Am gasit printr-un sertar din atelier un butuc acoperit de noroi si rugina, ce zacea pe acolo de cativa ani. Imi trebuia neaparat un butuc cu 3 viteze pentru a termina o bicicleta si aveam o banuiala ca respectivul ar putea fi exact ce-mi trebuie. Fara tragere de inima l-am scos la lumina si am inceput sa-l lustruiesc. Dupa un scurt frecus cu peria si carpa a iesit la iveala un butuc lucios si sclipitor pe care era gravat Shimano 3CC. Deja imi venise cheful de munca, mi-am suflecat manecile si am inceput operatiunea de salvare. Si ca sa vada si altii, am facut si o sumedenie de poze cu maruntaiele japonezului. E un butuc foarte vechi, probabil primul de acest gen facut de Shimano, dar poate va fi de folos cuiva acest tutorial.

Se dezfileteaza contrapiulitele de pe capetele axului cu o cheie (sau doua) de 17mm. Se dezfileteaza si piulita de pe stanga axului ce tine presat capacul cu bratul franei. Se scoate bratul franei ce contine o coronita, un inel, un arc si o cuveta. Coronita se scoate cu grija cu ajutorul unei surubelnite subtiri ca e presata pe conul stang.

Se scoate axul cu toate celelalte piese prin partea dreapta.

Se scot de pe ax, prin partea stanga doua piese ce formeaza cutia de viteze.

Se dezfileteaza conul exterior de pe partea dreapta si se scoate de pe ax capul de angrenare. Atentie la arcul de sub con, poate sa sara de pe ax.

Se scoate garnitura metalica de la exteriorul capului de angrenare cu o surubelnita lata, apoi se scoate coronita exterioara. Se indeparteaza coronita dreapta si inca o pieasa cilindrica infiletata in interiorul capului.

Se indeparteaza si ultimile piese de pe ax. Atentie la arc si la piesa dreptunghiulara prin intermediul careia se realizeaza schimbarea vitezelor. In acea mica crestatura se aseaza capatul cuiului schimbator.

Despre cele aproape doua ore pe care le-am petrecut curatand toate aceste piese nu va voi povesti prea multe. Am folosit o gramada de carpe de bumbac, o periuta de dinti, o surubelnita mica, motorina si WD40. Dupa ce l-am curatat complet l-am montat, apoi iar l-am demontat, uns si remontat pentru sesiunea foto.

Asamblarea e mai grea si mai migaloasa, dar macar nu ma mai murdaresc. Se introduce arcul pe ax, apoi se potriveste piesa dreptunghiulara in fanta axului cu  crestatura spre stanga. Apoi se introduce si acea piesa patrata.

Se greseaza coronita exterioara, se introduce in locasul ei si se preseaza garnitura metalica peste ea.

Se introduc pe capul de angrenare coronita dreapta, conul exterior si piesa cilindrica. Toate se ung bine cu vaselina.

Capul de angrenare se introduce pe ax, apoi arcul peste care se infileteaza conul exterior. Se strange complet conul pana se termina filetul axului.

Pe partea stanga se introduc cele doua piese ale cutiei de viteze. Atentie la clicheti, trebuie sa fie cu partea convexa in afara.

A doua piesa se impinge pana cand cele patru rotite dintate intra complet in prima piesa.

In piesa in forma de cuveta se introduce arcul conic cu baza in interior. Cuveta are doua ciocuri ce trebuie potrivite in doua gauri de pe piesa alaturata.

Coronita stanga avea bilele cam roase, asa ca le-am scot cu grija si le-am inlocuit cu altele noi.

Se greseaza coronita si se introduce pe conul stang, de pe bratul franei. Piesele arcuite realizeaza franarea prin presare de carcasa butucului.

Montarea pieselor franei a fost cam chinuitoare si nu va pot da indicatii prea clare. Piesele arcuite se introduc in butuc, pe margine, cu partea mai ingusta in jos. Cuveta are intr-o parte o lamela ce trebuie sa se potriveasca in crestatura de pe conul stang. In plus, cele doua piese arcuite trebuie sa se aseze pe doua debitari de pe con. Se introduce capacul franei pe ax si dupa mai multe incercari se nimereste pozitia corecta.

Se introduce presat pe ax un inel de fixare si se strange piulita stanga pana ii intra buza complet in capac. Se infileteaza si contrapiulitele pe capetele axului si se strang bine. Cu acestea asamblarea butucului este completa. Mai trebuie montat capacul drept, pinionul si inelul de fixare, dar numai dupa ce butucul este spitat pe janta.

6 COMMENTS

  1. salut,am unul exact la fel si am o mare problema.am facut exact acelasi lucru umai ca se aude un scartait in el permanent.mentionez ca pana sa-l curat nu se auzea

  2. Salut ! Am o bicicleta adusa din germania cu butuc shimano 3CC ,de putin timp sa rupt in doua coronita cu bile de pe partea cu frana,coronita aceea care intra in interiorul contra-franei ,sunt din jud Tulcea si nu gasesc la niciun magazin asa ceva!Ma pueti ajuta sa fac si eu rost de aceasta coronita?

  3. Salut ! Am si eu o bicicleta cu un asemenea butuc,am o problema sa rupt una din coronitele cu bile,pe partea cu contra-frana ,si mai imi lipseste schimbatorul cu totul ,adica cablu cu maneta,schimbatorul care se prinde de ax,si aceea tija care intra in ax,(ma intelegi dumneavoastra despre ce piese este vorba),mai aveti asemenea piese pe acasa ,sau stiti de unde le pot cumpara ,daca aveti ceva vreau sa le cumpar !!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.