Butucul Sram T3 este un urmas direct a celebrului Sachs 3 Gang. Sram a continuat sa produca aceeasi butuci cu viteze integrate, si dupa cumpararea firmei Sachs. Sram T3 are acelasi mecanism ca si predecesorul sau, difera doar modelul si forma carcasei. Acest tutorial este valabil pentru orice gearhub cu trei viteze produs de Sachs si Sram.

Desi se fabrica si se folosesc din ce in ce mai putin, butucii cu trei viteze integrate se gasesc destul de des pe bicicletele mai vechi. Fiabilitatea lor este exceptionala, am servisat butuci folositi zeci de ani si nu prezentau nici o urma de uzura. Marea problema ce apare este distrugerea piulitelor si a lantisorului schimbatorului. Pasul filetului este mai atipic, nepermitand folosirea altor piulite. Aceste componente se gasesc foarte greu, doar pe unele site-uri straine.

Pentru demontarea si remontarea butucului este nevoie doar de trei unelte: o cheie de fixa de 17mm, o cheie fixa de 9mm si o surubelnita subtire. Si bineinteles multe carpe, o periuta, motorina si vaselina pentru curatare.

Intai se scot cele doua piulite din stanga butucului. Cu cheia de 9mm se tine axul butucului, iar cu cea de 17 se desfac piulitele in sens antiorar.

Se scoate bratul franei, piesa de franare si coronita stanga. Coronita trebuie verificata cu atentie ca bilele sa fie intregi iar suportul neindoit.

Prin partea dreapta se scoate tot interiorul butucului.

Se scoate prin stanga piesa ce activeaza frana.

Conul din dreapta se dezfileteaza in sens antiorar cu cheia de 17 in timp ce axul e tinut cu cheia de 9. Se inlatura conul cu grija, deoarece sub el se afla un arc ce poate sari. Apoi se scoate tot capul de angrenare si coronita dreapta.

In capul de angrenare mai exista o coronita mica. Intai se scoate cu surubelnita capacul de protectie, apoi coronita.

Dupa indepartarea capului de angrenare se va scoate o piesa mica din interiorul axului.

In aceasta piesa se infileteaza lantisorul schimbatorului. Cand este trasa de lantisor, piesa comuta vitezele, iar inapoi este impinsa de un arc.

Se scoate prin dreapta piesa centrala a butucului. De fapt sunt doua piese ce se rotesc una in interiorul alteia, dar nu am reusit sa le despart.

In partea stanga a axului este o saiba elastica ce se indeparteaza cu surubelnita.

Se trage de pe ax prin stanga piesa cu roti dintate, iar axul ramane gol. Toate piesele se curata bine de murdarie si vaselina veche, se greseaza cu vaselina fina si se incepe montarea.

Se introduce piesa cu roti dintate si se invarte pana se aseaza exact pe roata dintata de pe ax. Apoi se fixeaza saiba plata si saiba elastica. In capatul celalalt al axului se introduce piesa centrala si se invarte pana se aseaza bine si se invarte fara efort.

Se aseaza coronita cu bilele spre interior, arcul mare si arcul mic. Cu mare atentie se introduce in fanta din ax acea piesa mica prin intermediul careia se comuta vitezele.

Coronita exterioara se greseaza bine si se monteaza in capul de angrenare, apoi se preseaza capacul de protectie.

Se introduce pe ax capul de angrenare si se tine presat peste arc in timp ce se infileteaza conul.

Conul se infileteaza la maxim si se strange bine cu cheia de 17. In partea stanga se introduce si piesa conica ce activeaza frana.

In partea stanga a butucului se aseaza coronita dupa ce a fost bine unsa cu vaselina.

Prin dreapta carcasei se introduce tot corpul butucului pana ce coronita dreapta se aseaza complet pe cuveta butucului.

Prin stanga se introduce piesa de frana cu cele doua debitari spre exterior.  Se roteste putin in sens orar pana intra complet.

In cele din urma se introduce bratul franei . Cele doua debitari de pe con trebuie sa se potriveasca peste cele doua debiatri de pe piesa franei. Se strang cele doua piulite pe ax pana nu mai are joc.

 

 

 

 

 

17 COMMENTS

  1. Intrebare: Tocmai am desfacut un butuc Sachs 3 Gang care nu mai schimba vitezele (schimbatorul de pe ghidon blocat, si nu din cauza cablului) si am constatat in prima faza ca avea doua coronite distruse (una mica si una mare). Am cautat “prin oras” coronite ca acelea, dar nu am gasit. Am gasit insa bile la dimensiune si le-am pus “bila langa bila” in locul coronitelor si am remontat butucul. Acum schimbatorul de pe ghidon functioneaza, dar nu are ca rezultat schimbarea niciunei viteze in butuc.

    Banuiesc de unde provine “restul” de defect. De la piesa mica din ax, in care se infileteaza tija lantisorului schimbatorului de viteze (vezi poza “Reconditionare butuc Sram T3 09”) – s-o numim .

    Acum, in cazul meu, aceasta piesa este mai lunga decat diametrul axului dar mai scurta decat diametrul interior al “piesei mobile mici”, componenta a piesei centrale a bucutului (vezi poza “Reconditionare butuc Sram T3 08”). Deci la actionarea schimbatorului de viteze, practic “piesa transversala” nu face altceva decat sa comprime arcul respectiv, fara a misca in vreun fel “piesa mobila mica a ansamblului piesei centrale a butucului”. Cand am demontat butucul, am putut scoate “piesa centrala a bucutului” inainte sa desfac “piesa transversala” de pe tija lantisorului. [Mama mia, ce echilibristica printre denumiri!! LooL ]

    Ca urmare, nu vad niciun motiv pentru care s-ar schimba vreo viteza. Am studiat “piesa transversala”, nu pare sa fie rupta la vreuna din extremitati si nici resturi de piesa rupta n-am gasit prin butuc. Totusi, eu banuiesc ca piesa ar trebui sa fie mai lunga, astfel incat la actionarea tijei/lantisorului sa “agate” si piesa centrala (partea mobila a ei) si astfel sa schimbe vitezele.

    INTREBARE: “Piesa transversala trebuie sa fie mai lunga decat diametrul interior al “piesei mobile din ansamblul piesei centrale a butucului”, astfel incat sa o deplaseze la actionarea schimbatorului de viteze?

    Daca da, une pot gasi sa cumpar o astfel de piesa (sau ce dimensiune ar trebui sa aiba una originala, sa o compar cu a mea si daca este cazul sa incerc sa o fac la un strungar…)?

    Multumesc anticipat si astept un raspuns,
    Andrei

  2. Probabil ai montat gresit aea piesa. Are doua debitari pe capete, cred ca ai montat-o cu debitarile in directia gresita.

  3. Deci cel mai probabil piesa este compromisa, pentru ca nu are in capete nicio debitare (probabil s-au rupt, succesiv, extremitatile piesei si n-am studiat eu bine capetele sa vad ruptura).

    Totodata, “piesa centrala a butucului” iese de pe ax cu aceasta piesa transversala montata, ceea ce nu cred ca e normal (tu o scoti in poza printr-o gaura a piesei centrale, cum cred ca e regulamentar).

    Deci confirmi ca dimensiunea piesei mici, transversale, este mai mare decat diametrul interior al piesei prin care o scoti tu in poza , da?

    In acest caz, trebuie sa confectionez alta piesa transversala (ai idee din ce o fac cel mai usor!?) sau sa cumpar alta (ai idee de unde?!)

    Multumesc frumos pentru raspuns,
    Andrei

  4. Se pare ca am incurcat butucii. Unii au acea piesa cu debitari pe capete, altii nu.
    Oricum lungimea piesei trebuie sa fie mai mare decat interiorul piesei.
    De cumparat nu gasesti, poate doar prin ateliere de bicicleta daca au vreun butuc defect.

  5. Merci frumos de raspunsuri.

    O sa iau un surub la flex pana il aduc la dimensiuni, ii dau o gaura, o filetez si asta e, trebuie sa tina, ca nu sunt forte prea mari exercitate asupra piesei respective…

  6. Salut!
    am si eu burtucul la bicicleta SACHS – TORPEDO DREIGANG , dar pe el scrie doar 36, si banuiesc ca este model 515 , din tot ce am citit pe net. Problema nu ar fi asta, pentru ca are toate piesele ca si cele din pozele de mai sus, doar carcasa difera, dar la mine sa rupt piesa despre care vorbiti in doua, exact pe gaura filetata.La mine nu are nici-o debitare, si nu stiu daca o pot gasi pe undeva. Si o a doua problema , coronita mica de sub con sparta , si nu gasesc sa cumpar alta pentru ca nu este la aceleasi cote, si sa pun bile varsate nu gasesc ca au diametrul de 5,5 mm.Am pus bile cu diametrul mai mare, de 6,5,si ramane conul mai in afara, e logic, dar nu am probat-o pentru ca intre timp am vorbit cu cineva care aduce din Germania biciclete sh, poate imi aduce un alt butuc cu viteze integrate si astept sa vina.

  7. Am vazut si eu butuci cu acea piesa rupta. Se poate faca alta usor dar trebuie otel de calitate.
    Problema cu coronita nu e grava, poti pune bile varsate daca gasesti de aceeasi dimensiune.

  8. Am cautat acea piesa , Andrei, dar nici-o speranta, si m-am gandit si eu sa o fac.dar cred ca ordinea operatiunilor va vi asa :polizat surub pe o latura ;gaurit:filetat:polizat la dimensiuni finale si poate un pic de tratament termic (o calire usoara cu o lampa de gaz si un pic de ulei)
    De ce cred eu asa? ca daca dau dimensiuni finale, va fi foarte greu reziste la gaurit fara rupere, dar si la filetat, datorita dimensiunilor mici ( la mine are 16 mm lungime, 4 x 5 mm pe laturi cu doua muchii rotunjite si gaura cred ca e de 2 mm , ca nu am ajuns pe la un strungar sa pun o lera pe tija filetata ) Asta este parerea mea , daca ai una mai buna , ascult cu placere , poate este mai bine si mai simplu. Repet , este doar o parere a mea de tamplar:))), nu ma lua in nume de rau.

  9. Am un butuc de genu, ce are o mica problema: are tendinta ca la pedalare (deci rotire in directia inainte) sa se blocheze. Frana merge bine. Banuiesc ca, din ceva motiv obscur (rezultat din defectiunea respectiva), practic franeaza si la pedalare inainte. Vreo idee care ar putea fi problema?

    [Nu sunt sigur daca voi fi notificat de raspunsurile ulterioare, asadar as aprecia daca mi-ati trimite un mail la bogdan.sorlea [-at-] gmail [-dot-] com. Mersi anticipat]

  10. Salut tocmai am achizitionat o bicicleta marca KTM este batrana bicicleta cadrul este stilu semicursei iar butucul este acesta despre care discutati BUTUC CU 3 VITEZE TORPEDO problema mea este ca la ce am achizitionat SH nu am primit acel lant care iese din ax sa imi permita schimbul vitezei si nu stiu ce sa improvizez ma chinuisem sa fac ceva si am rupt acea piesa cu filet cea din interiorul axului de pleaca acel lant din iel pe care nu il am

    Piesa rupta am facuto din sarma otelita acum ramane sa dau gaura si filetul dar ce sa fac mai departe ca nu am restul de pleca din tija infiletata

  11. Nu prea ai ce face, piese pentru respectivul butuc nu se gasesc.
    Si eu am cativa incompleti, fara piulite si lantisoare.

  12. Eu am un “Peugeot Toulouse” cu 7 viteze, şi la ultima scoatere a roţii spate am “belit” o piesă mică de plastic roşu (ca un cilindru) care vine pe ax, iar peste ea vine de se îmbucă schimbătorul-spate: adică i’am rupt un cap minuscul (de plastic zic).
    Şi de aici vitezele nu se mai schimbă perfect, având probleme în special primele trei, şi mai ales cu a…şasea.
    Aş vrea să comand piesa unor pretini care trebuie să vină din Suedia, dar nu ştiu cum se cheamă!
    Ştie cineva?

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.