00

Vă prezint un tutorial foto despre demontarea şi montarea unui butuc şi a unei casete Shimano XT M765. Manopera şi fotografiile au fost realizate de colegul nostru de pe forum, Muttley, căruia îi mulţumesc şi pe care îl mai aştept şi cu alte isprăvi similare.

 Scule necesare:
– Cheie cu lanţ + cheie de pinoane;
– 2 inbusuri de 5mm;
– o cheie plată pentru conuri de 17mm;
– dorn si ciocan sau în cazul ideal cheie specială pentru cuveta dreaptă;
– o şurubelniţă subţire, de preferat magnetică;
– cârpe curate;
– vaselină de butuci.

 Scoţi întâi pinioanele şi discul. Pe partea stanga, ca doar acolo se poate accesa conul, desfaci contra-piulita din capat. Ai putea fi tentat sa desfaci cu inbusurile ambele piulite de la capete, dar intâi trebuie scoasa doar cea de pe stanga.

01

 Ţii contra pe partea cu pinioanele si desfaci conul de pe partea cu discul.

02

 Dupa desfiletarea conului stang, scoti axul din butuc pe partea dreapta.

03

 In caseta, desupra bilelor, este o garnitura metalica de protectie. La butucii mai performanti aceasta garnitura este imbracata in cauciuc. Trebuie scoasa cu mare grija cu o surubelnita lata, ce  se impinge usor in sus, in locuri diferite.

04

 Dai bilele afara si ajungi la cuveta. Pentru dezfiletarea cuvetei exista o scula speciala, pe care se pare ca nu o are nimeni. Metoda traditionala, sigura si eficienta de altfel, este dalta si ciocanul. Asezi dalta in crestatura cuvetei si baţi usor cu ciocanul. Atentie, filetul este invers, se dezfileteaza in sens orar!

05

 Scoti cuveta cu grija, apoi scoti carcasa casetei ridicand-o in sus si rotind-o usor spre stanga. Vor curge bile mici in toate directiile, deci e indicat sa executi operatiunea deasupra unui prosop. Sunt 72 de bilute si toate trebuie puse inapoi.

06

Pe partea fixa a carcasei se gasesc patru clicheţi sustinuti de cate doua sigurante. Daca sunt curati si intregi, e mai bine sa-i lasi acolo. Trebuie scosi doar daca au fost contaminati cu mizerie, sau daca sunt deteriorati. Deasupra clicheţilor sunt 3-4 şaibe subtiri pe care e mai bine sa le lasi acolo.

07

Exista o garnitura de cauciuc pe spatele carcasei. O scoti si o stergi bine, dar numai daca e murdara.

08

Montajul bilelor este simplu, dar migalos. Intinzi un strat subtire de vaselina pe caile de rulare de pe caseta. Lipesti 36 de bilute pe marginea inferioara si inca 36 pe partea superioara.

09

Introduci usor carcasa casetei peste partea fixa ramasa pe butuc. Apeşi clicheţii alternativ cu o surubelnita pentru a permite casetei sa coboare. Dupa ce o indroduci complet o invarti spre stanga pentru a verifica daca nu a sarit vreun clichet sau vreo bila.

10

Infiletezi cuveta in sens antiorar, incet si sigur. Dupa ce o strangi bine, o ungi cu vaselina si asezi pe ea cele noua bile mari. Introduci garnitura cauciucata, montezi axul si gata!

11

Atenție: Acest tutorial este realizat de un utilizator al paginii ciclism.ro. Recondiționarea butucului sau a altor componente fără respectarea instrucțiunilor oferite de producător pot duce la pierderea garanției oferite de acesta.

1 COMMENT

  1. Cu cativa ani buni in urma, mi-am facut o scula din otel rapid, tratata termic si extrem de rezistenta, garantata pe viata, cu care am demontat cuvete cu crenele, dintre care unele foarte puternic stranse; unde cu ciocanul si dalta, n-ai nicio sansa!
    Ca sa nu pierd vreo biluta la demontare folosesc o tija telescopica cu magnet in cap care aduna toate bilutele la un loc fara sa cada vreuna pe jos.
    Eu asez in caseta pe stratul de vaselina doar bilutele dinspre cuveta cu crenele, pe celelalte le pun direct pe calea de rulare unsa de la baza corpului casetei(cel fixat in butuc) iar la montaj intra foarte usor si nu mai este nevoie sa apesi pe clicheti ca sa nu doboare vreo bila sau mai multe.
    Acele saibe subtiri(distantieri de compensare) de regula trebuiesc scoase dupa caz si inlocuite cu altele mai subtiri, prin tatonare cum am mai spus-o, pt. a elimina definitiv jocul ala enervant pe care-l au majoritatea casetelor chiar atunci cand vin de la producator sau al caror joc devine si mai mare in urma folosirii biclei, de unde apare si acel troncanit la caseta de pinioane.
    Recent am scos complet jocul unei casete de la un butuc Corratec care functiona pe acelasi principiu.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.