Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 1

Cu ceva timp in urma Ashima a revolutionat franele pe disc introducand un nou model. Denumite PanCake Brake (frânele clătită), etrierele sunt lipsite de pistoane, folosind in schimb doua membrane elastice. Aproape la fel de inguste ca o clătită, franele PCB sunt foarte mici si foarte usoare.

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 2

Etrierul este cosntruit dintr-o singura bucata de aluminiu, iar pistoanele ce imping placutele lipsesc cu desavarsire. Placutele stau direct pe doua membrane elastice ce sunt impinse de lichidul de frana. Aceste membrane sunt construite dintr-un cauciuc special tratat pentru a rezista unor temperaturi si presiuni extreme. Pe centrul membranei este o suprafata tare si plata pentru a impinge placutele in mod egal. Materialul membranei este foarte rezistent si la coroziune astfel ca franele pot fi umplute cu orice lichid sau ulei de frana. Lichidul de frana trece dintr-o parte in alta printr-o mica conducta metalica exterioara. Aceasta conducta este un element distinctiv al  franelor Ashima, avand rol de a răci lichidul de frana.

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 3

Manetele si rezervorul sunt construite dintr-un material plastic foarte rigid si resistent. Ashima a ales plasticul in constructia manetelor, deoarece nu e nevoie de o forta foarte mare pentru a actiona franele.  In plus plasticul este mai usor decat carbonul sau aluminiul. Totusi nu a fost o idee prea buna, manetele fiind mult criticate de utilizatori, deoarece capatau joc si flexau la solicitari mari. Un alt detaliu neapreciat a fost situarea conductelor in partea inferioara a manetei, ceea ce incomoda pozitionarea schimbatoarelor. Un lucru util este prezenta unui surubel ce ajusteaza distanta manetei fata de ghidon.

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 4

Functionarea si folosirea franelor PCB este ceva mai diferita fata de a altora. Desi au o putere mare si se pot folosi inclusiv la downhill, multora li s-a parut ciudat modul de actionare. Maneta se simte moale si al inceputul cursei cand se incetineste bicicleta, si la sfarsitul cursei cand se blocheaza roata. Nu se simte acea senzatie de forta ca la alte frana, cand realizezi ca placutele se strang pe disc. Modulatia este foarte buna, puterea de franare crescand gradual in intensitate pe masura ce maneta este stransa. Franele nu-si pierd din putere nici dupa coborari lungi si abrupte si nici nu apar zgomotele specifice frecarii dintre disc si placute.

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 5

Franele PCB sunt simplu de servisat, lichidul se schimba usor, iar placutele se pot inlocui foarte rapid. Primele variante au avut ceva probleme si au creat multe nemultumiri, dar inginerii de la Ashima le-au rezolvat pe rand si ofera acum o frana mult mai buna. Discurile AirRotor folosite sunt extrem de usoare si subtiri, fiind totodata eficiente si greu de indoit. Franele cantaresc impreuna 410 grame fara discuri si adaptoare. Frana faţă cu adaptor si disc de 180mm cantareste 308 grame. Surprinzator, pretul nu este foarte mare, o singura frana costa in jur de 160 euro.

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 6

Ashima PCB - frâne disc fără pistoane 7

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.