Schimbatorul de pinioane este cea mai sensibila piesa a unei biciclete. In plus este foarte expus loviturilor, cazaturilor, noroiului si mizeriei. De lovituri si cazaturi putem sa ne ferim, dar de noroi si mizerie nu prea. Pentru rezultate optime si functionare corecta, schimbatorul de pinioane trebuie curatat periodic. Cu cat mai des cu atat mai bine!

Desi sunt foarte multe modele pe piata, toate au acelasi principiu de functionare si toate au cam aceleasi piese. Pe noi ne intereseaza in mod special demontarea custii si a celor doua rotite. Rotitele sunt fixate intre lamelele custii cu doua suruburi. In general aceste suruburi se pot demonta cu un inbus de 4mm. La modelele mai vechi si mai ieftine, suruburile au cap hexagonal de 8mm.

Dupa ce se scot suruburile, lamela din spatele custii se detaseaza si rotitele se elibereaza. Lamela din fata ramane fixata de corpul schimbatorului. O rotita are doua capacele pe laterale si o bucsa in interior. Modelele mai performante au rulmenti in loc de bucse si garnituri suplimentare de cauciuc sau plastic. Toate aceste piese se curata cu grija folosind o carpa, o periuta de dinti si o substanta solventa sau degresanta. Daca rotitele au dintii uzati sau joc prea mare, se schimba cu totul.

O alta problema care poate aparea la schimbatoarele rar servisate este blocarea surubului de tensionare a cablului. Daca nu se mai poate dezfileta cu mana se pulverizeaza spray degripant si se forteaza cu patentul. Dupa desfacere filetul interior se curata cu un tarod si se unge cu vaselina. Schimbatorul poate functiona cu acest surub blocat, dar reglajele de finete nu mai pot fi facute.

Lamelele custii se sterg bine pe ambele parti si se verfica sa nu fie indoite. Si suruburile limitatoare trebuie scoase iar filetul lor trebuie curatat perfect si uns.

Corpul schimbatorului are multe articulatii si e destul de greu de curatat prin interior. Se poate lasa peste noapte intr-un vas cu apa si detergent. Apoi se spala sub jet de apa fierbinte cu substante degresante si o periuta de dinti ingusta. Toate articulatiile trebuie sa se miste usor si fara zgomot. Dupa uscare se pun cateva picaturi de ulei pe toate articulatiile.

La rotitele cu rulmenti e nevoie de mai multa munca si atentie. Cu un ac se scot garniturile rulmentilor si se inspecteaza cu atentie starea acestora. Daca sunt prea ruginiti, blocati si gripati se schimba rotitele cu totul. Daca sunt doar murdari sau usor ruginiti se introduc intr-un vas cu benzina si se clatesc bine. Suplimentar se aplica cateva jeturi de spray degripant. Apoi se usuca, se ung cu vaselina fina si se monteaza garniturile.

Aveti grija sa nu montati grestit bucsele si capacele, la unele modele rotita de sus e diferita de cea de jos, nu trebuie sa le amestecati. Dupa ce toate piesele sunt curatate se remonteaza rotitele pe cusca. Intai se stange rotita de sus apoi cea de jos. Suruburile trebuie stranse foarte bine, iar pe filet e indicat sa se puna o substanta blocanta gen Loctite. In caz contrar suruburile se pot desface din cauza vibratiilor.

5 COMMENTS

  1. As mai adauga ca la unele modele (eu am incercat pe un Shimano Acera in varsta de vreo 6 ani – dar cred, si sper, ca la multe modele e aceeasi poveste) e demontabil si partea dreapta (cum te uiti din spate) a custii). E prinsa cumva in corpul inferior si tensionata cu un arc. In capul axului – spre exterior cum te uiti la pozitia schimbatorului pe bicicleta – ar trebui sa fie o shaiba-siguranta si fanta prin care se scoate/baga siguranta e acoperit cu un dop de plastic (or fi si alte metode de prindere si fixare).
    La Acera ce l-am curatat eu, arcul ala era destul de ruginit pentru ca in locasul lui intra apa printr-o oarecare fanta. Am umplut locasul acela cu vaselina, am pus la loc totul si merge bine.
    Un alt motiv pentru care ati vrea sa faceti operatiunea asta de desfacut e sa cresteti tensionarea arcului – multe modele, in special cele mai pretentioase, au prevazuta un orificiu extra pentru a creste tensionarea arcului cand acesta isi arata varsta si nu mai intinde lantul ca la inceput.
    Oricum, ideea e ca ce s-a facut cumva trebuie sa se si desfaca 😉 .Cine are mai multe detalii, e invitat sa comenteze.
    Spor la reparat/reconditionat.

  2. Iar cusca paralelogram tensionata cu arc, cred ca cel mai bun mod de a o curata e cu aer sub presiune mare. Nu-s de acord cu ungerea acesteia cu ulei/vaselina pentru ca devine un magnet pentru mizerie. Lasati-o curata si uscata – in felul asta, ce mizerie se prinde de arcul ala, se va usca si va cadea in cele din urma.

  3. De multe ori la modele ieftine se slabeste duritatea arcului si se lasa nu se mai intinde bine … Se mai poate face ceva ? Si sunt si capsulate …

    Se poate inlocui arcul acela ?

  4. In cazul slabirii arcului nu mai ai ce-i face. Poti sa scurtezi lantul si sa-l fortezi sa stea mai intins.
    Fiind vorba de modele ieftine, nu cred ca e mare problema inlocuirea lor.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.