water_bottle_cycling

De ce cantitate de lichide avem nevoie în timpul plimbărilor? Ce trebuie să bem? Influenţează caracteristicile fiziologice – vârsta, greutatea, înălţimea, sexul – nevoia de hidratare?

Caracteristicile fiziologice au un efect asupra cantităţii de lichide de care avem nevoie, spune Chris Hole, antrenor britanic de ciclism. Înălţimea, greutatea şi predispoziţia organismului către muşchi sau grăsime influenţează cantitatea de lichide de care avem nevoie în timpul unei ture cu bicicleta. 

“Dacă eşti o persoană înaltă, cu masa musculară bine dezvoltată, vei avea nevoie de o cantitate mai mare de lichide pentru a  menţine muşchii hidrataţi. Ţesutul adipos nu are atât de mare nevoie de apă”. O consecinţă a faptului că ţesutul muscular are nevoie mai mult de apă decât cel adipos este faptul că bărbaţii au nevoie de mai multe lichide decât femeile. “Bărbaţii au nevoie de mai multă apă pentru că sunt mai predispuşi genetic să aibă o masă musculară mare. Femeile, din cauza diferenţelor hormonale, având mai mulţi estrogeni decât testosteron, sunt mai predispuse la acumularea de ţesut adipos care nu necesită la fel de multă apă”.

Este puţin probabil ca vârsta să aibă vreo influenţă asupra nevoii de hidratare. Un rutier de 30 de ani, cu o înălţime de 1.82m şi o greutate de 80kg este cel mai probabil să aibă aceleaşi cerinţe precum o persoană de 60 de ani.

Apa plată este consumată destul de rar de cicliştii profesionişti deoarece aceştia urmăresc să înlocuiască în acelaşi timp atât fluidele cât şi electroliţii. Sodiul, clorul şi biocarbonatul sunt cei mai importanţi electroliţi “dacă ne uităm la compoziţia sângelui şi a lichidelor extracelulare, vom observa existenţa clorurii de sodiu. Pentru a putea menţine o stare în care organismul să funcţioneze normal trebuie să îi oferim ‘combustibili’ care să stimuleze aceste procese fiziologice”.

Băuturile izotonice oferă cea mai eficientă hidratare în timpul curselor. Aceste băuturi conţin un amestec de sare şi zahăr similar celui din sânge. Hole spune: “Când consumăm o astfel de băutură, e foarte uşor pentru organism să o asimileze”.

Volumul de lichid necesar este un alt aspect esenţial. Hole recomandă consumul a 1l de lichid pe oră ca un principiu general. Factorii de mediu precum temperatura şi tipul de teren pe care pedalezi pot creşte această cerinţă. Consumul a 1l de lichid pe oră este o provocare logistică pentru cei care pedalează pe un traseu mai lung. Majoritatea bicicletelor moderne au 2 suporţi de bidoane în care se pot căra 2 bidoane de 750ml, permiţând rutierului să care suficientă apă pentru o tură de 1 oră şi jumătate. 

sursa: roadcyclinguk.com

 

2 COMMENTS

  1. Corect ! in plus, apa hidrateaza ptr cateva minute ( 10, sa zicem ) pe cand bauturile isotonice te tin in priza mai mult si simti ca esti hidratat mult mai bine si o buna bucata de timp chiar nu mai ai nevoie. Cu apa plata n-ajunge nimeni nicaieri 😉

  2. Si uleiul de frana am auzit ca te tine in priza, cu niste amfetamina si esti ca nou

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.