Repararea unei camere sparte e unul dintre cele mai usoare lucruri, dar sunt uimit cat de putin oameni stiu sa o faca bine si corect. Am vazut foarte multe camere lipite gresit, incepand de la lipiri cu superglue, prenandez, banda adeziva de toate felurile, pana la petice lipite invers, bucati de camera sau de plastic in loc de petic. Astfel de lipiri e posibil sa tina pe moment, dar ca o lipitura sa fie sigura, trebuie urmati cativa pasi aproape obligatorii.

Inainte de a scoate roata mutati lantul pe pinionul mic si eliberati frana de pe janta. Folositi leviere dedicate pentru a scoate cauciucul, nu surubelnite sau alte ustensile. Multi gresesc in special la introdus camera pe janta, cand sparg camera accidental. Camera se poate prinde intre marginea cauciucului si a jantei, sau intre levier si janta, deci procedati cu atentie. Dupa ce scoateti camera, umflati-o si cautati gaura. Daca e o gaura mare vezi simti si auzi jetul de aer. Daca e o gaura mica, trebuie sa scufundati camera intr-un recipient plin cu apa si sa urmariti pe unde ies bulele de aer. Insemnati locul cu creta si lasati camera sa se usuce complet inainte de a trece la lipire. Pana aici cred ca oricine se descurca binisor.

Camera trebuie curatata in jurul gaurii pe o suprafata mai mare decat peticul. Se foloseste smirghel sau hartie abraziva. Granulatia cea mai potrivita in opinia mea, e in jur de 150.

Cu o carpa curata si putin alcool sau spirt se sterge camera. Nu e un pas obligatoriu, dar e recomandat. Astfel se sterge praful rezultat in urma slefuirii si se indeparteaza eventualele urme de grasimi.

Se aplica adezivul, in strat uniform si subtire pe o suprafata mai mare decat a peticului. Se pune un punct exact pe gaura, apoi se extinde spre exterior. Gaura trebuie sa fie in mijloc. Nu folositi alt adeziv decat cel special pentru camere de bicicleta. Pana aici camera trebuie sa ramana umflata. Se asteapta minim 2-3 minute sa se usuce adezivul, apoi se dezumfla camera. Nu aplicati petecul pana adezivul nu este complet uscat.

Inainte de a aplica peticul, dezlipiti folia metalica. Peticul se aplica pe camera cu partea de sub folia metalica. Se apasa cu degetul pe centrul peticului, apoi spre margini. Evitati astfel prinderea de bule de aer sub petic.

Asteptati 2-3 minute, apoi dezlipiti folia de celofan de deasupra. Daca celofanul se ia cu tot cu petic, inseamna ca nu l-ati lipit bine. In acest caz trebuie sa o luati de la inceput.

Dupa indepartarea celofanului mai masati putin peticul, apoi aplicati putina pudra de talc. In caz contrar camera se poate lipi de interiorul cauciucului. E recomandabil sa pudrati toata camera si interiorul cauciucului cu talc.

O camera astfel reparata este mai buna decat una noua! Cu timpul peticul se aplatizeaza si nu o sa ramana nici o umflatura pe camera.

16 COMMENTS

  1. uneori nu este timp de asta. am patit odata sa fac pana noaptea pe intuneric cand mai aveam vro 10 km pana la destinatie. spre uimirea mea m-am tinut camera cum am reparat-o eu in graba, nici nu am mai asteptat sa se usuce lipiciul.

  2. Ca sa fii foarte sigur ca n-a ramas nimic in anvelopa este bine s-o verifici pe interior cu buricele degetelor din mm in mm, ori de cate ori spargi.
    Poti lua in anvelopa o sirma de otel arc de 0,25mm pe care n-o observi si care sta infipta acolo gata sa produca o noua pana.
    Exista petice dupa care este imposibil sa se dezlipeasca celofanul dupa ce ai terminat lipitura.
    Si prenadezul face lipituri excelente daca este de calitate atat el cat si cauciucul din care ai facut peticul.
    Am lipit o camera care facuse explozie si avea o gaura mare ovala pe care un petic din acesta modern n-o putea acoperi decat cu marginile.

  3. E o solutie speciala pentru petice, Michel. E foarte usor de aplicat datorita pensulei incorporate in dop.

  4. Cum se repare o pana? Simplu, se inlocuieste camera sparta cu una noua. Nu merita efortul de a o lipi.

  5. Multumesc. Ma refeream la aplicarea talcului pe toata suprafata nu doar acolo unde ai aplicat peticul.
    Am inteles,reduce frecarea dintre camera si anvelopa,dar ce efect are?
    Mergi mai usor, sau ce?

  6. Cine are bani poate sa-si arunce si roata daca se descentreaza si cadrul daca se zgarie si sa-si ia altele noi.

    Oprirea bicicletei in momentul aplicarii franei, se realizeaza prin frecarea dintre sol si anvelopa. Forat aplicata asupra anvelopei e destul de mare pentru a o face sa se miste putin. Astfel apare o frecare intre interiorul anvelopei si camera. Cu timpul camera se uzeaza si se subtiaza, si poate exploda. In plus se monteaza si se demonteaza mai usor.

  7. Schimbarea camerei in caz de pana este o solutie OK, dar se poate intampla ca in cazul unui concurs sau a unei ture mai lungi sa ai mai multe pene. Ce faci? Cari 2 camere? 3? Poate 4 daca esti ghinionist… O camera de rezerva este recomandat sa ai la tine dar de asemenea este si mai bine sa ai un kit de pana in permanenta prin buzunare sau gentuta.

    Mai exista si peticele autoadezive care sunt mult mai comod de carat (ocupa extrem de putin spatiu) dar in schimb nu sunt la fel de eficiente ca un petic lipit clasic. In plus, la peticele autoadezive nefolosite, din cauza faptului ca adezivul respectiv se usuca, in timp e bine sa le mai schimbati din cand in cand cu unele noi. In cazul peticelor clasice inainte de tura sau concurs e bine sa verificati tubuletul de adeziv sa nu fie uscat chiar si in cazul in care este sigilat.

  8. Salut.anul asta am facut aproximativ 20 de pene in 1700km.Nu m-am uitat niciodata la un tutorial ca acesta,dar constat ca si eu procedez aproape identic.Zic “aproape” fiindca nu aplic solutia de lipit pe camera umflata,ca face bule chiar unde solutia ar trebui sa prinda mai bine.Si nu am pudrat peticele,las celofanul ala pe petic.In rest la fel.Este foarte importanta smirgheluirea zonei pentru ca se creeaza o suprafata rugoasa,astfel solutia de lipit sa adere mai bine.Eu mi-am exersat tehnicile astea in timp,si acum dureaza vreo 20-25 min repararea unei pene(operatiunea completa),dar cand esti la inceput dureaza ceva mai mult,asa ca aveti rabdare…

  9. Dane, dar ai o medie infricosatoare la pene. Cum reusesti asa o performanta? ~85km si o noua pana….. Tie sigur ti-ar prinde bine solutiile antipana.

  10. Si eu am o medie mare de pene/ nr de km. Una a fost chiar interesanta. Dupa 30 de km de mers pe sosea, drept pentru care umflasem anvelopele ceva mai tare, inainte de intrarea pe coclauri ne-am oprit la o bere, noi la umbra si biclele la soare. Dupa aproximativ 30 min, chiar cand ne-am ridicat sa plecam, una din camere si-a dat duhul, destul de brusc dar fara explozie. Motivul, evident dilatarea aerului din camere din cauza statului in soare. Deci luati bicla cu voi la bere, nu o lasati sa stea in soare.

  11. Nu s-a amintit aici ca n-ar strica inainte de montaj, sa verificati daca nu cumva obiectul care a provocat pana nu a ramas infipt in cauciuc!
    Un spin de salcam luat din padure e foarte eficient in creearea multor probleme, sau un ciob de sticla..

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.