mental-fitness

Vestea bună este că exercițiile de anduranță, precum mersul cu bicicleta în mod regulat, ajută la încetinirea multor schimbări fiziologice negative ce apar odată cu înaintarea în vârstă și reduc riscul apariției unor boli degenerative precum cele de inimă sau cancerurile.

Vestea proastă e că și creierul poate fi afectat odată cu îmbătrânirea, deteriorări ce pot duce la demență. Cea mai întâlnită formă de demență este Alzheimerul, boală caracterizată prin pierderi de memorie, confuzie, schimbări frecvente ale dispoziției și dificultăți în îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi. Alzheimerul este o afecțiune întâlnită din ce în ce mai mult și pentru care nu există un tratament în acest moment.

Cu toate acesta, câțiva oameni de știință au sugerat faptul că exercițiile de anduranță ar putea proteja creierul prin creșterea fluxului sanguin cerebral.

În studiu, 10 subiecți au pedalat pe o bicicletă la o intensitate medie, în timp ce fluxul sanguin cerebral era măsurat cu o tehnică foarte precisă. Înainte de sesiune, subiecții au băut apă ce conținea oxigen-15 marcat în laborator – o apă ce emite niște particule numite pozitroni.

Când subiecții au început să pedaleze, fluxul sanguin cerebral a crescut cu 28%, iar în anumite zone ale creierului chiar și cu 70%. Spre sfârșitul sesiunii, fluxul total a revenit la nivelul de dinaintea antrenamentului, dar în două regiuni – cortexul senzoriomotor și vermisul cerebral – a rămas ridicat cu 40%.

Studiul este important pentru că e prima cercetare ce măsoară cu precizie fluxul sanguin în timpul efortului cu ajutorul PET. Creșterea exponențială a fluxului sanguin cerebral în timpul pedalatului, mai ales în perioada de trecere de la odihnă la efort, este interesantă din două puncte de vedere: în primul rând, ar putea explica descoperirile recente conform cărora exercițiile de tip aerobic reduc riscul apariției unor afecțiuni precum Alzheimer. În al doilea rând, datorită creșterii foarte mari a fluxului sanguin imediat de la începutul pedalatului, exercițiile care implică mai multe tranziții  – precum pedalatul în intervale – pot fi foarte utile pentru sănătatea creierului.

sursa: cycleweekly.co.uk

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.