Butucii cu dinam incorporat exista de multa vreme si in anumite ramuri din ciclism sunt foarte populari. Cel mai mult sunt utilizati in randul cicloturistilor si a navetistilor. Ofera lumina gratis fara a mai avea grija bateriilor.

Un dynohub e mai mare si mai greu decat decat un butuc normal deoarece adaposteste o serie de magneti. Acesti magneti constituie sistemul de producere al curentului, format dintr-un rotor si un stator. Pe exteriorul flansei au o mica priza la care se conecteaza o mufa cu fire. Firele se pot lega la orice sursa de lumina cu bec sau led. Se pot lega chiar mai multe unitati, cum ar fi un far pe fata si un stop pe spate. In afara de alimentarea farurilor, un dynohub se poate folosi si la incarcarea unor acumulatori sau bateriei telefonului. Pentru asta e nevoie de un montaj electronic destul de simplu de construit.

Au si cateva dezavantaje, incepand cu greutatea mare si cu un mic efect de franare produs de magneti. Acest efect se manifesta doar la pornire cand viteza este mica. Odata cu cresterea vitezei, efectul de franare nu se mai simte.

Un dynohub alimenteaza farul atat timp cat este in miscare, odata oprit, ramai in intuneric. Pentru a contracara acest neajuns, sunt disponibile faruri si stopuri speciale ce au incorporat un mic acumulator. Acumulatorul se incarca in timpul mersului, iar la oprire alimenteaza farul o scurta perioada. E indicat sa se foloseasca un far dedicat, care are buton de pornire-oprire. In caz contrar farul va sta aprins tot timpul, scurtand viata becului.

Nu exista prea multi producatori, nici prea multe modele disponibile. Sunt variante cu ax plin sau QR, cu prindere disc sau fara, si de diferite voltaje si puteri. Ca firme producatoare amintesc Shimano, Schmidt, Sram, Sturmey-Archer.

11 COMENTARII

  1. Efectul de franare al magnetilor care este permanent poate fi resimtit, cu siguranta, dupa multi kilometri de pedalare.
    Se vede clar cand ai roata suspendata si o invarti; se opreste destul de repede!

  2. Subscriu. Exista un incontestabil efect de franare, dar este semnificativ mai mic decat in cazul unui dinam clasic. In plus, nu produce zgomot si este fiabil. Asociat cu un stop cu acumulator, care mentine lumina pana la 5 minute (in cazul opririlor la semafor spre exemplu), este combinatia ideala pentru un citybike.

  3. mi-am luat şi eu recent o astfel de bicicletă, cu dinam în butuc. ce mi-a atras atenţia în articol e ideea de a-ţi încărca telefonul sau acumulatorii de la dinam cu „un montaj simplu”. ştie cineva unde găsesc schema acestui montaj? cu minimele cunoştinţe de electronică pe care le am, bănuiesc că primul pas ar fi convertirea curentului alternativ de la dinam în curent continuu printr-o punte redresoare (4 diode). dar mai departe? cum fac să obţin un anumit voltaj constant? şi bănuiesc că nişte parametri ai pieselor ar trebui să difere la o încărcare de acumulator clasic de 1,2V faţă de unul de telefon pe litiu de 3.7V
    m-ar interesa să detaliaţi. mulţumesc!

  4. rredresezi curentul si-l stabilizezi cu un 7805 si gata,iar daca vrei sa incarce si cand te opresti pui tampon si 3 baterii nimh acumulatoare cu capacitate cit mai mare….mare branza!

  5. Pentru LucianTheOne- nu aveti un butuc fata 36 gauri, cu dinam si prindere disc pentru o bicicleta de oras? Aveti o poza cu un astfel de butuc center lock. Daca aveti sunt interesat sa cumpar acest butuc. Pot fi contactat pe e-mail sau la tel. 0724 652 660. Multumesc anticipat.

  6. Referitor la un dinam in butuc, atunci candb, butonul e pe ON butucul scoate un pacanit puternic cu vibratii sesizabile in ghidon iar cand butonul e pe OFF la aceeasi viteza nu mai scoate nici sunet, nici vibratii.
    E o problema de camp electric deoarece atunci cand dinamul are sarcina electrica (consmator) se intampla ceva inautrul lui de ordin mecanic ce produce sunetul (destul de puternic si creste odata cu viteza rotii) si vibratiile.
    Daca e cineva care poate sa ma ajute va multumesc mult.
    ID: enkey_cs@yahoo.com

  7. Folosesc un dinam in butuc shimano – un far cu bec si un stop cu LED cu remanenta – dar se pare ca nu merg in acelasi timp !! care sa fie problema !? incompatibilitate LED/bec, curent insuficient, polaritate stop !? sunt legate in paralel.
    Multumesc pt orice raspuns

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.