Activitatea care ne ocupă cel mai mult timp este somnul. În fapt, în medie, petrecem aproximativ 8 ore pe zi (2688 ore pe an) dormind, adică o treime din viaţa noastră o dedicăm acestei activităţi. Dar care sunt motivele şi ce impact are perturbarea somnului asupra capacităţii noastre fizice?

Odihna este doar unul din motivele pentru care dormim, timp în care suntem într-o stare tranzitorie în care procesăm informaţii. Avem nevoie atât de mult de somn încât dacă ratăm o noapte de odihnă, organismul va încerca să recupereze ce a pierdut, în nopţile următoare. Fără somn ne simţim slăbiţi atât din punct de vedere mental cât şi fizic. Cu toate acestea, senzaţia de oboseală poate deveni una normală după o perioadă scurtă de timp, păcălindu-ne că nu avem nimic când în realitate suntem la un nivel mental şi fizic mai scăzut.

Începem să percepem schimbările atunci când vedem că mersul pe bicicletă începe să fie afectat – fie timpii noştri încep să crească, fie nu mai putem sta alături de grup la o tură de sâmbătă sau începem să ne pierdem interesul pentru pedalat. Acesta este momentul în care trebuie să ne gândim la lucrurile care cauzează aceste schimbări.

Cercetările au demonstrat în mod repetat că cei care au un somn deranjat vor resimţi efecte negative în timp asupra vigilenţei, stării de spirit şi performanţei fizice. Există mai multe teorii care subliniază importanţa somnului: reorganizarea şi stocarea informaţiilor acumulate pe parcursul zilei, consolidarea informaţiilor, eliberarea unor hormoni cheie, refacerea ţesuturilor care ajută la procesele de recuperare şi adaptare de care organismul are nevoie după o zi obositoare.

Cu un ciclu mediu de somn de 7-9 ore pe zi pentru un adult, dovezile sugerează că tulburarea acestei stări va altera statutul nostru fiziologic. Cu toate acestea, durata nu este singurul criteriu pentru un somn bun, mişcările relative şi starea de latenţă au un impact important într-un somn de calitate.

Investigând efectele pe care le are tulburarea somnului asupra performanţei unui ciclist, cercetătorii au descoperit că după câteva nopţi, între care una cu un somn întrerupt în mijlocul nopţii, un somn parţial are efecte negative semnificative asupra sistemelor cardiovascular şi respirator în timpul exerciţiilor. Alte rezultate au sugerat că o tulburare scurtă, într-o singură noapte, poate avea efecte negative infime asupra performanţei, dar afectează mentalul ceea ce este o cale indirectă către performanţa fizică.

Principiul asupra căruia toţi expertţii au căzut de acord se referă la efectele pe care le au tulburările de somn cumulate asupra performanţei şi recuperării. Putem pierde până la 11% din capacitatea cardiovasculară din cauza unor alternanţe prelungite în somnul nostru.

Prin minimalizarea excesului de consum de lichide, în special cele ce conţin cofeină şi alcool, înainte de culcare, luând masa de seară la aceeaşi oră zi de zi, prin evitarea exerciţiilor fizice seara târziu, asigurându-te că mediul în care dormi este unul relaxant, evitând televizorul înainte de culcare, îţi cresc şansele de a avea un somn de 7-9 ore neperturbat, în fiecare noapte.

sursa: bikeradar.com

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.