Primul model de Mavic Ksyrium a aparut in 1999. De atunci a evoluat mult, astazi fiind cotat ca unul dintre cele mai bune din lume. Dintre cele patru modele Ksyrium, varianta Elite este cea mai ieftina.
Mavic a incorporat cateva tehnologii de varf in aceste roti. ISM – Inter Spoke Milling este un brevet al celor de la Mavic. Niplul spitelor este infiletat direct in janta, in timp ca capatul spitei se agata de flansa butucului. Astfel janta devine mai usoara, fara a-i sacrifica rezistenta. Asta ajuta mult la sprinturi si catarari. Stratul interior al jantei nu este gaurit, nemaifiind necesara banda de protectie.
Spitele sunt drepte si aplatizate. Aste le confera o mai mare rizestenta si imbunatateste aerodinamicitatea rotilor. Roata din fata este spitata radial, iar cea din spate beneficiaza de alta inovatie numita Isopulse. Pe partea dreapta spitele sunt aranjate radial, iar pe partea stanga sunt impletite in doua incrucisari. Isopulse ajuta la rigiditatea rotii si la stabilitatea laterala. De asemeni echilibreaza tensiunea intre spitele de pe stanga si cele de pe dreapta, si ajuta la transmiterea fortei de la pinioane in mod egal.
Butucii sunt cu rulmenti, iar butucul spate include sistemul FTS-L. Force Transfer System Light, reprezinta o imbunatatire a transferului fortei de la clicheti la caseta. Intre clicheti si caseta sunt introduse doua intarituri din otel pentru a proteja caseta din aluminiu si a mari transmiterea fortei. Butucul este mai usor, dar la fel de rigid si eficient ca oricare altul. Rulmentii au tehnologia QRM+, Qualite de Roulements Mavic. Cu ajutorul QRM+, rulmentii se pot regla foarte fin pentru a obtine o rulare cat mai lina. In plus rulmentii sunt sigilati cu o garnitura dubla.
Jantele sunt sudate prin procedeul SUP – Soude Usine Process. Dupa indoire capetele jantei sunt unite prin sudura cu arc electric. Astfel devin foarte rezistente si perfect balansate. Dupa sudura suprafata jantelor este slefuita in mod egal prin procedeul UBC – Usine Brut Control. Suprafata de franare devine foarte dreapta si neteda, pentru o franare superioara reducandu-se totodata si din greutate. Jantele sunt fabricate din Maxtal, un aliaj cu 30% mai rezistent decat aluminiul 6106.
Toate aceste caracteristici le confera performante extraordinare. Greutatea rotilor este de 1540g fara quick release. Rota fara are 18 spite si cantareste 690g, iar cea spate are 20 de spite si 850g. Si alte firme au roti cu greutati asemanatoare, dar in ce priveste rezistenta si pretul, Mavic Ksyrium Elite sunt de neegalat in ciclism.
Nu ma dau expert in constructia rotilor,dar parca toata lumea spune sa nu pui spitele radial pe drive side. Ce se intampla,baietii de la mavic au „reinventat roata”?
Ciudat
Nu-i ciudat de loc. De obicei, volanul masinilor e pe stinga, dar exista si masini cu volanul pe partea dreapta. Care sunt mai bune?
In cazul de fata, pentru citeva grame in plus la butucul rotii, acesta poate fi suficient de rigid incit sa poata transmite cuplul din dreapta (pinioane) in stinga (spitele tangentiale). In schimb, se cistiga la gabaritul rotii, lucru important la spitele de carbon, care au cca 5mm diametru (in partea cu spite tangentiale exista intersectari de spite, deci creste gabaritul cu cca 6mm).
La inspitarea radiala, spitele sunt mult mai scurte decat la cea incrucisata si mai ales daca este facuta pe partea cu pinioanele; deci, se castiga multe grame….
Nu influenteaza deloc faptul ca s-a inversat inspitarea, important este ca spitele sa fie suficient de rezistente pt. a face fata solicitarilor la care urmeaza sa fie supuse.
Indiferent pe ce parte a butucului este facuta inspitarea radiala, transmiterea fortei catre pinioane se face la fel, ca doar ansamblul rotii este un TOT UNITAR.