Una dintre primele piese de bicicleta inventate, butucul tip Torpedo se fabrica si astazi fara nici o modificare. Inca este folosit pe scara larga mai ales in zonele plate, pentru naveta si agrement. Este ieftin, robust si poate functiona in orice conditii. Daca este bine intretinut rezista mii de kilometri. Servisarea butucului Torpedo pare dificila la prima vedere, dar cu ajutorul acestui tutorial va putea fi facuta de oricine.

Se scoate siguranta ce fixeaza pinionul cu ajutorul unei surubelnite. Mare atentie la aceasta operatiune, deoarece siguranta poate sari departe.

Se indeparteaza siguranta, pinionul si capacul de protectie.

Ne mutam in parte astanga a butucului de unde trebuie sa dezfiletam contrapiulita. La butucii mai vechi aceasta piulita este rotunda, cu doua debitari pe laterale. E necesara o cheie speciala, dar in lipsa ei se poate folosi si un patent sau cleste mai mare. Alte modele au o piulita hexagonala de 17mm.

Se indeparteaza contrapiulita, saiba si parghia franei.

In capatul din dreapta axul butucului este patrat. Cu o cheie de 7mm se invarte axul in sens antiorar pana iese din butuc.

Axul are doar un con care trebuie sa fie infiletat pana la capatul filetului.

Prin dreapta butucului se scoate capul de angrenare, iar prin stanga mecanismul franei.

Piesele din partea stanga: conul, coronita, frana si conul franei.

In capatul capului de angrenare este un inel de siguranta. Cu o surubelnita subtire se scoate cu grija acest inel.

Piesele capului de angrenare: conul, coronita, cusca bilelor si rolele cilindrice.

In exteriorul capului de angrenare este o coronita mica. Intai se scoate capacul de protectie, apoi coronita.

Demontarea este completa, piesele curatate si gresate sunt gata pentru montare. Se introduce coronita mica in cap si se preseaza capacul de protectie. Se pune pe interiorul conului coronita dreapta.

Rolele cilindrice sunt responsabile de angrenarea butucului. Dupa un timp se subtiaza si butucul „scapa”. O rola noua are diametrul de 6,8mm, daca e prea subtire trebuie inlocuita. Rolele se pot schimba dar cu timpul se uzeaza si interiorul camasii, caz in care nu mai e (aproape) nimic de facut. Montarea rolelor cilindrice este cam dificila. Se aseaza intai cusca peste con si se introduc rolele pe rand. Se ridica putin cusca si se introduce pe dedesupt cate o rola, avand grija sa nu cada celelalte. Apoi se fixeaza inelul de siguranta cu ajutorul degetelor si a surubelnitei.

Conul franei are un inel de alama cu doua capete deschise. Aceste capete trebuie indoite putin in afara. Cand se impinge de pedale inapoi acest con intra in frana si o expandeaza spre carcasa blocand roata. Conul se introduce cu varful in frana prin capatul liber.

Se aseaza coronita pe conul stang, apoi se aseaza frana peste con. In interiorul franei sunt doua aripioare care trebuie sa intre in debitarile de pe lateralele conului.

Se introduce  capul de angrenare prin dreapta carcasei si mecanismul franei prin stanga. In partea dreapta carcasa are buza exterioara mai ingusta decat in partea stanga. Interiorul carcasei este cilindric, asa ca se poate monta si invers. Acesta manevra se foloseste cand carcasa s-a uzat si rolele nu mai prind. Mutand capul de angrenare pe partea stanga, rolele vor putea angrena din nou.

Se introduce axul prin dreapta si se infileteaza complet.

Pe capatul din stanga al axului se introduce parghia franei, saiba si contrapiulita. Se strange contrapiulita complet tinand de capatul patrat al axului, pana dispare orice joc.

9 COMMENTS

  1. NU exista bile cilindrice, ci role; bilele sunt sferice.
    Deci, in cazul de fata cele 5 bucati care ajuta la angrenare, sunt ROLE cilindrice.

  2. Dupa dictionar bila este o sfera, iar sfera este evident rotunda.
    Dar tehnic, se folosesc pe scara larga denumiri ca bila cilindrica, bila conica, bila tronconica.

  3. Sa le spunem lucrurilor pe nume, e mult mai bine asa!
    Chiar tehnic vorbind nu exista bile cilindrice ci doar role cilindrice. Avem pe langa role cilindrice si role butoi, pe doua randuri in colivie din bronz se vad destul de clar in dreapta sus aici:
    http://www.timken.com/ro-ro/products/bearings/productlist/roller/cylindrical/Pages/default.aspx
    Atata timp cat bila este sferica, e imposibil sa fie si cilindrica.
    Celelalte interpretari indiferent de unde vin, n-au absolut nicio relevanta.

  4. Am vazut la foarte multe magazine si producatori de rulmenti denumirea de “bila cilindrica”

    Totusi ca sa spunem lucrurilor pe nume am sa corectez articolul.

  5. NU e sparta, asa trebuie sa fie.
    Cand franezi cele doua bucati se departeaza si preseaza in carcasa.

  6. Salut.La o bicicleta pliabila cu butuc spate sram t3 ii pot pune un butuc clasic torpedo?
    Adica se poate monta ca dimensiuni o roata cu butuc clasic pe cadrul bicicletei tinand cont ca are o roata cu butuc sram cu 3 viteze integrate?
    Multumesc.

  7. salut ma pot iajuta si pe mine cu o problema ??
    si eu am o bicicleta clasica si tot am cumparat pe butuci din spate pt ea de la o piata locala o stiu asambla si dezmonta perfect 🙂 , dar fiind tanar si neavand experienta si daca iau un butuc nou tot scartie roata din spate , CE SA FAC ?? 🙁 si nu o stiu regla sa mearga calumea …
    ajuta-ma te rog ! laviniu_DE_aur@yahoo.com

  8. Tutorialul meu este foarte detaliat si operatiunile prezentate pot fi facute de oricine.
    Chiar daca iei un butuc nou, tot trebuie demontat, gresat si reglat, deoarece in fabrica se cam neglijeaza aceste operatiuni.
    Butucii chinezesti sunt foarte slabi, chiar noi fiind si tot au probleme de angrenare sau franare.
    Butuci buni disponibili in România sunt cei de la Velosteel Cehia.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.