Rohloff este o companie germana care si-a inceput activitatea fabricand lanturi de bicicleta. Treptat si-au diversificat gama de produse, punctual culminant fiind atins in 1996. Atunci au prezentat un butuc cu 14 viteze integrate.

In 1999 butucul Rohloff  500/14 era disponibil spre vanzare. Acest nou gearhub a revolutionat lumea ciclismului fiind produsul cel mai avansat tehnologic.  Nu se fabricase pana atunci nimic comparabil, si nici pana in acest an. Pricipalele caracteristi care il diferentiaza de alte gearhub, sunt  greutatea redusa, plaja larga de rapoarte si pasul egal dintre trepte.

Rohloff ofera o plaja de rapoarte de 526%, depasind multe biciclete cu 27 de viteze. Cu asemenea rapoarte se poate aborda cu success orice catarare sau coborare. Pasul dintre viteze este egal de la un capat la altul si anume 13.6%. Se poate obtine o cadenta egala, fara ruperi de ritm, pe aproape orice teren.

Greutatea butucului este de 1,7kg, cu tot cu maneta schimbator, cabluri, camasi, placa de fixare.  Sistemul de indexare a vitezelor nu se afla in maneta, ca la ceilalti producatori, ci in interiorul butucului. Maneta nu se uzeaza si nu necesita reglaje. La unele modele sistemul de indexare este pe exteriorul butucului. Pentru fixarea butucului pe cadru se foloseste suplimentar o placa de prindere (axel plate). Aceasta placa are rolul de a preveni rotirea axului in timpul mersului. Sunt disponibile doua modele de axel plate, pentru frana disc, sau fara frana disc.

Butucul poate avea ax QR sau ax cu piulite, este disponibil cu frana disc sau fara si se fabrica in trei culori, argintiu, negru si rosu. Doua lucruri mai putin agreate ar fi discul de frana special cu prindere doar in  patru suruburi si faptul ca are doar 32 gauri. Odata cu butucul trebuie cumparat si discul de frana cu 4 gauri. Pentru unele aplicatii mai grele, precum tandem sau cargo bike, trebuie folosite jante foarte rezistente, deoarce 32 de spite este cam putin.

Intreg butucul este inchis ermetic si umplut cu ulei. Toate piesele sunt continuu lubrifiate iar uzura este foarte mica. Sunt  biciclisti care au pedalat peste 100.000 de kilometric fara nici o problema.

Sunt oferite spre vanzare 3 modele principale.

Rohloff  500/14 CC – pentru frana pe janta, cu QR pentru cadre cu dropout-uri verticale

Rohloff  500/14 DB – pentru frana disc, cu QR pentru cadre cu dropout-uri vertical

Rohloff 500/14 TS – ax plin cu filet si piulite, pentru cadre cu dropout-uri orizontale

Toate modelele sunt disponibile in argintiu, negru si rosu si pot avea sistemul de schimare a vitezelor intern sau extern. In partea stanga are un capac ce se poate demonta. Pe acest capac este prinderea pentru disc, astfel ca orice butuc se poate converti la frana disc sau invers.

Desi pretul este mare, 800-1000 euro, vanzarile cresc mereu si compania prospera. In 2004 au fost nevoiti sa se mute intr-o fabrica mai mare, pentru a putea satisface cererea clientilor. In primii 3 ani s-au vandut 20.000 de butuci, pana in 2004 vanzarile s-au dublat, iar in 2008 a fost fabricat butucul nr. 100.000! Exista o disputa continua intre cei ce folosesc gearhub si ceilalti ciclisti, dar eu cred ca viitorul in ciclism este cu viteze integrate.

5 COMMENTS

  1. ar fi fost interesant de comentat ca vitezele se pot schimba de pe loc, ca exista posibilitatea de a utiliza o curea de carbon in loc de lant si ca poate fi folosita chiar si la xc sau dh pentru ca plaja de rapoarte este generoasa si nu se forteaza nici o componenta prin schimbari bruste intre valori foarte diferite solicitate de teren… spre ex de la o coborare ametitoare sa schimbi pt un raport pretabil urcarii… ceea ce la sistemul foi / pinioane e incomod si, de multe ori, riscant pentru ciclist si piese…

  2. @catalin cuculas, ”o curea de carbon in loc de lant”; sincer ar fi cea mai mare stupizenie !!!….asa ca, tot cureaua cauciucata ramane cea mai buna varianta, cum au defapt si masinile unde-s solicitari mult mai mari decat la o bicicleta, nu mai vorbesc de numarul infernal de rotatii pe care-l face pana o schimbi!

  3. Nici nu se mai poate altfel!Cine este atat de sadic sa stea sa curete si in final sa schimbe zeci de lanturi,pinioane si angrenaje pedaliere?!Trebuie sa se realizeze o revolutie si in ciclism,ceva in genul Katz-Bike ce a dat faliment prin 2011… Ca intotdeauna lucrurile buna dureaza putin…

  4. daca mati putea ajuta sa gasesc coroane de bicicleta lanturi si pinioane stinga si dreapta roata libera va pot furniza date de o inventie energetica de talie mondiala

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.