Cand m-am apucat de MTB bicicletele aveau 3 foi si 9 pinioane. In scurt timp s-a trecut la un sistem mai simplu si mai eficient cu doua foi si 10 pinioane. De curand am descoperit ca se va lansa un nou sistem cu o singura foaie si 11 pinioane. Este vorba despre grupul Sram XX1 care va putea fi achizitionat din toamna acestui an.

Si in trecut am vazut ciclisti profesionisti concurand pe sisteme 1×9 sau 1×10. Noul groupset de la Sram ofera mai mult de atat. In primul rand se obtine o mare reducere de greutate. Avem in minus o foaie, un schimbator de foi si o maneta cu cablu si camasa. Alt avantaj este simplificarea sistemului si o grija mai putin. Nu trebuie sa mai fii atent la ce combinatii de foi si pinioane folosesti. Unora li se va parea un lucru foarte bun, dar cu siguranta vor fi si multi criticii. Vom vedea peste 2-3 ani ce va fi. Pana atunci sa analizam componentele.

Angrenajul nu e doar o simpla foaie, ci e o foaie foarte complicata cu un nou desig numit X-SYNC. Dintii au o forma speciala realizata la CNC pentru a permite lantului sa se plimbe pe toate pinioanele fara sa sara, sa scape sau sa scoata zgomote. Sunt disponibile 6 marimi de foi cu 28, 30, 32, 34, 36 si 38 de dinti, toate cu acelasi BCD. Fiecare isi poate alege ce i se potriveste, iar schimbarea foii se face foarte usor fara a fi nevoie de demontarea angrenajului de pe ax. Angrenajul are bratele din carbon si cantareste 650 g cu tot cu ax.

Grupul de 11 pinioane denumit X-DOME are o structura unica si ofera o plaja larga de rapoarte. Cele 11 pinioane au urmatoarele marimi: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Datorita constructiei speciale, grupul nu se potriveste pe casetele normale. Pentru aceasta se foloseste un nou tip de butuc cu o caseta XD DRIVER BODY. Momentan doar Sram si DT Swiss produc roti cu butuci compatibile cu noua tehnologie. Greutatea grupului de pinioane este de 260 g.

Lantul este caracterizat ca foarte usor, rezistent si precis. Facut special pentru foile X-SYNC ofera o schimbare rapida si sigura pe toate cele 11 pinioane. Beneficiaza de zale decupate, pini gauriti si Power Link.

Schimbatorul de pinioane denumit X-HORIZON are un design simplificat ce ii prelungeste durata de exploatare si ii imbunatateste performantele. Miscarea schimbatorului se efectueaza doar pe orizontala, fara a mai efectua si miscarea de urcare specifica celorlalte schimbatoare. Astfel precizia sa este mult mai mare si sansele de a da rateuri sunt mult diminuate. Rotitele au dintii inegali, unul lat – unul ingust, pentru a se putea potrivi exact cu profilul lantului. Cusca beneficiaza de cele mai noi inovatii in domeniu cu functia de Cage Lock ce blocheaza schimbatorul si permite scoaterea mai facila a rotii si ROLLER BEARING CLUTCH pentru a mentine tensiunea constanta in lant.

Maneta schimbatoare se fabrica in doua variante – cu manete si rotativa. Ambele au o eficienta sporita, clicheti din metal pentru rezistenta si precizie, carcase din carbon si angrenaje cu rulmenti.

Groupset-ul va fi disponibil din octombrie 2012 la un pret de aproximativ 1300 de euro.

Si un videoclip despre dezvoltarea grupului XX1.

http://www.youtube.com/watch?v=nI1qz4OB5Rs&feature=player_embedded

2 COMENTARII

  1. Nu stiu cat de eficienta o sa fie varianta asta cu o singura foaie si 11 pinioane; dar sunt convins ca uzura o sa fie pe masura…..chiar daca au recurs la modificarea grosimii dintilor; castigi intr-o parte si pierzi in cealalta….CERT.
    Degeaba reduci greutatea , daca accelerezi uzura!!….si oricum riderii din videoclip am observat ca se dau mai mult la vale, decat invers, unde uzura excesiva este la ea acasa!!….de ce sa nu fim realisti?!
    Lantul oricat ar fi de flexibil si de rezistent, fiind destul de ingust la o caseta de 11 este supus unei uzuri accelerate tinand cont de sageata (inclinatia) pe care o va face de la foaie spre pinioanele periferice; nu mai vorbesc de conditiile in care va fi folosit(praf, nisip, apa, noroi…etc)

    Personal nu agreez aceasta varianta.

  2. Sunt de acord cu tine. Insa supravietuirea pe o astfel de piata competitiva te face sa scoti ceva nou tot timpul, fie ca e bun, prost, destinat maselor sau ciclistilor de top. La fel se intampla si cu smart phonurile. Aceasi filosofie. Bine-nteles ca uzura o sa fie pe masura, fiabilitatea e impinsa la extrem, si avand in vedera ca un upgrade de genu’ necesita inclusiv butuc nou, cred ca o sa vedem acest sistem doar la cupele mondiale. Masele o sa ramana cu clasicul 3×9 sau 2×10. Asta e cert.

    3×9…2×10….1×11….si cam gata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.