Butucul de spate Sachs Galaxie este o piesa foarte rara. Eu am vazut doar doi astfel de butuci in cei 12 ani de cand lucrez cu bicicletele. Nici chiar pe internet nu se gasesc informatii, rar de tot cate o poza sau un anunt.

Eu am primit de la un client un butuc demontat, cu caseta cu 6 pinioane si frana pe tambur. Ii lipsea axul, conurile si coronitele si era clar ca nu erau niste piese obisnuite. L-am tinut cativa ani si abia cand i-am gasit perechea de pe fata m-am hotarat sa-l repar.

Placutele franei erau in stare foarte buna, mari si late, aici nu era nimic de reparat.

Angrenarea e realizata prin intermediul a patru clicheti, un lucru neobisnuit in acele vremuri. Chiar si acum majoritatea butucilor au doi sau trei clicheti.

Caseta are o dimensiune atipica, fiind mai subtire decat cele uzuale. Pinioanele se monteaza pe caseta unul cate unul, iar pinionul mic se infileteaza strangandu-le pe celelalte. Fostul proprietar desfacuse pinionul mic cu ciocanul reusind sa rupa un dinte. Nu e ceva fatal, pinionul are 14 dinti, merge si cu unul in minus, mai ales ca nu au uzura deloc.

Cuveta de pe partea dreapta a butucului era uzata si crapata. M-am chinuit mult sa o scot ca nu avea nici o margina expusa in care sa pot bate din interior. In cele din urma am facut un mic canal pe interiorul butucului cu o surubelnita subtire si am reusit sa bat in cuveta si sa o scot. Am gasit si o cuveta noua de aceeasi dimensiune.

Am introdus cuveta noua in butuc cu ajutorul unui cilindru de aluminiu in care am batut usor cu ciocanul. Am verificat cu atentie ca marginile cuvetei sa intre egal in butuc. Daca ar fi stat inclinata s-ar fi uzat foarte repede.

O alta particularitate a acestui butuc este prezenta a patru conuri si patru coronite cu bile. Cate o coronita la capetele butucului si cate una la capetele casetei. Caseta nu este fixata de butuc, intre caseta si butuc erau doua coronite si un con dublu, cu doua varfuri. Eu nu aveam acest con, asa ca a trebuit sa-l fabric. Am facut intai unul la strung dar a iesit prea moale si aspru.  Planul B a fost sa strunjesc doua conuri normale pana ce le-a ramas doar varful.

Am infiletat pe ax aceste varfuri de con spate in spate formand astfel un con dublu.

In aceasta fotografie se vede clar si pe inteles principiul de functionare. Axul intra in butuc si un varf de con calca pe bilele din cuveta, apoi se inroduce caseta peste celalalt varf de con. Prefer intotdeauna sa folosesc bile varsate in loc de coronite, deoarece presiunea e distribuita mai uniform si pe o suprafata mai mare.

Dupa montarea casetei a urmat infiletarea conurilor exterioare si a contrapiulitelor. Se introduce si frana pe ax si se fixeaza cu o piulita.

2 COMMENTS

  1. Buna treaba Lucian! Am exact acelasi butuc, numai ca la un moment dat a fost convertit in single speed. S-a pastrat un singur pinion si restul pinioanelor si distantierelor au fost inlocuite cu doua distantiere mari, facute la strung sa vina foarte fixe.

    Ma poti ajuta cu o mentenanta la acest butuc?

    Multumesc

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.