Dacă vrei să devii mai rapid şi mai încrezător pe bicicletă, nu trebuie doar să ai o condiţie bună şi să pedalezi cât mai mulţi kilometri ci să te gândeşti la tehnică şi pregătire.

Greşeli simple te pot costa timp preţios şi efort în plus, dar prin practică aceste lucruri pot fi corectate foarte uşor. Astfel vei căpăta mai multă încredere, mai puţină energie consumată şi viteze mai mari.

Tehnica în viraje

Virajele trebuie abordate astfel încât să nu pierzi prea mult din ritm aşa că ajustează-ţi viteza înainte de a te apropia de curbă.

Asigură-te că pedala din interior este ridicată iar cea din exterior în jos cu piciorul apăsat pe ea. Înclină bicicleta, păstrând greutatea corpului centrată pe bicicletă. Întotdeauna uită-te în direcţia în care mergi.

Dacă te afli pe o şosea închisă circulaţiei, foloseşte toată suprafaţa şoselei trecând pe contrasens înainte de curbă, apoi te apropii de apexul curbei după care ieşi din nou pe contrasens.

Frânarea pe coborâri

Aplicarea unei presiuni gradate pe ambele frâne în acelaşi timp este mai eficientă decât o apăsare cu toată forţa. O frânare prea bruscă pe o coborâre te poate face să pierzi controlul.

Încearcă această metodă de folosire gradată a frânelor şi pentru ca acestea să nu se supraîncălzească. Pe plat încearcă să te ridici din şa pentru că astfel va creşte rezistenţa la vânt şi vei încetini.

Exersează pe dealuri cu care eşti familiar, de fiecare dată încercând să foloseşti cât mai puţin frânele. De asemenea, exersează alături de rutieri experimentaţi şi încearcă să urmezi liniile lor.

Viteza greşită pe căţărare

Când abordezi o căţărare trebuie să te afli în viteza potrivită. Nu lăsa acest lucru pentru mai târziu. Dacă vei trece de pe un pinion mai mic şi o foaie mai mare pe un pinion mai mare şi o foaie mai mică când te afli deja pe urcare rişti să îţi sară lanţul.

Dacă pedalezi pe un pinion mai mic într-o cadenţă mai redusă, fibra musculară va avea de suferit, iar refacerea va lua mai mult timp. O cadenţă mai mare cu un pinion mai mare îţi va asigura o economie de energie.

Poziţia corectă a şeii

Înălţimea potrivită a şeii este crucială. Rişti accidentări dacă este setată prea sus sau prea jos, iar în plus vei avea şi o putere mai redusă de pedalat. Stabilirea înălţimii potrivite se face uşor: stând în şa cu călcâiele pe pedale trebuie să ai piciorul întins perfect.

Îngrijirea bicicletei

Înainte de a pleca, asigură-te că ţi-ai verificat bicicleta – toate şuruburile sunt strânse, pedalele sunt sigure, lanţul este uns iar şaua se află la într-un unghi corect.

Verifică starea cauciucurilor, asigură-te că frânele nu ating jantele şi că saboţii nu sunt prea uzaţi.

sursa: bikeradar.com

13 COMMENTS

  1. ca amator pot spune ca nu stiu care este pedala exterioara si cea interioara? si nici nu stiu ce inseamna pinion… ar fi utli un ghid cu astfel de termeni

  2. mai bine te apuci de colectionat timbre :p…cauta pe net tot ce nu stii,nu astepta tot “mura in gura”,articolul se refera la pedala ce se afla catre interiorul curbei,respectiv exterior….daca e o curba la dreapta pedala interioara este cea dreapta iar cea exterioara este cea din stanga

  3. partea de contrasens de la viraje este valabila doar la viraj dreapta. la stanga intri din banda ta, treci pe contrasens in apex si revii. a scapat, dar ideea s-a inteles (de majoritate cred).

  4. La coborare, “Pe plat încearcă să te ridici din şa pentru că astfel va creşte rezistenţa la vânt şi vei încetini.” ??? Imi pare extrem de periculos sa te ridici din sa atunci cand cobori cu atat mai mult cu cat vei frana. Risti sa te dai peste cap cu bicicleta!
    Sunteti siguri ca acesta este un sfat bun pentru incepatori???

  5. Da, mea culpa, am dat copy/paste fara sa fiu atent.
    Oricum, sfatul referitor la acest mod de franare, chiar si pe plat, imi pare gresit daca nu chiar periculos pentru un incepator. La franarile mai puternice nu e indicata mutarea centrului de greutate mai in spate si mai jos fata de pozitia initiala tocmai pentru a contracara efectul de dezechilibrare si a mari si aderenta rotii spate?

  6. Si pe coborare e util sa te ridici din sa, dar sa iti muti centrul de greutate cat mai in spate, astfel poti apasa mai tare pe frana fata pentru ca nu vei fi aruncat peste ghidon.

  7. Salutare,cu privire la model de intrare intr-un viraj,sincer eu pozitionez pedalele invers,cand virez la stanga,pedala stanga ramane jos iar cea dreapta sus,bicicleta ramane dreapta(obligatoriu) iar eu imi mut centrul de greutate in partea stanga in exterior(pozitia corpului trebuie sa fie undeva mai jos decat atunci cand stai pe sa).Iar la intrarea in viraj ,,tragi bicicleta spre tine’.Stiu,toata treaba pare desprinsa din filmele SF dar eu folosesc metoda asta in fiecare zi de multi ani(in oras desigur) si pot sa spun ca este cu 15-30 % mai eficienta.

  8. @Mos Craciun – cum ai calculat procentul ala de eficienta? Ai vreo formula secreta ceva de la Polul Nord sau cum? Poti incerca sa incerca sa intorci si saua, am initeles ca e 12-16% mai eficient decat cum o foloseste toata lumea chiar daca nu pare.

  9. @Gura casca – cred ca MosCraciun se refera la counter steering, practicat la motociclism, numai ca da cu virgula treaba cu pedalele 🙂

  10. beei mos craciun….esti cu capra si capra ii moarta! mai sunteti multi din astia cu pinioane in ciorba si pedale in ceai?! arunca-te de pe pod frate! fara bicicleta,ca n-are nici o vina…

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.