Unul din termenii mai putin cunoscuti din ciclism, poarta numele de Factorul Q. Desi pare un lucru marunt si lipsit de importanta, utilitatea practica a factorului Q este foarte mare.

Acest aspect al ciclismului a fost prima data evidentiat de Grant Petersen, fondatorul firmei Rivendell Bicycle. Factorul Q reprezinta distanta dintre cele doua pedale in raport cu axul pedalier. Cel mai usor se masoara punand bratele angrenajului pe aceeasi parte a axului. Apoi cu o rigla sau ruleta se masoara distanta dintre brate, de pe exteriorul lor.

Dimensiunea factorului Q depinde de anumite caracteritici ale bicicletei.. Prima este latimea tevii in care este montat butucul pedalier. Majoritatea bicicletelor au latimea acestei tevi de 68mm, dar sunt unele modele care au 70 sau 73mm. Cu cat latimea tevii creste, cu atat mai mare va fi si factorul Q. Forma bratelor angrenajului are de asemeni o mica influenta. Unele brate sunt curbate spre exterior marind astfel factorul Q, spre deosebire de cele mai drepte, apropiate de cadru, care il micsoreaza. Dar cea mai importanta dimensiune este lungimea axului pedalier. Cu cat este mai scurt, cu atat factorul Q se va micsora, deoarece pedalele se vor apropia de cadru.

Importanta acestei dimensiuni e usor de inteles. Cand pasim pe sol, punem  talpile picioarelor foarte apropiate una de alta. Daca incercam sa pasim cu picioarele mai departate, vom obosi mai repede si ne vom deplasa mai incet. La fel ca la mers, si pedalatul cu picioarele cat mai apropiate e mai eficient. Picioarele se misca in acelasi plan, forta dezvoltata e mai mare si se castiga si un plus la aerodinamica. Bicicletele de sosea au factorul Q mai mic decat al celorlalte biciclete, datorate formei constructive. Furca spate este mai ingusta astfel se poate monta un ax pedalier mai scurt. Daca am pune acelasi ax pe alta bicicleta, bratele angrenajului s-ar lovi de cadru.

Verificati distanta dintre bratele angrenajului si bara de jos a furcii spate (chain stay). Daca depaseste 10mm, e cazul sa schimbati axul pedalier cu altul mai scurt. Veti simti diferenta!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.