Enduro XD-15, cel mai bun monobloc din lume 1

Desi au o serie de calitati incontestabile, monoblocurile cu rulmenti exterori au si cateva puncte slabe. Cea mai des intalnita problema este uzura prematura a rulmentilor datorata izolatiei insuficiente si a dispunerii pe exterior. Rulmentii se contamineaza cu apa si mizerie, ruginesc, se gripeaza, se invart greu si isi fac joc. Unii producatorii au incercat sa elimine aceste neajunsuri, dar foarte putini au reusit.

Enduro XD-15, cel mai bun monobloc din lume 2

Monoblocul Enduro XD-15 pare de pe alta planeta cand e comparat cu celelalte monoblocuri de pe piata. Momentan este cel mai bun monobloc din lume, cel putin la capitolul rezistenta si rulaj. Izolatia superioara, rulajul rulmentilor si duritatea materialelor, fac din acest monobloc visul oricarui ciclist serios.

Enduro XD-15, cel mai bun monobloc din lume 3

Rulmentii din XD-15 sunt de tip angular, cu mult superiori rulentilor radiali. Un rulment angular poate suporta forte si incarcaturi mult mai mari, din orice directie si in orice conditii. Sunt un pic mai dificil de montat deoarece necesita o strangere de 2-3Nm pentru a putea functiona perfect.

Enduro XD-15, cel mai bun monobloc din lume 4Garniturile ce izoleaza rulmentii sunt fabricate dintr-un cauciuc siliconat foarte fin ce nu creaza presiune asupra bilelor. Vaselina folosita pentru ungere are o vâscozitate scazuta pentru a permite o rulare cat mai lina. Datorita acestor caracteristici rulmentii se invart foarte usor, cu un coeficient de frecare extrem de scazut.

Materialele din care sunt construiti rulmentii sunt de cea mai inalta calitate posibila. Bilele sunt formate dintr-un compus numit Silicon Carbide Ceramic si sunt fixate intr-o carcasa dintr-un otel superior. Acest otel special este mai rezistent la coroziune decat inoxul si mai dur decat cel mai bun otel de scule. Nu e de mirare ca acesti rulmenti sunt aproape indestructibili si se pot folosi oricand, oriunde si oricum.

Enduro XD-15, cel mai bun monobloc din lume 5Pentru a demonstra fiabilitatea lor, un ciclist si-a montat monoblocul pe o bicicleta pe care a folosit-o zilnic de-a lungul unei ierni intregi. Si ca sa nu existe nici un dubiu in privinta rezistentei lor, le-a scos garniturile lasand rulmentii expusi tuturor elementelor naturii. Bicicleta a fost folosita pe offroad, prin apa, noroi, nisip si zapada iar rulmentii lasati fara vaselina au fost practic inecai in mizerie. Dupa cateva luni de folosire in aceste conditii monoblocul functiona ca in prima zi, rotindu-se lin, fara sa prezinte uzura sau joc.

Enduro XD-15 este fabricat in Colorado cu cele mai performante tehnologii. Are cupe din aluminiu cu filet englezesc si suporta mai multe standarde – Shimano Hollowtech 2, Sram GXP, FSA MegaExo. Monoblocul cantareste in jur de 100 de grame si costa 180-200 de dolari americani. Tinand cont ca primeste garantie pe viata, XD-15 ar fi una dintre cele mai bune investitii pentru bicicleta.

2 COMMENTS

  1. Este exagerata afirmatia din articol: “Acest otel special este mai rezistent la coroziune decat inoxul”……
    Daca ar fi asa, atunci acidul sulfuric (puternic coroziv) nu s-ar mai transporta in cisterne din INOX !
    Enduro XD-15 este mult mai performant decat toate BB-urile, chiar si cele pe rulmenti radiali ceramici, datorita principiului de constructie care are avantajul de a i se elimina jocul BB-ului doar prin strangerea controlata a surubului de reglaj din stanga pedalierului, lucru nepermis pt. absolut toti rulmentii radiali.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.