Un client a venit cu o bicicleta dotata cu butuc Shimano Nexus 3, cu rugamintea de a-l repara deoarce nu mai schimba vitezele. Am decis sa-l dezasamblez total si sa-l curat, urmand sa fac si cateva poze cu ocazia asta. E simplu de servisat pentru orice persoana cu o mâna dreapta si cu cateva scule.
Se scot piulitele si saibele de pe ax, apoi siguranta pinionului, pinionul, un capac de tabla si protectia de plastic. In partea dreapta este in plus o saiba cu cioc ce se introduce pe ax inintea celei plate si are rol de a impiedica axul sa se roteasca.
In partea dreapta a axului, langa contrapiulita exista o teşitura pe ax, o portiune plata pe care se potriveste o cheie fixa de 10mm.
In timp ce se tine axul cu cheia de 10mm, de pe partea stanga se dezfileteaza cele doua contrapiulite. Pentru prima e necesara o cheie de 17 iar pentru a doua cheia de 22.
Se indeparteaza bratul franei, se scoate coronita, se curata totul si se inspecteaza cu atentie bilele si calea de rulare.
Prin partea dreapta se scoate din carcasa tot mecanismul butucului. Daca e intepenit se bate usor in capatul din stanga al axului.
Dupa ce se scoate inelul de franare se observa pe ax o siguranta elastica. Cu o surubelnita se scoate siguranta de pe canalul din ax si se extrage piesa cu pinioane. Mare atentie la scoaterea sigurantei, deorece poate sari foarte departe si se poate pierde usor.
Se scoate piesa cilindrica de pe ax si coronita dreapta.
Pentru scoaterea capului de angrenare se tine axul cu cheia de 10, apoi cu o cheie de 17 se dezfileteaza contrapiulita de pe con. Conul se desface cu cheia de 15mm, dupa care se scoate coronita exterioara. Aici poate aparea uzura, caile de rurale, conul si bilele trebuie verificate cu atentie.
Piesa centrala a ramas pe ax si oricat m-am straduit da o demontez, nu am reusit. E fixata pe interior cu o siguranta elastica, introdusa intr-un canal din ax si nu am reusit sa o scot. Am vrut foarte mult sa o scot ca era adunata ceva mizerie acolo, dar a trebuit sa o curat cu cateva jeturi de spray degresant.
Montarea este la fel se simpla. Se intruduce coronita exterioara, se infileteaza conul la maxim si se strange contrapiulita. Se monteaza pe capul de angrenare si coronita dreapta.
Introducerea piesei cilindrice se face in timp ce se apasa spre interior clichetii de pe capul de angrenare.
Se introduce piesa cu pinioane si se roteste putin stanga-dreapta pana intra complet si se invarte usor. Se fixeaza siguranta elastica in canalul de pe ax.
Se ataseaza si inelul de franare cu cele 4 debitari spre exterior. Carcasa butucului se curata bine, se unge cu putina vaselina pe interior si ceva mai multa pe caile de rulare ale bilelor. Se introduce axul prin partea dreapta a carcasei, unde e marginea mai ingusta.
Coronita stanga se aseaza pe conul de pe bratul franei, cu rama metalica spre interior, apoi bratul franei se introduce pe ax si se invarte usor pana se cupleaza. Se strang cele doua contrapiulite de pe partea stanga pana dispare orice joc si axul se invarte usor.
Bună! Dețin un KTM cu butuc Nexus Inter 7, care dă semne de oboseală (parcă agață ușor). Îmi puteți vă rog recomanda pe cineva care l-ar putea desface și gresa? Eu sunt din Cluj Napoca, însă aș putea să îl trimit în țară prin curier. Mulțumesc!
Lucian Rus
Chiar azi am desfacut si eu pe al meu (iti dai seama cum am ajuns aici :)) ) Mi se blocase roata spate si am zis sa=l desfac. coronita a fost praaaf nici nu am putut sa o reconstruiesc ca sa arat la magazin ce=mi trebuiem asa ca mi=au dat ceva coronita mult mai mica si cu bile mult mai mari
n=am avut ce sa fac cu ea . Eu te intreb cum sa cer la magazin si aca se gasesc asa model
merci
Nu cred ca ai sa gasesti in vreun magazin din Romania.
Poti sa pui bile varsate. Cauta bile de aceeasi dimensiune si pune-le in locul coronitei. Iti vor trebui mai multe iar montarea e destul de migaloasa. Trebuie sa ungi cuvetele cu o vaselina groasa si sa lipesti bilele una langa alta.
Salut, util articolul. Şi mai util mi-ar fi dacă mi-ai spune cu ce ai degresat şi cu ce ai uns la loc. Din câte am citit, cică se unge cu ulei, nu cu vaselină. Cu vaselină cică doar frâna.
Salutare! Are cineva piulitele anti-rotatie 5R-YELLOW si 5L-BROWN si nu-i mai trebuie?! Am gasit o bicicleta cu rotile foarte strambe intr-un loc pe janta(probabil a intrat intr-o bordura ciclistul anterior) si nu mai se putea face nimic cu ele… Am recuperat butucul spate dar nu se potrivesc piulitele anti-rotatie la noul cadru si imi trebuie piulite pentru un unghi mai mic de 20 grade pentru cadrul meu! Pentru cine nu stie despre ce vorbesc poate verifica aici in manualul dealer-ului http://pdfsr.com/pdf/dm-sg0003-00-eng.pdf Eventual puteti downloada si trage la imprimanta tot manualul ca sa fiti sigur ca-l aveti in viitor! Pentru cei cu probleme la acesti butuci(ati facut „greseala fatala” si l-ati desfacut DE TOT) puteti vedea aici cum se asambleaza pas cu pas perfect corect si in aceeasi stare cum era CA NOU! Bineinteles daca ati inlocuit si piesele defecte/uzate! http://mmi.tudelft.nl/~wouter/publications/pasman12a.pdf
PARTEA A DOUA AICI: http://mmi.tudelft.nl/~wouter/publications/pasman12b.pdf
Va multumesc mult si poate ma ajuta si pe mine cineva!
@Calin pentru coronita mare poti folosi bilele dintr-un rulment de calitate modelul 6003 pentru ca au exact diametrul original al bilelor dintr-un butuc shimano nexus inter-7 (3/16″ sau 4,76 mm).Singura „problema” este ca intr-un rulment 6003 nu ai sa gasesti decat 10 bile iar tie iti trebuie 11 bile pentru o coronita completa!Deci va trebui sa cumperi 2 rulmenti 6003 si sa „extragi diplomatic” bilele din ei! Pentru restul bilelor poti masura cu un subler electronic diametrul celor originale(daca nu le-ai distrus complet prin neungere periodica) si poti cauta pe site-ul SKF sau TIMKEN un rulment radial cu diametrul bilelor identic cu ceea ce ai tu in butuc! Te va obliga la ceva munca fizica si intelectuala dar rezultatul este un butuc aproape ca nou,cel putin pe partea de rulare/bile!