Magura este unul din putinii producatori care fabrica frane hidraulice pe janta. Si continua sa o faca de mult timp, in fiecare an prezentand cate o varianta imbunatatita.

S-au produs doar trei modele – HS11, HS22 si HS33. Modelul HS33 este mai puternic fiind destinat bicicletelor de munte,  trial si XC. Frana HS11 este pentru biciclete de oras si treking, avand o forta de franare putin mai scazuta. Aceste modele au suferit putine schimbari de-a lungul anilor. Majoritatea modificarilor au fost de natura estetica, principiul de functionare fiind acelasi.

Franele hidraulice pe janta sunt superioare celor mecanice. Puterea dezvoltata este mare, iar sabotii stau tot timpul paraleli cu janta. Chiar si unele frane pe disc au putere mai mica fata de ele. Franele HS se monteaza pe aceeasi suporti ca si franele V. Cele doua parti ale franei sunt separate, fiind unite doar de un furtun pentru lichidul hidraulic. O parte a franei se monteaza normal fiind stransa cu un surub. Cealalta parte e mai deosebita. Intai se infileteaza in suportul de pe cadru un surub special fara cap. Se introduce frana si cu ajutorul unei manete integrate se fixeaza de respectivul surub. La fel de usor se demonteaza, trebuie doar slabita maneta ca un Quick Release. Aceasta inovatie ajuta foarte mult cand trebuie scoasa roata. Exista si o varianta mai deosebita numita FIRM Tech, ce se monteaza diferit, doar pe furci cu suporturi speciale.

Si sabotii se monteaza foarte usor, fara suruburi sau piulite. Trebuie doar apasati cu mana in locasul lor, si acolo vor ramane. Magura fabrica mai multe tipuri de saboti. Sabotii negri sunt standard, echipeaza toate franele si se folosesc pentru jante de aluminiu lustruite. Sabotii gri se folosesc pentru jante anodizate sau acoperite cu strat ceramic. Sabotii rosii sunt pentru jante de aluminiu folosite la concursuri si trial. Sabotii verzi sunt pentru jante anodizate si ceramice, folosite la concursuri. Si alte firme fabrica saboti compatibili cu Magura HS, unii ofera si modele mai deosebite, galbeni sau tricolori. Sabotii sunt cam scumpi, dar au durata mare de viata, in conditii normale, fara concursuri, rezistand chiar 2-3 ani.

Manetele difera mult de la un model la altul, exista variante pentru 2 sau pentru 4 degete. Au un reglaj pentru apropierea de ghidon, foarte util celor cu degete scurte. Nu necesita forta mare de strangere, se actioneaza lin si usor, forta aplicata se poate doza precis dupa nevoie. Odata cu franele vine si o potcoava care trebuie montata obligatoriu. Datorita fortei mari, cand sabotii preseaza janta, frana impinge bratele furcii spre exterior. Eficienta franei scade, iar cu timpul bratele se pot deforma sau fisura, mai ales la furca spate. Frana HS33 are  doua potcoave pentru a-i adauga rigiditate si putere.

Pentru franele Magura HS se foloseste doar lichid hidraulic special. Se numeste ulei mineral Magura Royal Blood. In nici un caz nu se foloseste lichid de frana DOT, deoarece duce la deteriorarea franei. Inlocuirea uleiului si aerisirea conductelor se face foarte rar, la intervale de cativa ani. Producatorul ofera 5 ani garantie pentru aceste frane.

Pentru modele 2011 preturile si greutatile sunt urmatoarele: Magura HS33 – 928g si 160€ iar Magura HS11 – 890g si 120€. Pretul si greutatea sunt petru set complet fata + spate.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.