Ideea acestui articol a venit după o discuție avută cu un importator care primise mai multe sesizări de la proprietarii de magazine. Acești proprietari se plângeau că tot mai multă lume alege să cumpere componente din Germania sau Anglia, de la diverse magazine online gen Bike 24 sau Chainreactioncycles. Culmea, au existat chiar și persoane care au solicitat ca respectivul importator să discute cu proprietarii unor site-uri din România unde există subiecte de discuții cu ajutorul cărora utilizatorii se organizează și fac comenzi online.

Sunt sigur că multe persone se întreabă care este cea mai bună alegere și sunt sigur că mulți comercianți se întreabă ce trebuie să facă pentru ca să vândă mai mult. O să încerc să răspund acestor întrebări, încercând să ajut ambele părți să ia cele mai bune decizii.

Pentru început ar fi interesant să răspundem la două întrebări simple:

1. De ce cumpără lumea produse de la magazinele online?

Nu este doar o problemă a magazinelor de biciclete, ci tot mai mulți comercianți au aceasta problemă. Magazinele online nu au cheltuieli cu chiria unor spații centrale, au un număr mic de angajați, rulează volume mari de mărfuri și obțin discount-uri foarte bune de la furnizori. Toate aceste lucruri se reflectă în prețul practicat.

2. De ce cumpără lumea produse de la magazinele tradiționale?

Pentru că nu cumpără doar un produs, ci cumpără și serviciile adiacente. Magazinul tradițional îți pune la dispoziție personal specializat care te poate ajuta să alegi piesa de care ai nevoie. Acolo găsești un service specializat unde piesa este montată în conformitate cu specificațiile tehnice. În magazinul tradițional beneficiezi de multe alte servicii, pe care nu le găsești la un magazin online.

Citim cele două răspunsuri și putem identifica foarte ușor de unde apare problema multor magazine din România.

1. Este o lipsă acută de personal specializat. Toată lumea se pricepe la orice, atâta timp cât greșelile sunt plătite de client. (Din experiența personală: am achitat o factură de 270€ pentru reparația a două furci, după ce au fost „reparate” în România.)

2. Prețurile ridicate nu sunt însoțite de serviciile adiacente. Atunci când vânzătorul știe mai putine lucruri decât cumpărătorul în discuția despre un produs comercializat, putem fi siguri că el nu va putea vinde niciodată acel produs la un preț mai mare decât magazinul online.

3. Magazinele tradiționale nu investesc în stocuri și livrează marfa cu întârziere. În România, deși pare de neconceput, sunt oameni care așteaptă câteva luni livrarea unui produs pentru că nu au comandat online (unde termenul de livrare este de 7-14 zile).

Magazinele online au simțit slăbiciunea magazinelor tradiționale și investesc masiv în infrastructura online. Avem magazine cu stocuri mari, cu filtre de căutare performante și cu descrieri tehnice ale produselor foarte detaliate.

În plus, magazinele online investesc în reclamă, sponsorizează echipe, sponsorizează competiții! Scorul devine parcă tot mai favorabil magazinelor online.

Revenind la magazinele din România, găsim firme care se adaptează. Tot mai multe magazine tradiționale au ales să își deschidă și un magazin online. Unele fac treabă bună pe partea de online și fac profituri bune și cu magazinul tradițional.

Au apărut și concursuri sponsorizate de magazine, concursuri care poartă numele firmelor respective (Surmont, Maros, Emmedue). În acest fel, firmele arată că afacerea are la bază o pasiune și lucrul acesta va fi observat cu siguranță și de clienți.

Recomandările Ciclism.ro pentru achizițiile voastre viitoare:

1. Susțineți magazinele autohtone cumpărând produse din România.

2. Nu cumpărați nici un produs dacă prețul mai ridicat nu este însoțit de niște servicii care să acopere diferența. Solicitați magazinului să vă acorde un discount sau să vă ofere un serviciu care să compenseze diferența (montarea gratuită a componentei, service gratuit pentru o anumită perioadă, etc.).

3. Cumpărați produse de la magazinele online atunci când considerați că magazinul tradițional nu vă oferă lucrurile de la punctul 2.

4. Cumpărați produse de la magazinele care susțin acest sport. Chiar dacă plătiți doi lei în plus pentru un cablu de frână, aveți măcar satisfacția că acei doi lei merg la o firmă care investește în ciclism, care nu este interesată doar să facă profit.

SHARE
Previous articlePaște Fericit!
Next articleSăgeata Valonă 2012

12 COMMENTS

  1. Merg la magazinele traditionale (din Timisoara) doar pentru a socializa. Oferta de piese, scule si echipament din Timisoara este “…” ..inlocuiti cu ce vreti. Ma refer la preturile practicate si gama oferita.

    M-a costat cu 30% mai putin sa aduc un cadru de 2011 din Irlanda cu DHL decat sa-l cumpar din RO, la fel setul XT – 40% cu tot cu transport.

    Partea buna in TM este ca gasesti personal calicat la toate magazinele (3 la numar 🙁 ).

  2. “Culmea, au existat chiar și persoane care au solicitat ca respectivul importator să discute cu proprietarii unor site-uri din România unde există subiecte de discuții cu ajutorul cărora utilizatorii se organizează și fac comenzi online.”

    Asta mi se pare de-a dreptul bestial. Adica cativa proprietari de magazine sunt suparati atunci cand 4-5 oameni se strang si fac o comanda comuna pentru a imparti costurile de transport. Si se iau de site-urile unde se strang si discuta despre comenzi :)) Maine poimaine Gigeii care au magazine in Ro or sa vrea sa interzica Facebook-ul.

    Ref la comportamentul vanzatorilor din RO, eu fac atat comenzi online (Chainreaction, wiggle, RCZ) dar si din magazinele autohtone. Am preferat sa dau pe un cadru cu 20% mai mult in Ro, dar vanzatorul mi-a montat toate piesele vechi (pe unele le-a reconditionat chiar) gratuit. Pentru ca piesele m-au costat 150 de euro, a considerat normal sa imi asigure montaj gratuit. Jos palaria. Pacat ca nu se intampla mereu asa…

  3. Nu vorbim neaparat despre pret dar la magazinele traditionale nu gasesti decat anumite piese sa zicem ca decat cele principale pentru biciclete pe cand la cele online poti gasi aproape orice.

  4. @shine
    Este normal să fie deranjați, nu este normal să se enerveze când lumea comandă online și trebuie să se gândeasca cum îi pot convinge pe clienți să cumpere de la ei.
    Problema nu este la cei care cumpără marunțișuri, problema este la cumparatorul avizat, pe care nu îl mai poți fenta așa ușor. Omul ăla vrea calitate, vrea să fie servit rapid și sa beneficieze de niște servicii adiacente atunci când plătește mai mult pentru un produs.

  5. Marele avantaj de a cumpara de la un magazin este faptul ca poti vizualiza piesa. Eu nu sunt un specialist ci unu care are habar ce vrea. Prefer sa iau o piesa mai scumpa dar sa beneficiez de sfatul unui specialist. Un alt mare beneficiu consta in faptul ca la achizitionare ai parte si de o garantie. Sunt poate mult mai multe de adaugat dar in Ploiesti exista un singur magazin unde chiar poti cumpara cu inima impacata o bicicleta respectiv o piesa. Profesionalismul personalului iti garanteaza ca acea plus valoare este defapt o economie. Nu totdeauna internetul iti poate prezenta intr-un mod inteligibil si pentru nespecialisti sfaturi pentru montare-demontare.
    Concluzia, un magazin bine pus la punct, unde chiar poti comanda o piesa in cazul in care nu o au pe stoc, cu un personal calificat; iti poate aduce beneficii. Cand nu stiu cum sa aleg un produs eu prefer sa intreb pe cineva care chiar se pricepe.

  6. Este adevarat ca anumite piese trebuie vizualizate (pipaite) iar acestea este recomandat sa le cumparam de la magazinele traditionale. In schimb anumite piese consumabile pe care ne-am axat si nu mai avem nevoie sa le mai “pipaim” inca o data, dau exemplu un lant Shimano Dura Ace / XTR, pe care din Romania la un magazin traditional il gasim la pret dublu fata de un magazin online. In cazul acesta se cam schimba problema.
    Ce m-ar determina pe mine sa platesc dublu avand in vedere si faptul ca o sa comand mai multe bucati ca sa imi ajunga un sezon? Oare numai faptul ca ar trebui sa sustin un magazin traditional care practica o politica de adaos comercial enorm de mare si vanzare mica. De ce trebuie sa sustin acest magazin, nu vad motivul?
    Cum am incuraja noi concurenta in acest domeniu oare, interzicand discutiile pe forum pe aceaste tema in care 3-4 oameni se aduna ca sa imparta o taxa de transport de 10-15 EU? Poate ca acesti oameni se aduna fiindca pentru ei conteaza acei 15 EU transport pe care ii impart intre ei, plus pretul mic practicat de magazinul online.
    Dupa parerea mea cu cat se incearca mai mult obstructionarea acestor organizări pentru comenzi online, cu atat mai mult ele vor lua amploare.
    Ar fi multe de discutat pe aceasta tema dar ma limitez deocamdata la atat.

  7. in romania oferta e foarte foarte saraca, la orice nivel, mi se pare absolut ridicol sa nu gasesc garnituri pt frane formula sau hope, sa nu pot sa-mi configurez angrenajul cu foi de x dinti (doar singlespeed), sa nu gasesc o casca cratoni sau giro, etc, 80% din marfa e comuna, aceleasi truvativ, shimano, rock shox la toate magazinele.

  8. M-am tot uitat in ultima vreme pe site-urile din afara tarii, si pe site-urile diferitelor magazine din Romania, si sincer nu vad diferentele alea enorme de care vorbesc unii. Preturi duble? Cred ca nu ati stiut unde sa cautati, sau din start nu se mai uita lumea pe site-urile magazinelor de profil din tara noastra. E adevarat, ca exista in Romania doua categorii de cumparatori, si nu doar cand vine vorba de ciclism. Prima este avida dupa oferte si reduceri, neintelegand ca in spatele ofertelor se ascunde ceva, indiferent ca le gasesti pe un site din afara sau din tara, a doua prefera sa cumpere un produs de la un magazin local, sa plateasca service de calitate, si respectiv sa fie tratat asa cum merita atunci cand are o problema. Cat despre gama de produse… este normal sa nu gasesti anumite produse greu vandabile in magazinul local. De ce ar vrea un om de afaceri sa aduca un container de casti Giro, ca sa vanda 1-2 bucati pe an? Pentru ca daca ar aduce doar doua bucati, din nou lumea si-ar pune problema de pret.

  9. Sunt în domeniu și nu e chiar corect să comentez, dar eu am identificat o altă problemă a magazinelor tradiționale: suportul after-sales.
    Un magazin online nu prea poate oferi suport after-sales (servicii de reparații, întreținere etc). Dacă magazinele tradiționale s-ar concentra pe partea de suport al clientului după ce acesta are bicicleta, ar câștiga lejer în fața magazinului online. Deocamdată, din lipsa de personal calificat, nu prea contează de unde cumperi, așa că online-ul e mai ieftin, în plus, ai prin lege dreptul de retur. Ia încercați să returnați o bicicletă la magazinul tradițional… 🙂

  10. am fost la surmont sa intreb daca au Tora 29′. au zis ca pot aduce dar ca mai bine ma duc sa caut in alta parte. asa ca nu dau 2 lei in plus pe un cablu de frana pentru ca investesc ei in competitii.

  11. Comerciantii romani ofera la vanzare si produse folosite sau cu defecte ascunse, pe care le prezinta clientului ca fiind noi. Indiferent de profitul realizat, ei nu se simt bine daca nu dau si o teapa din cand in cand. Marea problema este ca niciodata nu stii cand iti vine randul.
    Asadar, succes la cumparaturi !

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.