A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 1

Schimbarile majore apar destul de rar in domeniul ciclismului si de obicei sunt privite cu scepticism. La fel s-a intamplat si cu sistemul de schimatoare hidraulice fabricat de firma germana Acros. Desi au trecut doi ani de la lansare, schimbatoarele A-GE sunt putin cunoscute si inca si mai putin folosite.

A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 2

Schimbatoarele hidraulice nu sunt un concept nou, inca din anii 90 s-au facut cateva prototipuri. In 2011 Acros au decis sa reia proiectele abandonate de altii si sa le imbunatateasca. Rezultatul s-a materializat in sistemul A-GE ce cuprinde schimbator de pinioane, schimbator de foi, manete stanga-dreapta si conductele aferente.

A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 3

Comparativ cu schimbatoarele cu cablu, cele hidraulice aduc cateva benefii majore. In primul rand se remarca greutatea foarte scazuta a intregului set, care este cu apropae 150g mai usor decat gamele de top de la Shimano si Sram. Greutatea componetelor este dupa cum urmeaza: schimbator de pinioane – 160g, schimbator de foi – 79g, manete – 130g, conducte cu fluid – 57g. Tot setul cantereste doar 426 de grame! Absolut toate piesele sunt construite din aluminiu in fabrica proprie, cu freze computerizare tip CNC. Controlul stric al fiecarei etape a permis realizarea unor componente foarte usoare si foarte calitative. Conductele hidraulice sunt de doua ori mai subtiri decat cele metalice, iar schimbatoarele nu au arcuri de otel, ceea ce a contribuit mult la scaderea greutatii.

A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 4

Functionarea sistemului A-GE este mult diferita fata de a sistemele clasice. Pentru actionare se folosesc doua conducte subtiri umplute cu fluid hidraulic ce imping si trag schimbatoarele. Exista doar o singura maneta, mica si simpla ce se actioneaza foarte usor. Pentru coborarea schimbatorului se apasa pe capatul manetei, iar pentru urcare se impinge maneta in sus. Se pot schimba pana la 3 viteze simultan. In plus mai prezinta un reglaj ce ii permite sa fie comutata intre 8, 9 si 10 viteze. Un reglaj similar are si schimbatorul de faţă ce poate fi folosit pentru 2 sau 3 foi. Datorita lipsei frecarii, schimbarea vitezelor se face extrem de usor, fara efort si fara rateuri. Sistemul hidraulic este de tip inchis, neputand fi contaminat cu aer si functionand in orice conditii.

A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 5

In cazul unui accident sau defectiune, uleiul mineral se poate inclocui la fel ca la franele hidraulice. Daca se intampla vreo defectiune pe teren, schimbatoarele raman in aceeasi pozitie si pot fi mutate cu mana pe orice pinion deoarece indexarea vitezelor este inclusa in schimbatoare, nu in manete. Raportul maneta-schimbator este de 1:1 pentru o schimbare rapida si precisa. Articulatiile schimbatoarelor se misca pe rulmenti produsi tot de Acros, ceea ce la asigura o mare toleranta si rigiditate.

A-GE, schimbătoare hidraulice de la Acros 6

Probabil factorul ce a contribuit cel mai mult la ignorarea schimbatoarelor A-GE este pretul. La data lansarii Acros A-GE costa 1700 de euro, iar acum se poate achizitiona cu minim 1500 euro. Fiind un produs unic, fabricat cu cele mai noi tehnologii si cu materiale de calitate, pretul este oarecum justificabil. Ramane de vazut daca in anii urmatori vor mai aparea sisteme asemanatoare, de aceeasi calitate si greutate, dar la preturi mai mici.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.