Frana pe role (Roller brake) este un produs inventat de firma japoneza Shimano. Este oarecum similar cu frana pe tambur, dar are si multe deosebiri.

In primul rand, aceasta frana se monteaza pe exteriorul butucului si la nevoie se poate scoate. Pe partea stanga a butucului sunt caneluri, pe care se potriveste exact frana, apoi este fixata cu o piulita pe ax. Frana are un brat care se ancoreaza de cadru pentru a-i preveni rotirea.

In interior sunt sase role montate intr-un suport precum bilele intr-o coronita. Pe exteriorul bilelor sunt trei saboti cu ferodo, cate unul pe fiecare doua bile. In centru este o piesa hexagonala care este conectata de cablul de frana. Cand cablul este actionat, piesa hexagonala se roteste si cu varfurile impinge rolele spre exterior. Acestea preseaza sabotii pe peretii franei, incetinind si oprind astfel roata.

Unele roller brake au pe dinafara un radiator de aluminiu pentru a preveni supraincalzirea datorata frecarii. Atat frana, cat si radiatorul pot avea diferite diametre, cu cat diametrul e mai mare cu atat e mai prompta franarea. Frana pe role e mai eficienta decat frana pe tambur si decat unele cantilevere, dar nu se apropie de un V-brake bun.

Este la fel de eficienta si pe uscat si pe ploaie si pe frig. Este aproape indestructibila, nu necesita reglaje sau intretinere. Insa datorita eficientei scazute si greutatii mari, Shimano a incetat productia acestui model de frana.

3 COMMENTS

  1. In 2015, in Occident inca se vand biciclete noi cu astfel de frane. Si da, pt oras sunt perfecte impreuna cu butucii cu viteze incorporate.
    In Romania se va pedala cu DHS si in anul 2080.

  2. “nu necesita reglaje sau intretinere”

    Gresit, necesita si reglaje, dar mai ales intretinere. Este o frana (singura) ce functioneaza cu o vaselina speciala produsa de Shimano, in lipsa ei frana se uzeaza in interior si nu mai poate fi reparata, neexistand livrare pe piese de schimb ci doar cu totul, frana intreaga.
    Shimano recomanda ca la cam 5000Km parcursi sa se regreseze franele cu +/- 5gr din aceasta vaselina speciala pe fiecare frana fata si spate, (se gaseste la tuburi de 100gr de regula), eventual demontate in prealabil si curatate de vaselina veche, uzata.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.