Multi dintre noi atarna bicicleta in cui cand cade prima zapada sau temperatura ajunge la valori mici. Pentru cei ce continua sa pedaleze indiferent de starea vremii voi prezenta un ghid de intretinere a bicicletei. Trebuie sa stiti din start ca bicicleta poate sa circule pe orice vreme si in orice conditii. Trebuie data mai multa atentie unor amanunte care nu prea conteaza in timpul verii.

Bicicleta trebuie curatata dupa fiecare tura. Mai ales pentru cei ce locuiesc la orase unde se imprastie pe sosea sare si alte substante contra zapezii, curatenia e de o importanta cruciala. Apa, mizeria, sarea si nisipul de pe sosea ajung cu mare usurinta pe foi, lant, pinioane, schimbatoare, jante, frane, unde se depun si se intaresc. In scurt timp se ajunge la blocarea si corodarea acestor componente. Dupa tura bicicleta trebuie curata bine cu o perie moale sau cu aer comprimat. Nu spalati bicicleta cu apa, decat daca aveti o incinta cu temperaturi pozitive. Altfel apa va ingheta si exista riscul blocarii franelor si schimbatoarelor, sau chiar a clichetilor din pinioane. O atentie deosebita trebuie acordata franelor pe janta. Jantele trebuie curatate foarte bine, altfel se vor roade mult mai repede sub actiunea sabotilor si a mizerei care se comporta ca o pasta abraziva.

Gresarea lantului si a altor piese in miscare se face mult mai des. Lantul trebuie uns si inainte de tura si dupa tura. Se folosesc uleiuri speciale rezistente la apa. E o idee buna ca inainte de venirea iernii sa se faca o revizie generala a bicicletei si sa fie inlocuita toata vaselina din butuci si monobloc, cu alta proaspata. Cablurile de la frane si schimbator trebuie unse cu ulei, dar cel mai bine ar fi sa fie acoperite in intregime de camasi.

Pentru prevenirea ruginirii, verificati tot cadrul de zgarieturi si lovituri. O zgarietura cat de mica in stratul de vopsea poate conduce rugina in interior. Recomand o lacuire completa a cadrului si a pieselor fixe, inainte de venirea iernii. Exista si produse speciale pe baza de ceara ce se aplica pe cadru pentru a-l proteja.

Alegerea cauciucurilor trebuie sa tina cont de conditiile drumului. Daca nu e zapada mare si gheata, se poate circula si cu cauciucuri normale. E preferabil sa fie mai late, cel putin 1,75 si cu crampoane. Presiunea aerului din camere se va micsora cu 15-25%. Pentru zapada mare si afanata se folosesc anvelope mai late, de peste 2” si cu crampoane mari si rare. Exista anvelope si mai late, speciale pentru zapada, dar putine cadre le suporta. Pentru gheata sunt disponibile anvelope cu tinte metalice, ce impiedica deraparea si ajuta la franare.

Daca nu ati folosit aripi, acum e momentul. Cand e frig si zapada e curata nu le veti simti lipsa, dar cand zapada incepe sa se topeasca si sa se amestece cu mizeria de pe strada, veti regreta ca nu le aveti. Aripile protejeaza si bicicleta de apa si noroi, la fel ca si hainele si papucii. Nu cred ca va place sa ajungeti acasa stropit, ud si murdar. Mizeria de pe starzi iese greu la spalat.

Nu uitati de stopuri si lumini puternice. Iarna vizibilitatea este mai scazuta, mai ales daca ninge si soferii au geamurile inghetate. Chiar si ziua e bine sa aveti lumini aprinse, de preferat pe modul intermitent.

7 COMMENTS

  1. Ok, bune sfaturi, dar problema e ca cica pe drumuri nu e voie cu bicicleta daca e zapada pe jos (intr-un fel au dreptate ca sa nu te calce ceilalti daca pici sub ei – vara nu e mare diferenta ca tot te calca).
    Si ce am patit a fost ca pe trotuare unde zapada nu e curatata si oamenii circula se formeaza damburile acelea din zapada care destabilizeaza bicicleta. In afara de cauciucurile de peste 3.5″ exista alta metoda sa o faci mai stabila?

  2. Iarna nu e musai sa te deplasezi 100% pe bicicleta. Pe portiunile mai dificile chiar se recomanda mersul pe langa bicicleta. Mersul pe soseaua alunecoasa (a se intelege cu strat de ghiata sau mazga) este interzis, altceva nu este specificat dar oricum trebuiesc respectate macar legile minime ale bunului simt. Mai mult ca oricand se impune purtarea castii de protectie.
    Referitor la stabilitatea bicicletei, cauciucurile, cu cat sunt mai late cu atat sunt mai stabile. Un alt amanunt ar fi presiunea in pneuri. Nu este o reteta probata ci doar se alege un compromis intre a nu fi umflate la maxim ca pentru vara dar nici a fi lasate astfel incat sa atinga janta de acostament.
    Iarna eu nu as recomanda SPD-urile ci mai repede pedalele cu platforma mare si cu tinte (gen DH). Permit echiparea cu incaltari mai calduroase si fixeaza foarte bine piciorul indiferent de stratul de zapada sau ghiata asimilat pe talpi.
    Ochelarii de protectie sunt foarte buni pana in momentul in care efortul pedalarii atinge acel nivel in care emitem mai multa caldura (transpiram mai mult) fapt ce genereaza aburirea lentilelor. Exista unii speciali (in genul celor de ski) ce sunt dotati cu un strat de “burete” in jurul lentilei, strat ce impiedica aburirea (dar nu e o regula general valabila).
    Pentru a ne proteja respiratia, o masca de schi, un fular sau chiar un batic trase peste gura si nas protejeaza inhalarea directa a aerului rece. Atentie insa ca la efort ridicat pot crea senzatia de sufocare.
    Acestea sunt minimele reguli ce incerc sa le respect si le recomand.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.