Când vine vorba de pedalat una dintre cele mai frecvente întrebări este : „Poate face tehnica o diferenţă importantă sau doar cu cât pedalezi mai tare cu atât mergi mai repede?”

Mulţi rutieri experimentaţi subliniază importanţa artei de a pedala. Pedalatul pe foaia mică în timpul antrenamentelor te poate ajuta să capeţi o formă bună şi să devii astfel mai eficient cu fiecare pedală.

Dar aceasta nu este singura cale; cadenţa şi tehnologia au şi ele un rol destul de important. Iată 3 metode care te pot ajuta să pedalezi mai eficient.

Încearcă foile ovale

Grupurile de foi de formă ovală nu sunt o invenţie nouă, dar în zilele noastre se dovedesc a fi din ce în ce mai eficiente. Printe cicliştii importanţi care folosesc sau au folosit acest tip de angrenaj se numără câştigătorul din 2008 al Turului Franţei – Carlos Sastre şi britanicul Bradley Wiggins. Acestea sunt concepute pentru a elimina aşa zisul „moment mort” când pedalezi.

Imaginează-ţi foile ca pe un ceas, cu pedalele la ora 12 şi ora 6. Această poziţie e denumită „momentul mort” deoarece este aproape imposibil să produci prea multă forţă în acel moment. Designul radical schimbat al foilor ovale se presupune că elimină acest „moment mort” şi produce, prin urmare, mai multă putere în pedală la fiecare revoluţie.

Cei doi actori principali pe piaţă sunt Rotor Q-Rings şi O.Symetric Harmonic. Nu există prea multe studii asupra acestui tip de angrenaj, dar ceea ce există este destul de convingător.

De exemplu, când foile celor de la O.Symetric Harmonic au fost testate independent în 1993, pe un traseu de 16km s-a constatat o creştere a puterii cu 33 waţi şi 1.5 km/oră, deci un timp per total cu 45s mai mic.

Rotor Q-Rings, un produs mai nou, au fost testate mai recent de către Universitatea din Valladolid. Studiul lor din 2006, efectuat pe ciclişti de elită U23, a comparat puterea la sprint, puterea susţinută şi cantitatea de acid lactic cu rezultatele obţinute pe biciclete cu foi standard. Angrenajul Q-Rings s-a dovedit superior în toate testele, oferind un câştig de 12 waţi în timpul efortului susţinut, 30 waţi în sprint şi o reducere cu 9% a acidului lactic.

Aşadar, de ce nu le foloseşte toată lumea? Un motiv este că ele nu vin gata montate pe o bicicletă nouă, deci e nevoie de o cheltuială suplimentară. Altul este acela că pot reduce calitatea schimbării vitezelor aşa cum a subliniat Wiggins la Campionatele Mondiale din 2009 când a fost forţat să abandoneze proba de contratimp din cauza unor probleme mecanice.

Dacă au îmbunătăţit performanţele participanţilor la teste înseamnă că îţi garantează un beneficiu şi ţie? Nu, dar dacă ai ajuns în stadiul în care vrei să smulgi şi ultimele posibilităţi de îmbunătăţire a performanţelor poţi încerca.

Alege cadenţa corectă

Alegerea unei cadenţe potrivite îţi poate oferi un plus de viteză. Cadenţa este măsurată în numărul de pedale pe minut şi cel mai bine este să o măsori cu un ciclocomputer care are această funcţie.

Mulţi cred că o cadenţă mare (90-100rpm) este cea mai bună metodă de a pedala pentru că ciclişti profesionişti ca Lance Armstrong sau Alberto Contador o folosesc. Şi dacă profesioniştii o folosesc de ce să nu facem şi noi la fel? Ei bine, nu e neapărat adevărat.

Un studiu făcut de European Journal of Applied Physiology în 2004 sugerează că o cadenţă optimă depinde de cât de puternic pedalezi. Practic, asta înseamnă că în curse cadenţa va fi mai ridicată decât în timpul antrenamentelor. Deci nu există o cadenţă ideală care trebuie adoptată, ea este diferită de la rutier la rutier.

Modifică tehnica

Mulţi antrenori şi sportivi spun că putem să ne îmbunătăţim performanţele dacă încercăm să pedalăm mai lin. Ei recomandă anumite tehnici de pedalare precum „imaginează-ţi că pedalezi în cerc”, dar chiar au rezultate aceste tehnici? Ar trebui să ne concentrăm pe tehnică sau pe forţă?

Un studiu din Medicine and Science in Sports and Exercise realizat în 2007 la care au participat 8 ciclişti care au utilizat diferite tehnici de pedalat a dovedit că singura metodă care a îmbunătăţit performanţele a fost aceea a pedalatului cu vârfurile în jos.

Concluzie

Îţi poţi îmbunătăţi performanţele pe bicicletă schimbând modul în care pedalezi, dar este vorba doar de câştiguri mici. Dacă eşti începător, ar trebui să te concentrezi mai mult pe consistenţa antrenamentelor şi cumpărarea unor echipamente mai performante.

Dar dacă eşti un ciclist experimentat, îmbunătăţiri mici precum acestea îţi pot aduce cu siguranţă câteva secunde câştigate. 

sursa: bikeradar.com

4 COMENTARII

  1. Cadenta difera de la persoana la persoana in functie de puterea fiecaruia dar nu este deloc adevarata treaba cu cadenta ridicata in timpul curselor(ai dedus gresit Dragos).

    Depinde de traseu si de ce zi prinde sportivul in sensul in care poate prinde o zi buna si isi permite sa mentina o turatie ridicata sau poate prinde o zi rea cand nu poate merge cu multe rpm si astfel merge cu o turatie mai scazuta .

    Cadenta optima este intre 90 si 120 rotatii pe minut iar asta nu inseamna ca o persoana mai puternica daca pedaleaza cu 65 rpm va merge mai tare decat o persoana mai slaba care pedaleaza cu 90 rpm !

    Sportivii puternici vor folosi aceeasi cadenta de 90-110 rpm dar cu un pas mare (Foaie mare cu pinioane mici) va creste viteza foarte mult fata de o rotatie de 65-70rpm cu acelasi pas(aceeasi foaie cu acelasi pinion) .

    Concluzia este ca trebuie sa lucrezi la tehnica de pedalare, fie ca este pedalat rotund , cu varful in jos(Pantani) , sus-jos( Armstrong) , etc . Fiecare si-a dezvoltat un stil de pedalat propriu si cel mai important , eficient ! Caci eficient a fost si stilul Pantani si stilul Armstrong…

    Cat despre echipamente performante, acelasi numar de dinti are o placa Dura-Ace cat una 105 (ca exemplu)

  2. O cadenta de 80 poate echivala cu o cadenta de 100 rpm. Conteaza foarte mult atat masa musculara cat si tipul de fibra musculara dominant. Pot fi sportivi aparent egali dar cu fibre predominante diferite si atunci ei sa mearga umar la umar pe frecvente diferite.
    Testele in cabinetele medicale sportive sunt singurele care pot da retete individuale de imbunatatire a performantelor.
    In alta ordine de idei, exista firme care fac cadre pe comanda numai dupa teste biometrice. Pozitionarea pe sa, inclinarea corpului, pozitionarea corpului fata de axul pedalier sunt doar cativa factori ce pot genera diferente mari de performanta.
    Multele amanunte gram cu gram, newton cu newton, kilometru cu kilometru, milimetru cu milimetru; aduc acel plus care ne aduce din ce in ce mai in fata. De aceea in afara talentului este necesara si investitia financiara.
    In incheiere mentionez ca sunt total contra acelor suplimente care aduc acel plus artificial de performanta dar distrug organismul in cel mai perfid mod posibil.

  3. In primul rand, daca vrei sa faci performanta, trebuie sa ai o bicicleta performanta si reglata la micron (cadru carbon obligatoriu, echipare D.A.; S.R. ori S.R; roti usoare si butuci cu rotatie lina)! Pe langa, echipmentul si accesoriile! Dupa acest lucru, stiind sa pedalezi, iti cauti cea mai buna pozitie pe „calut”; nu uita de aerodinamicitate! Tehnica ti-0 stabilesti singur, dupa cum iti „merge piciorul” mai bine! Apoi MUNCA SI IAR MUNCA 🙂 de 5-6 ori pe saptamana, curse variate, cu intervale, sprinturi, catarari, etc. imreuna cu o buna alimentatie, dirijare medicala si odihna! asta-i tot 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.