Proteinele ajută la recuperarea după antrenamente, dar care sunt cele mai bune surse de proteine?

Proteinele sunt denumite pietrele de temelie ale organismului. Sunt alcătuite din combinaţii de aminoacizi şi joacă un rol important în creşterea, repararea şi întreţinerea muşchilor, oaselor, pielii, părului şi altor ţesuturi.

Proteinele mai ajută şi hormonii, neurotransmiţătorii şi enzimele, şi joacă un rol important în metabolism, echilibrul apei în organism şi producţia de hemoglobină. Există peste 10.000 de proteine în organism.

Acestea sunt lanţuri lineare de aminoacizi. Din cei 22 de aminoacizi standard, 8 sunt esenţiali pentru că organismul omului nu îi poate sintetiza în cantitatea de care are nevoie, aşa că ei trebuie obţinuţi din alimente.

Proteinele complete – acelea care conţin aminoacizi esenţiali în proporţii corecte pentru organism – provin în cea mai mare parte din produse de origine animală precum carnea, peştele sau ouăle. Proteinele incomplete (cărora le lipsesc unul sau doi aminoacizi esenţiali) provin din legume, fructe şi nuci.

Când trebuie să mănânci proteine

Efortul sporeşte consumul de proteine, deci e important să te alimentezi cu proteine după 2 ore de pedalat sau alte exerciţii. Combinarea proteinelor cu carbohidraţii la 2 ore după efort înseamnă că proteinele pot fi folosite pentru construirea şi reparaţia ţesutului muscular.

Cantităţile variază în funcţie de dietă, nivelul de pregătire şi constituţia persoanei, dar în general raportul trebuie să fie de o parte proteină la 3 părţi carbohidraţi. Dacă e bine să te alimentezi cu proteine înainte sau în timpul efortului e discutabil deoarece în acest timp organismul blochează sinteza proteinelor (mai puţin în timpul antrenamentelor anaerobe). Preferabil e să apelaţi mai mult la carbohidraţi înainte şi în timpul antrenamentelor, dar nu înseamnă că trebuie să eliminaţi de tot proteinele.

Surse de proteine

Sursele cele mai complete de proteină sunt carnea, peştele şi produsele lactate. Dintre acestea cele mai recomandate sunt carnea de pui, carnea de porc macră, carnea de vită şi ouăle. Apoi vin leguminoasele precum lintea, fasolea, tofu şi laptele de soia, dar şi produsele lactate.

Surse de proteine pentru vegetarieni

Sportivii vegetarieni pot avea probleme cu procurarea cantităţilor necesare de proteină, mai ales dacă nu ştiu cum să combine alimentele. Trebuie să combinele alimentele pentru o cantitate optimă de proteină : trebuie să mănânce produse lactate de origine vegetală precum cele  din tofu, soia sau linte.

O altă sursă bună este untul de arahide – din 2 linguri obţii aceeaşi cantitate de proteină precum din 240ml de lapte, iar în plus conţine şi grăsimi mononesaturate.

sursa : bikeradar.com

3 COMMENTS

  1. Ultimele descoperiri in domeniul nutritiei au aratat ca organismul poate sintetiza cei 8 aminoacizi fara ajutorul hranei de origine animala. Oricum, era o chestiune de timp pana sa se demonstreze acest lucru, pentru ca altfel vegetarienii ar fi pierit de mult. Eu insumi sunt vegetarian de 23 de ani (fara soia si unt de arahide) si n-am avut nici o problema cu metabolismul proteinelor. Din contra. Plus ca alimentele de origine animala ingreuneaza digestia, micsoreaza rezistenta la efort fizic indelungat, maresc durata timpului de refacere dupa efort, etc.

  2. Cum demonstrezi ca metabolizezi proteinele mai bine decat restul lumii? Asta am inteles eu din expresia “Din contra”.
    Omul este omnivor. Sistemul digestiv,incapand de la cavitatea bucala si sfarsind cu intestinul gros este “croit” pentru o dieta formata din carne si plante. Nu doar carne si nu doar vegetale. Plantele sunt mai greu de digerat decat carnea. Asta este si motivul pentru care vaca are mai mult de un stomac si o caruta de intestine iar un caine are un stomac si intestiele scurte.
    Parerea mea este: Mancati cat mai variat !

  3. De ce toata lumea spune ca produsele din carne sunt mai satioase, tin mai mult de foame, te fac sa te simti mai satul?
    Deoarece carnea se digera mai greu, sta mai mult timp in stomac si foamea apare mai tarziu.
    Animalele carnivore au saliva mult mai acida si sucurile gastrice mult mai puternice pentru a digera eficient carnea. Iar faptul ca au intestinul subtire le ajuta sa elimine mai repede resturile ramase din digestie, care sunt cam toxice.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.