Demontarea unui butuc pentru pinioane casetate pare foarte complicata si multi se feresc sa o faca. Majoritatea prefera sa schimbe piesele defecte decat sa incerce sa le repare. Voi prezenta cum se demonteaza si se reconditioneaza caseta unui butuc Shimano. Pentru acesti butuci se gasesc foarte greu casete de schimb si cand capata joc, multi schimba butucul cu totul. Cu putina indemanare si fara scule speciale, o caseta se poate demonta si la domiciliu.

Intai demontati  pinioanele si se scoateti axul butucului.

Scoateti cu grija garnitura cu o surubelnita lata, apoi scoateti bilele. Cuvetele si bilele se sterg si se inspecteaza cu atentie. Daca pe cuveta observati adancituri, zgarieturi sau crapaturi, trebuie sa va opriti. Caseta trebuie inlocuita cu totul, iar daca nu aveti alta buna, trebuie schimbat tot butucul.

Pe marginile cuvetei sunt doua crestaturi. Petru a o demonta eu am taiat un patrat din tabla de 4mm cu laturile de 29mm. Se potriveste “unealta” in crestaturile cuvetei si cu o cheie reglabila se rasuceste spre dreapta, in sens orar. In lipsa unei unelte potrivite se poate dezfileta si cu o dalta mica plus ciocanul aferent.

Nu scoateti complet cuveta, doar 2-3 rasuciri. Luati un inbus de 10mm si introduceti-l in interiorul butucului. Acolo este un surub ce fixeaza caseta de butuc. Rasuciti spre stanga pana surubul iese complet.

Acum ati detasat caseta de butuc. Dezfiletati complet cuveta si trageti-o usor in afara. Apoi despartiti partea mobila (rotorul) de partea fixa (statorul). Trebuie sa aveti o carpa sau un prosop intinse pe masa de lucru pe care sa asezati piesele. Atentie la bilutele dinauntru, sunt mici si se pierd usor.

Acestea sunt piesele componente: surubul de fixare, cuveta, statorul, rotorul, clichetii, inelul de fixare, bilutele si cateva saibe distantoare. Scoate usor inelul de fixare a clichetilor cu o surubelnita subtire si aveti grija sa nu-l indoiti. Totul trebuie curatat foarte bine si inspectat cu atentie. Daca observati uzura pe caile de rulare ale bilelor, e timpul pentru o caseta noua.

Montarea e simpla dar migaloasa. Intai se monteaza inelul elastic pe stator si se introduc cu grija clichetii. Apoi se ung cu vaselina caile de rulare pentru a putea lipi bilutele. Nu puneti vaselina pe rotor, ci pe pe stator si cuveta. Asezati cu rabdare bilele una cate una. Pe clicheti nu puneti vaselina, ci doar o picatura de ulei. Deasupra statorului se aseaza cateva saibe foarte subtiri. Daca inainte caseta avea joc, eliminati o saiba. Astfel cuveta se va infileta mai mult, va presa mai tare pe bile si va reduce jocul.

La montare introduceti intai statorul in rotor, apoi cuveta, care se infileteaza cu grija in sens antiorar. Montati caseta in butuc, strangand bine surubul de fixare. Dupa asta strangeti bine cuveta cu ajutorul uneltei dedicate. Urmeaza montarea axului si a pinioanelor si treaba este gata. Acum caseta este ca noua, fara joc si gata de plimbare.

36 COMMENTS

  1. Nu as recomanda sa se foloseasca dalta mica si ciocan pt. desurubarea cuvetei cu crestaturi. Cea mai buna solutie, daca nu ai scula respectiva, este improvizarea unei scule ca in imaginea de mai sus, sau ceva similar cu care sa poti obtine cuplul necesar desurubarii.
    Cuvetele astea sunt extrem de stranse si asta datorita faptului ca au filet pe stanga cu pas mic(filet de presiune), ele blocandu-se si mai puternic in timpul pedalarii in forta, fara a exista vreodata pericolul desurubarii in mers.

  2. Foarte bun acest ghid,dar am o mica mentiune,mai bine zis un sfat pentru cei care doresc sa faca aceasta operatiune.Eu in loc de tabla am facut doi dinti unei chei tubulare,care este si foarte rezistenta.

  3. O improvizatie perfecta se poate obtine dintr-o pila lata cu maner; aceasta fiind suficient de dura, este exclusa deteriorarea.
    Se polizeaza pila la varf pina cand intra fest in cele doua crestaturi; doar atat si nimic mai mult…. iar in momentul desurubarii se fixeaza pila apasand ferm pe maner fara a exista riscul sa iasa din locase atunci cand este actionata cu cheia reglabila, indiferent cat de tare este stransa cuveta.
    Merge de minune si este foarte usor de realizat.

  4. Eu as vrea sa stiu cum arata scula potrivita, ca sa cumpar una. Daca poate posta cineva un link, as aprecia.

  5. Nu cred ca sunt astfel de scule de vanzare.
    Producatorii prefera sa cumperi o caseta noua, decat sa o repari pe cea veche.

  6. Nu se gasesc asemenea scule de vanzare, sigur ele sunt numai in dotarea personalului care monteaza asemenea casete; deci la locul de munca.
    Normal ca producatorii n-au niciun interes sa le reparam, pt. ca le scad vanzarile!
    Eu mi-am facut scula la uzina, dar metoda cu pila poate fi la indemana tuturor celor care vor sa-si repare singuri caseta.

  7. eliminati dalta sau acea bucata de tabla si cautati un rest taiat de la un git de furca 1″ 1\8 dupa care cu faiul ii puteti face acele doua ghinturi care sa intre in cuveta puteti face pe capat doua gauri introducind o tija metalica pentru pirghie .CREDETIMA IESE O ADEVARATA CHEIA DE DESFACUT CASETE SHIMANO MAI ALES GITUL LA FURCI E DIN MATERIAL BUN

  8. Daca faci o cheie din gat de furca trebuie sa-i faci neaparat tratament termic(calire), bineanteles daca otelul respectiv permite, altfel n-o sa tina prea mult; se poate strica chiar de la prima folosire, la o cuveta care este f. puternic stransa.
    Nu se merita s-o faci doar de unica folosinta!

  9. Se gasesc si clicheti si caseta. Dar o caseta Shimano costa aproape cat un butuc nou.

  10. e foarte folositor articolul! intrebare intrebatoare: am cuveta de pe partea casetei fisurata de la un butuc Shimano hb-ceva se gaseste de vanzare? pt ca chiar nu am kef sa spitez…e foarte migalos;)))

  11. Tot ce s’a scris aici se poate aplica si la alte tipuri de butuci, din alte generatii ?

  12. Tot ce e de la Shimano e aproape identic.
    Probabil modele mai noi, din ultimii ani sa aiba ceva schimbari. Inca nu am demontat un butuc modern ca sa ma lamuresc.

  13. De ce nu se pune vasilină pe clicheţi? La unele biciclete sunetul este mai strident(metalic), la altele mai înfundat(aproape nu se aude). Explicaţi-mi vă rog?

  14. Vaselina se pune pe clicheti,se unge un strat foarte subtire aproape inexistent clicheti si siguranta.Daca ei nu sunt unsi deloc apa va ajunge la ei si vor rugini,siguranta se va rupe iar ei vor cadea dupa pozitie si se vor deforma(se deterioreaza rapid).La unele biciclete se aud mai tare deoarece nu au unsoare pe clicheti(sunetul metalic) iar cele care se aud infundat sunt unse(nu este nimic rau fiindca nu se aud,dar daca nu se aud deloc nu este bine,ei trebuie sa se auda doar putin).Uleiul se scurge rapid,deci tot un strat foarte subtire de vaselina este mai bun.
    Scoaterea distantierului este un mod bun de a elimia jocul casetei,dar aicea depinde nu numai de saiba.Prima data se elimina saiba cea mai subtire si se strange cuveta,daca jocul a disparut iar caseta se roteste usor ati scapat fara prea mare bataie de cap dar asta nu se va intampla nicodata.Daca jocul este foarte mic tot nu este bine deoarece acel joc mic va cauza unul mare in cel mai scurt timp.Desfaceti din nou cuveta scoateti un alt distantier mai gros iar pe cel subtire scos la prima incercare punetil la loc,insurupati puternic cuveta si verificati din nou,acum cel mai probabil cuveta sa strans atat de tare incat abia se mai misca.Tot nu va fii bine el va trebui reglat din distantieri incat jocul sa fie cat mai mic,iar cand ati gasit combinatia cea mai buna dar nu este anulat jocul 100% ,,desurupati cuveta si frecatio pe partea unde se strange pe distatieri pe o bucata de smirgher fin.Slefuitio putin de tot apoi curatatio de span si insurupatio bine si verificati.Puteti repeta procedura pana cuveta se strange bine,dar nu foarte strans,caseta trebuie sa se roteasca usor si sa nu aibe joc deloc.Aceasta metoda este 100% sigura,pe langa distatier va trebuii si putin slefuita fiindca numai asa se poate regla jocul ca de ,,fabrica,,.

  15. @Radu-M Cristian,

    Jocul acela al casetei se poate elimina DEFINITIV daca ai cu adevarat abilitati mecanice; nu este ceva imposibil atata timp cat uzura nu este foarte avansata.
    Am reparat o multime de casete si am realizat acest lucru.Tatonarea pt. scoaterea jocului, vis-a-vis cu scoaterea distantierilor, se face cu grija; eventual adaugarea unui alt distantier mult mai subtire decat cele existente pt. realizarea cotei de strangere prin confectionarea lui din staniol pt. cine stie mecanica este floare la ureche…..crede-ma !
    PS: Nu recomand nimanui sa slefuiasca din cuveta; toata treaba se face absolut numai din distantieri…..si apropo; jocul ca de ”fabrica ” la acest gen de casete pt. mine este deja mare si nu l-am suportat niciodata…deci

  16. La Sputnicul meu vechi, am indesat vaselina in clicheti cat am putut de mult. Rezultat, mers perfect, fara tacanituri si uzura minima.
    Am desfacut, pentru aceiasi operatie, caseta la noua mea achizitie. Am constatat ca nu sunt toate bilele. Lipsesc doua bile, atat la primul rand de bile cat si la randul doi de bile. In poza din tutorial se pot numara 26 de bile. Eu am numai 24 de bile.
    Cine are sa-mi dea 4 bile pentru caseta shimano? …..

  17. Nu este nicio problema daca nare 4 bile.Eu zic sa mergi fara probleme cu ea incontinuare,1-2 bile se accepta.Vaselina nu mai indesa asa multa fiindca poate bloca clichetii,pot ramane cuplati sau decuplati,aicea depinde si de cat de lipicioasa este vaselina pe care o folosesti.Recomand o vaselina mai putin lipicioasa pentru clicheti in rest tot ce tine de bile cu cat este mai lipicioasa cu atat isi face treaba mai bine.

  18. Ba da!…va fi problema. Cel mai bine este sa aiba absolut toate bilele; fara discutie.
    Cum ar functiona de ex. un rulment (bila-langa-bila) daca ar avea una sau doua bile lipsa???….

  19. Si daca rulmentul gen o coroana sau rulment capsulat pastreaza intre bile o distanta de jumatate de bila.Este nasol in cazul unei coroane sau unui rulment capsulat lipsa unei bile dar vreau sa zic ca intr-una din aceste 2 tipuri de rulment camasa care sustine bilele este facuta sa patreze o distanta intre ele.Eu zic ca este in regula sa mearga asa,daca ar fii fost 3 lipsa erau deja prea multe dar cu 2 merge.Acuma fiecare este de parerea lui,cel mai bine este sa facem cum este cel mai profi si sa completam bilele dar in cazul in care domnul nu are asa ceva si nu gaseste se poate merge si fara 4 bile.

  20. Rulmentii pe coroane sunt de regula pt. turatii mari si nu fac obiectul discutiei…..
    Ce se realizeaza fara coroane, chiar si-n situatia de fata, bila-langa -bila, sunt pt. turatii mici si nu trebuie sa aiba lipsuri, daca vrei sa faci o treaba adevarata, daca nu iese ceva cam de mantuiala si nu va rezista in timp.
    Cine prefera sa faca acest lucru cu doua bile lipsa e numai treaba lui; eu nu admit sub nicio forma.
    Eroare! Nu camasa (inelul) rulmentului ”care sustine bilele este facuta sa pastreze o distanta intre ele”…….ci numai coroana, ea este responsabila de a mentine bilele egal departate intre ele…….
    ps: de fiecare data cand am scos definitiv jocul casetelor am completat cu bile golurile existente. Casetele se invarteau foarte usor, fara absolut niciun joc, de parca erau pe rulmenti industriali.
    Bikexpert avea de vanzare acest gen de bile (0.125 inch) din cate stiu anul trecut, am cumparat asa ceva.

  21. Omul din videoclip are toata treaba premeditata; daca cuveta sau chiar surubul tubular s-ar demonta atat de usor, n-ar fi mare branza la demontare!
    Am demontat mai multe cuvete cu crenele direct de pe roata, asa cum procedeaza majoritatea celor care intervin, iar in timp mi s-a deteriorat cheia. Erau extrem de puternic stranse, asa ca ulterior mi-am facut o alta cheie din otel rapid, tratata termic, care ma va tine toata viata.

  22. Da,ai perfecta dreptate despre omul din videoclip,este cam imposibil sa desfaci surubul si cuveta nefiind montat pe roata butucul.
    Drama totala este ca nu se vand in comert scule pentru (de)montarea cuvetei,si multi se chinuiesc cu dalti si ciocane iar efortul lor este zadarnic,ca sa nu mai zic ca in timpul incercarii loviturile provoaca pagube ireparabile!

  23. buna ziua
    Am incercat sa-mi reconditionez caseta -SH DEORE FH M565-PARALLAX(model cred mai vechi decat cel prezentat )
    si dupa ce am desfacut axul butucului am dat de ceva rotund inainte de a ajunge la cuveta pe care nu am stiut cum sa-l desfac Acest ceva se vede in prima poza
    a acestui tutorial langa ax de fapt este in jurul axului in caseta pe care sta piulita de strangere a axului Am incercat sa-l scot prin forta dar nu am reusit
    Va rog imi spuneti cum se poate scoate ?

  24. E o garnitura metalica ce impiedica mizeria sa intre la bile. E bagata fortat si se scoate tot fortat. De cele mai multe ori garnitura se indoie cand este scoasa si e cam dificil de indreptat.
    Ideal ar fi o mini presa pentru rulmenti, dar cam rar se gaseste.

  25. Salutare. Eu am un butuc BlackComp si interiorul este rotund, nu pot folosi imbusul de 10….Ce parere aveti? Cum pot desface caseta? Multumesc anticipat..

  26. decat sa demontati dupa capul vostru , achizitionati butuci sau roti vechi din talcioc si ,,pe cai” ,,cai”mari bineinteles………..

  27. indicat ar fi sa folositi ulei de cutii viteze T90 ep 2 care este mai vascos si ramane ,,lipit “pe clicheti.Cheia de desfacut caseta se poate,,inventa” dintr-o cheie(asa zisa surubelnita plata) veche de la trusa de scule a bicicletelor Tohan,Pegas sau/ori cele nemtesti.Au grosimea exacta a celor 2 degajari si se poate ajusta cu un polidisc intr-un mic atelier de lacatuserie.Duritatea ,,sculei”astfel realizate este exceptionala.NU VA GANDITI LA PROSTII !

  28. Cum pot desface caseta. Eu nu am cele 2 santuri cum spuneti voi. Montionez ca este caseta pt 9pinioane

  29. Salut.scule se gasesc la unior in spatele magazinului caufland din sos.mihai bravu cum se vine de la mc.dristor catre berceni.

  30. Salut. Bun tutorial,felicitari. Cu o singura rezerva,si anume: saiba antipraf are toate sansele sa fie distrusa la demontare.marginile saibei cauta sa gripeze in filet la extragere asa ca nu prea ai cum sa scoti fara sa o deformezi. Am vazut ca unii pot…..dar am mari reserve. Eu sunt la a doua tentativa.A iesit mai bine dar tot s.a deformat. Ma las pagubas sa le mai recuperez. Ce sugestii aveti pentru inlocuirea ei? Personal as face dintr.un dop de PET. Gripeaza perfect iar unele au si o bordura in interior exact ca saibele metalice. Taiat ingrijit cred ca ar iesi o saiba buna. Va rog daca mai aveti idei din materiale la indemana. Multumesc

  31. Am facut una la viteza, cu cutterul, pe genunchi. A iesit perfect. Singura problema e faptul ca intre bordura interioara a dopului si con ramane un spatiu de 1mm. Bordura are cam 5 mm adancime, totusi un gap de 1 mm intre con si saiba e destul de mare ca saiba sa ofere protectie. Ma gandesc sa lipesc un manson de fetru,apoi imbibat in vaselina pe bordura interioara a saibei, in spatiul de 1mm dintre con si saiba, sa iasa un simiring fest pe con. Cu ce naiba pot lipi pe dopul de PET, stie cineva?

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.