Este o întrebare pe care ne-o punem de fiecare dată când ne aflăm la începutul unei căţărări – să pedalăm stând în şa sau să ne ridicăm? Şi totuşi, surprinzător de puţine persoane ştiu răspunsul.

Aţi observat că o parte din ciclişti preferă să rămână în şa, împingând puternic în pedală, în timp ce partea superioară a corpului pare relaxată. Alţi rutieri se ridică din şa şi pedalează astfel pe cele mai abrupte pante.

Dacă ştii exact când trebuie să te ridici din şa şi când trebuie să rămâi pe ea poţi ajunge mai repede şi mai uşor în vârful căţărării. Pentru multe persoane, totul se reduce la propriile preferinţe – cu toate acestea, există şi o logică pe care o poţi aplica atunci când te afli pe o căţărare ce s-ar putea dovedi a fi utilă.

Avantajele pedalatului ridicat din şa:

–      Pui la lucru mai mulţi muşchi, uşurând presiunea de pe aceiaşi muşchi

–      Poţi pedala cu o putere mai mare, permiţându-ţi să fii mai rapid pe pantele cele mai abrupte

Dezavantaje:

–      Iroseşti mai multă energie pentru că îţi sprijini greutatea întregului corp pe picioare

–      Foloseşti mai multă energie pentru că lucrează şi muşchii din partea superioară a corpului

–      Ridicat din şa creezi mai multă frecare cu aerul ce te poate încetini

Avantajele pedalatului stând în şa:

–      În timp ce stai în şa, partea superioară este relaxată aşa că nu pierzi energie suplimentară

–      De asemenea, economiseşti energie şi prin faptul că şaua preia greutatea corpului

–      Produci mai puţină frecare cu aerul dacă stai în şa

Dezavantaje:

–      Picioarele îţi pot obosi din cauza folosirii aceloraşi grupe de muşchi

Concluzie:

Pedalatul stând în şa este mai bun pe o căţărare. Însă, dacă este o căţărare lungă sau cu pante foarte mari, ar trebui să alternezi aceste stiluri.

Perioadele scurte în care te vei ridica vor oferi picioarelor tale o oarecare pauză, iar ție o accelerare mai bună pe secţiunile foarte abrupte.

Când pedalezi stând în şa, concentrează-te pe mişcarea picioarelor într-o viteză care să nu te epuizeze, păstrând partea superioară a corpului relaxată.

 

4 COMMENTS

  1. Depinde mult si raportul transmisiei pe care te angajezi in catarare,iar daca in cazul meu esti amator de MTB este de luat in seama o modificare a transmisiei astfel incat sa iti usureze treaba.

  2. Conteaza foarte mult si temperatura mediului ambiant din ziua turei (la 40 de grade cu soarele in cap, sigur te epuizezi dupa 2-3 pedale pe o panta de 22%), oboseala fizica si psihica (noapte nedormita sau dormit doar 2-3 ore inainte de tura), conditia fizica de moment (energia interioara din ziua respectiva), greutatea corporala, conditiile din teren (daca e o panta umeda mocirloasa sau pamant afanat nisipos, n-o mai urci nici in sa, nici pe sa). Cel mai frumos se urca o panta de asfalt de maxim 18%, cu o cursiera, sau o panta de aceeasi inclinatie cu pietris marunt de calcar pisat sau pamant batatorit uscat si semi-neted (poate fi si cu putina iarba), cu MTB-ul.

  3. Pedalatul in picioare economiseste energie fiindca o parte din forta necesara pedalarii o ofera greutatea corpului sprijinit in totalitate pe angrenaj.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.