Cum construieşte Moots un cadru de titan00

Moots este una dintre cele mai bune si mai cunoscute firme producatoare de cadre de titan. Compania a fost fondata in 1981 de catre Kent Eriksen, iar un an mai tarziu s-a asociat si Chris Miller, actualul proprietar. In primii 10 ani au lucrat doar cu oţel, construind cadre si alte piese la comanda. In 1991 au decis sa incerce titanul si la titan au ramas pana in prezent.

Cum construieşte Moots un cadru de titan01

In 2002 si-au construit din temelii propria fabrica ce se ridica pe trei nivele. La parter sunt atelierele de constructie si montaj, la etajul unu este sala de expozitie si birourile, iar deasupra sunt apartamentele proprietarilor si personalului.

Cum construieşte Moots un cadru de titan02.1

Moots are angajati 25 de persoane din care 18 lucreaza in atelier si produc anual aproape 1500 de biciclete din care cel putin 200 se fac la comanda. Oferta este foarte variata, pentru toate gusturile si inaltimile, cu 10 marimi diferite de cursiera si 8 marimi de MTB.

Cum construieşte Moots un cadru de titan02.2

Toate cadrele se fac din tuburi de titan tip 3Al-2.5V, produse in SUA. Inventarul cuprinde 31 de tuburi de diametre si grosimi diferite din care pot construi 16 modele diferite de biciclete. Titanul folosit este de cea mai buna calitate, astfel ca este si foarte scump. Un tub cu diametrul de 4cm costa aproape 100 de dolari per metru!

Cum construieşte Moots un cadru de titan03

Fiecare model incepe de la un desen pe care sunt insemnate cu acuratete toate lungimile, grosimile si unghiurile. De obicei se produc cate 12 biciclete odata din fiecare model si marime.

Cum construieşte Moots un cadru de titan04

Primul pas este taierea tuburilor la dimensiunile necesare.

Cum construieşte Moots un cadru de titan05

Urmeaza decuparea capetelor tevilor pentru a se imbina perfect intre ele.

Cum construieşte Moots un cadru de titan06

Multe din utilajele din atelier sunt construite tot de Moots. Indoirea tevilor se face la rece cu un dispozitiv propriu. Prelucrarea la rece este mai sigura, deoarece prin incalzire materialul se poate decăli.

Cum construieşte Moots un cadru de titan07

Unele tuburi sunt ovalizate sau aplatizate tot cu ajutorul unor dispozitive proprii.

Cum construieşte Moots un cadru de titan08

Moots isi construiesc singuri cea mai mare parte a pieselor marunte cum ar fi carcasa monoblocului, tubul frontal, suportii de frana, opritoarele pentru camasi, monturile pentru portbagaje si bidoane. Pentru acestea se folosesc patru freze computerizate, de mare precizie.

Cum construieşte Moots un cadru de titan09

Dupa ce sunt taiate, tuburile sunt mutate in sectia de sudura. Aici sunt aranjate pe categorii, apoi sunt grupate separat pentru fiecare cadru in parte.

Cum construieşte Moots un cadru de titan10

Inainte de a fi sudate, toate tuburile sunt spalate intr-o cuva cu ultrasunete si substante degresante. Aceasta operatiune asigura o sudura perfecta fara puncte slabe sau impuritati. Toate piesele ce vor forma un cadru sunt aranjate intr-un cos si lasate la uscat.

Cum construieşte Moots un cadru de titan11

Tuburile se fixeaza intr-un suport special ce le tine in pozitia corecta pentru a forma un cadru. Suportul se regleaza dinainte cu mare precizie si atentie, pentru a rezulata cadrul dorit. Apoi tuburile sunt umplute cu argon, deoarce oxigenul din aer poate arde si slabi titanul in timpul sudurii.

Cum construieşte Moots un cadru de titan12

Cadrul se sudeaza partial, doar in cateva puncte, apoi i se verifica alinierea si unghiurile.

Cum construieşte Moots un cadru de titan13

Sudura se realizeaza in doua etape. Intai se trece cu flacara peste imbinari pentru a le inclazi si a inmuia materialul. Urmeaza sudura propriuzisa cu electrod de titan ce acopera in intregime toate imbinarile. Totul se face manual, cu cea mai mare grija si rabdare. Un cadru simplu se sudeaza in aproape 3 ore, pe cand unul mai complex poate lua peste 4 ore.

Cum construieşte Moots un cadru de titan14

Dupa sudura, cadrul este iarasi verificat si masurat, si i se finiseaza filetul monoblocului, locasul cuvetelor si urechea schimbatorului.

Cum construieşte Moots un cadru de titan15

Ultima etapa o consta in sablarea cadrului cu o pulbere fina, pentru a-i da un aspect mat. Apoi se monteaza insigna, abtibildurile si la final este tratat cu un strat de ceara.

Cum construieşte Moots un cadru de titan16

Cadrele se vand separat sau ca biciclete complete. Montajul bicicletelor se face tot de catre mecanicii de la Moots, ce ofera si posibilitatea unor constructii personalizate.

Cum construieşte Moots un cadru de titan17

Calitatea materialelor si a sudurilor, metodele de prelucrare si montare sunt superioare fata de ale altor firme si asta se reflecta si in pret. Desi sunt scumpe, cadrele Moots sunt foarte fiabile si rezistente, primind garantie pe viata.

3 COMMENTS

  1. La acest tip de sudura, nu electrodul este de titan ci materialul de adaos (de umplutura).
    Sudura este in mediu de argon iar aparatul foloseste ori electrod de wolfram (sudura WIG) ori electrod de tungsten (sudura TIG).
    Aceasta sudura, in cazul de fata facuta numai de mana omului este impecabil realizata de sudori experti in domeniu, care sudeaza incredibil de bine!
    Este o treaba delicata si extrem de pretentioasa unde n-ai voie sa gresesti; am avut ocazia de mai multe ori sa vad asa ceva iar dupa sudura, stiu ca piesele erau supuse defectoscopiei pt. constatarea eventualelor fisuri sau pori in cordonul de sudura.
    Fara discutie, cadrele de titan is excelente si fac toti banii!

  2. Asa e, am incurcat electrodul cu sârma.

    Dar de data asta e si randul meu sa te corectez. WIG si TIG e acelasi procedeu, deoarece wolfram si tungsten sunt denumiri diferite ale aceluiasi metal.

  3. Da, e adevarat; au dat doua interpretari wolframului, de unde au rezultat si cele doua tipuri de sudura care de fapt is identice.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.