O categorie de frane, mai putin populare sunt cele pe tambur (drum brake).

Frana pe tambur este incorporata in butuc. Pe un butuc normal nu se poate monta o astfel de frana. In partea stanga, carcasa butucului are un diametru mai mare. In acest loc este introdus un sistem de franare compus din doua placute semicirculare cu ferodo si un sistem de parghii de actionare. Parghia este trasa de un cablu atasat de maneta de frana. Cand maneta este actionata, parghia impinge placutele in exterior, si acestea se freaca de interiorul carcasei, incetinind miscarea rotilor.

Nu este o frana prea eficienta, franarea se realizeaza lin, fara a bloca brusc roata. Si greutatea mare constituie un dezavantaj. Avantajul major este durata foarte mare de utilizare. Placutele sunt mari, dure si se uzeaza greu. In plus sunt la adapost de factorii de mediu, franarea neavand de suferit in conditii umede sau trasee noroioase. Nu necesita servisare sau reglare.

Foarte putine firme mai produc astazi butuci cu drum brake. In trecut erau mult mai populare, dar odata cu raspandirea franei pe disc, au cazut in dizgratie.

4 COMMENTS

  1. Daca vrei sa obtii o franare brusca (roata blocata), se umecteaza placutele de frana cu o solutie de sacaz (colofoniu) si alcool sanitar.

  2. Unde as putea gasi spre a cumpara un astfel de butuc? Si ce mai intereseaza si mai tare: vreau sa restaurez o bicicleta (ukraina) careia i-au fost puse spite duble din electrod de sudura sau asa ceva si din motive emotionale nu vreau sa renunt la spitele duble ( a fost a tatalui meu care se mandrea f. tare cu ele)… si singura posibilitate pt frana fata ar fi pe tambur, deci trebuie inlocuit butucul pe care il are deja, unul simplu, cu diametru mic. Se pot modifica spitele actuale pentru a fi compatibile cu noul tambur, pastrandu-se janta? Ceva similar vreau sa ii fac si in spate, unde sa ii pun un butuc in 7-8 viteze (momentan e simplu). Nu prea ma pricep, sunt la inceput.

  3. Pe langa ce s-a scris mai sus, vreau sa adaug ca frana pe tambur, este mai avantajoasa in cazul in care roata primeste o lovitura si se descentreaza. Fireste, frana pe disc rezolva problema mai bine dar la bicicletele de oras nu prea se pot monta frane pe disc iar in cazul uneo roti descentrate, o frana V care poate altfel e mai eficienta nu mai are nici o valoare pana la reparatia jantei (atatea biciclete circula cu franele desfacute).

  4. Salut,
    Am cumparat o bucucleta SH cu frana pe tambur de tip Drum Brake. Problema mea e ca scartaie in mod ingrozitor. Chiar si dupa ce l-am curatat tot scartaie. Exista vreo solutie cu care trebuie sa o dau?

    Vad ca articolul este vechi, am sa urmaresc aici daca ai vreun raspuns.
    Multumesc!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.