TRP Spyke - frână mecanică dual piston 1

Cu ceva timp în urmă, TRP a lansat o frână mecanică pe disc pentru cursiere şi ciclocros. Denumită Spyre, această frână beneficiază de un design ce permite acţionarea simultan a ambelor plăcuţe. Datorită succesului obţinut cu Spyre, TRP a dezvoltat o nouă variantă pentru MTB, numită Spyke.

TRP Spyke - frână mecanică dual piston 2

Desi pe piata sunt nenumarate frane hidraulice ieftine, cererea pentru frane mecanice continua sa creasca. In special posesorii de FatBike si cei ce pedaleaza mult iarna prefera franele mecanice. In conditii de frig extrem, franele hidraulice pot crea probleme, pe cand cele mecanice functioneaza fara greseala.

TRP Spyke - frână mecanică dual piston 3

TRP Spyke se remarca printr-o functionalitate dual-piston si reglaj individual al placuţelor. Cu un inbus de 3mm, placutele pot fi departate sau apropiate de disc, reglajele realizandu-se simplu si precis. Comparativ cu modelul anterior, acesta este mai robust si functioneaza optim cu manetele de MTB. Placuţele folosite sunt modele similare cu Shimano, deci se pot inlocui cu usurinta.

TRP Spyke - frână mecanică dual piston 4

Sunt disponibile si manete de frana dedicate, produse tot de TRP. Manetele sunt simple, fara alte reglaje decat surubul intinzator. Nu este obligatorie achizitionaea lor, etrierele lucreaza perfect cu orice alte manete de frana pentru frane V.

TRP Spyke - frână mecanică dual piston 6

Sistemul de functionare este simplu si eficient si te face sa te intrebi de ce nimeni nu s-a gandit la asta pana acum. Ambele pistoane sunt actionate simultan si simetric de o parghie in forma de U. E ca si cum ar fi doua etriere normate contopite intr-unul singur. Forta franarii aproape se dubleaza, testeri avand doar cuvinte de lauda la adresa acestui model. Sunt foarte curios de un test comparativ intre TRP Spyke si Avid BB7. Oare liderul franelor mecanice pe disc va fi detronat?

TRP Spyke - frână mecanică dual piston 5

Etrierul Spyke cantareste 169 de grame cu tot cu placute, iar maneta are 81 de grame. Avid BB7 SL este doar cu 10 grame mai usor. Pretul unei frane cu tot cu disc va fi in jur de 90 de dolari, iar o pereche de manere va costa aproximativ 40 de dolari. Se vor gasi pe rafturile magazinelor incepand cu luna aprilie a acestui an.

2 COMMENTS

  1. Si recenzia mea:

    Am accesat din intamplare, la inceputul lui septembrie 2015, un site de teste si noutati din domeniul bicicletelor de la noi din tara si intamplator, am dat de o stire de anul trecut, legata de o frana mecanica pe care o asteptam de mai bine de 7 ani si poate ca dintotdeauna.
    De ce zic asta? Pentru ca intruneste toate calitatile pe care le cautam la o frana din aceasta categorie:
    1) actionare simultana a celor 2 pistoane, implicit a celor 2 placute (Avid BB7, cat si celelalte frane mecanice NU au asa ceva)
    2) surub de siguranta pentru cele 2 placute astfel incat acestea sa nu cada in timpul mersului de la trepidatii (la fel, BB5 si BB7 NU il detin, de asemenea 90% din alte frane mecanice NU au asa ceva)
    3) protectie gen capac curbat impotriva noroiului si nisipului (lipseste pe toate genurile de frane, de la mecanice la hidraulice)
    4) reglaj lateral independent pentru cele 2 pistoane – distanta fata de disc (stiu, avea si Avid BB7, insa daca il are si Spyke, cu atat mai bine).
    Bineinteles ca m-am si apucat sa le caut pe net, sa vad pe unde le gasesc pentru achizitionare.
    Le-am gasit si comandat de pe un site din Germania pe 11 septembrie pentru ca in Romania nu se gaseste nici un fel de frana de la TRP, posibil din cauza ca la noi predomina franele din esalonul marilor jucatori de pe piata, Shimano si SRAM/Avid.
    N-am mai stat pe ganduri si mi-am si pus la vanzare franele hidraulice Shimano Deore XT cu radiator, pe care le-am dat imediat, a 3-a zi.
    Am folosit intre 2008 si 2011 si Avid BB7, insa nu mi-as fi cumparat daca TRP Spyke erau pe piata. De asemenea, acelasi lucru il pot spune si despre v-brake-uri: nu mi-as fi cumparat bicicleta cu v-brake daca existau Spyke-urile in 2007.
    Asta e, mai bine mai tarziu decat niciodata!
    – pretul total: 1000 lei, din care:
    – 875 lei (inclusiv transportul din Germania) pentru cele 2 cutii cu franele (in care se gasesc etrierul, discul Tektro de 160mm, 2 adaptoare de 160F/140R, 180F/160R, cu prindere IS ambele, suruburi pt adaptaore si pt. disc).
    – 100 lei manetele Avid SpeedDial SL (cumparate din magazin de profil din Bucuresti) – se mai pot folosi manete TRP Spyke, Avid SpeedDial 7 sau 5, Tektro Eclipse, sau orice alte manete pentru frane liniare v-brake si mecanice
    – 25 lei – cablurile + camasile
    Puterea de franare eu zic ca e undeva la 95% din cat au XT-urile.
    Feelingul manetei difera in functie de setarea manetei si aici ma refer la reglajul cu surub pe care il au manetele Avid Speed Dial SL si 7, si cele Tektro Eclipse. Daca se pozitioneaza cablul catre partea de jos a surubului si tragi de maneta simti mai multa cursa pentru modulatia franei. Daca se pozitioneaza cablul catre partea de sus a surubului, frana devine mai prompta, cursa se scurteaza si feelingul este de on/off, reactioneaza instantaneu, practic te pune in cap.
    Eu am lasat surubul setat la mijloc de data asta.
    Discuri de frana ce echipeaza momentan bicicleta:
    – Avid G2CS – 185mm pe fata
    – Avid HS1 – 170mm pe spate
    Nu am simtit deloc efect de fading, tinand cont ca eu cantaresc aproximativ 90 kg cu tot cu bagaj minimal, iar bicicleta este un 29-er de 13 kg.
    Placutele sunt semi-metalice, compatibile cu cele Shimano M525/M515.
    Ce se mai gaseste in cutie, pe langa etrier:
    TRP Spyke 2

    GREUTATE FRANE:
    Frana fata:
    lungime camasa: 880 mm -> 48,3 grame
    lungime cablu: 900 mm -> 11,3 grame
    Frana spate:
    lungime camasa: 1380 mm -> 75,8 grame
    lungime cablu: 1400 mm -> 17,6 grame
    Manete Avid SpeedDial SL: 150 grame perechea
    Etriere TRP Spyke: 169 grame bucata (338 grame perechea)
    suruburi + saibe prindere adaptoare si etriere: 41 grame
    Adaptor fata 180mm + adaptor spate 160mm: 50 grame
    Disc Avid G2CS 185mm + 6 suruburi – 174 grame
    Disc Avid HS1 170mm + 6 suruburi – 135 grame
    Greutate totala frane: 1041 grame
    Una peste alta, pot spune cu mana pe inima ca a meritat investitia, chiar daca e sa contorizez cati bani am aruncat de-alungul timpului pe celelalte frane detinute, printre care se numara si Avid Elixir R (o investitie la fel de inutila ca si BB7-ele) care avea acea problema a fading-ului si a jocului suparator sus-jos la manete.
    XT-urile au fost o investitie bunicica pentru cei 2 ani cat le-am exploatat, insa nu si-au dovedit eficienta, comparandu-le cu Spyke-urile.
    Inca odata, ma repet, daca existau de la bun inceput, nu as fi facut atatea cheltuieli si teste de-alungul celor 8 ani jumate de cand ma dau pe MTB.
    De cand am montat Spyke-urile am simtit ca sunt intradevar ceva bun de tot. M-am bucurat ca un copil cand am vazut ca totusi se poate, ca au existat oameni ce au facut presiuni sa existe asa ceva pe piata, ca s-au gasit bani si minti de ingineri care sa o conceapa si sa o puna in practica.
    Bineinteles ca am si dat azi o tura pe poteci si coborari si pot inca odata afirma ca merita pe deplin investitia!
    La naiba cu aerisirile si grija ca se va intampla ceva cu garniturile din etrier, ca se vor putea bloca pistoanele in interior, ca nu voi mai avea aceeasi putere de franare iarna, din cauza uleiului mineral din franele Shimano si cate si mai cate alte dandanale ale hidraulicelor!
    Ma bucur ca am putut fi martorul aparitiei acestor bijuterii si ca cineva mi-a ascultat gandurile, chiar daca nu am interactionat direct cu cei care au primit finantarea pentru realizarea lor.
    Si ma bucur pentru faptul ca le-am primit, montat si testat pentru comunitatea biciclistilor.
    Le recomand cu toata inima tuturor celor care au fobie de hidraulice si vor intradevar sa simta ce inseamna o frana simpla, mecanica, durabila si de incredere!
    Viva TRP!

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.