 min fara sa ma grabesc.
    Si de obicei fac aceasta operatiune si la monoblocurile noi! Doar ca nu demontez complet rulmentii, le scot garnitura de pe o parte si mai pun putin ulei.

  5. salut!
    Eu am piulita aia de la monobloc in care bagi tubulara “zimtata” de plastic si cum am pus tubulara pe ea….i-am rupt toti dintii aia de plastic…..ce sa-i fac sa il desfac ?

  6. Doar cuveta din stanga e din plastic, cea din dreapta e din metal. Incerca sa-l dezfiletezi din partea dreapta. Atentie, filetul este invers, se desface in sens orar. Dupa ce scoti monoblocul prin dreapta, introduci in carcasa o panza de fierastrau si tai cuveta de plastic, dupa care o scoti usor cu o surubelnita.

  7. Aceasta operatiune merita facuta la orice monobloc pedalier,care nu are joc,ca daca a luat si cel mai mic joc deja este prea tarziu si trebuie inlocuit cu altul nou.Eu personal am desfacut un monobloc dupa un an de folosinta care nu prezenta joc,dar surpriza a fost ca vaselina din rulmenti era putina si uscata,parca era o pasta abraziva mai mult,daca mai mergeam un timp cu el asa trebuia inlocuit,dar daca lam servisat la timp cred ca va mai tine inca peatata.
    Foarte bune articolele…

  8. Eu am un monobloc mai vechi tot pe rulmenti, care are o cheie ciudata pe exterior (mergea cu vechile chei de bicicleta), doar ca am reusit sa desfac partea stanga, iar partea cu pedalierul s-a rupt plasticul bucati.
    Dati-mi o idee cum scot acum monoblocul din cadru?
    Ma gandeam sa incalzesc cu un pistol cu aer cald si sa incerc sa il scot pe partea stanga.
    Monoblocul e Made in Germany de pe o bicicleta Bulltec.

  9. Lovesti cu un ciocan in ax pe partea dreapta iar axul va iesi pe partea stanga cu rulmentul stang.Depresezi rulmentul depe ax si apoi bagi axul in rulment pe partea dreapta exterioriara si bati cu ciocanul pana iese acea teava tubulara afara pe partea stanga cu tot cu rulmentul depe partea dreapta.Va mai ramane cuveta doar infiletata iar daca spui ca este de plastic o incalzesti cu suflanta de aer cald si o tai cu un cutit sau o panza de bomfaier.

  10. Nu este chiar asa ciobaneste,eu la revizia rulmentilor cuveta dreapta o las infiletata in cadru si bat in ax,mi se pare mai bine decat sa o prind in menghina,in menghina se poate strica filetul cuvetei foarte usor.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.