20 de sfaturi pentru întărirea imunităţii

In ziare, reviste, televiziune, radio, se vorbeşte neîncetat despre sistemul imunitar, despre cât este de important şi cum trebuie întărit. Practic, în corpul omenesc nu există nici un sistem imunitar şi nici un organ, glandă sau altceva cu acest nume. Mai corect ar fi să se vorbească despre imunitate, acea funcţie a organismului ce îi permite să se  apere de factorii negativi din exterior. Scăderea imunităţii duce la oboseală, stres, frisoane, somnolenţă, precum şi un risc crescut de a contacta diverse afecţiuni. In continuare voi prezenta 20 de metode ce ne pot ajuta să ne întărim imunitatea şi să ne protejăm mai eficient de boli.

1. Nu vă supra-antrenaţi
Nu intotdeauna mai mult inseamna mai bine. Antrenamentul in exces conduce la oboseala cronica, performante fizice scazute, dureri musculare si articulare, pierderea poftei de mancare, insomnie. Corpul nu mai are timp sa se refaca intre doua sesiuni de antrenament si intra intr-o stare catabolica, in care isi consuma propriile tesuturi pentru a se autosustine. Daca observati aceste simptome, reduceti intensitatea antrenamentului sau luati cateva zile de pauza.

2. Vitamina C – niciodată nu e prea multă
Cand vine vorba de vitamina C, cantitatile necesare nu se masoara miligrame ci in grame. Doza zilnica recomandata este de 60-80mg, dar este doza minima fara de care corpul nu poate functiona optim. Suplimentele care contin doar atat, sunt practic degeaba. Pentru a simti efectele benefice ale vitaminei C, trebuie sa consumati cel putin 1000 de miligrame pe zi. In caz de boala sau antrenament intens, doza se poate dubla sau tripla fara probleme. E imposibil sa consumati aceasta cantitate doar din fructe si legume, cautati un supliment bun.

3. Cireşele – banale dar extraordinare
Singurul lucru ce nu-mi place la cirese este ca se pot consuma doar 2-3 luni pe an. Culoare rosie a cireselor provine de la antocianin, un super agent anti-inflamator si anti-oxidant. Contin in plus cantitati mari de vitamine, minerale si glucide complexe. Iarna se poate consuma suc natural de cirese, ce se gaseste la magazinele naturiste. Nigel Mitchell, nutritionistul ciclistilor de le Team Sky, a inclus sucul de cirese in meniul echipei sale.

4. Fructele de soc – un adevărat şoc
Cand eram copil mancam fructe de soc direct din copac. Nu erau prea bune, iar ceilalti copii spuneau ca o sa inebunesc de la ele, dar nu i-am crezut si s-a dovedit ca am avut instincte bune. Sunt bogate in antioxidanti, combat febra si ucid virusii, reduc durerile musculare si calmeaza iritatiile gatului. Se gasesc sub forma de suc concentrat, la magazinele naturiste.

5. Echinaceea – regina imunităţii
Nu doar naturistii, ci si medicii alopati recomanda echinaceea ca fiind excelenta pentru intarirea imunitatii. Foarte eficienta impotriva racelii, gripei, febrei, stimuleaza celulele sa lupte impotriva bolii. E disponibila intr-o varietate de forme, de la planta uscata pentru ceai, la capsule cu pulbere, siropuri si tincturi.

6. Usturoiul – rău dar bun
Multi se feresc de usturoi datorita mirosului persistent, dar nu stiu ce pierd. Alicina din usturoi este anti-virala, anti-bacteriala si anti-fungica. Usturoiul este recunoscut in unanimitate drept cel mai bun antibiotic natural si mai are si proprietati detoxifiante. Cine nu suporta gustul si mirosul poate sa ia capsule, tinctura sau sa faca cum fac eu: sa-l inghita intreg, nemestecat.

7. Gheara mâţei – vindecă, nu zgârie
Ghera mâţei (cat’s claw) este o planta ce se foloseste in medicina naturista de sute de ani. Se utilizeaza ca adjuvant in tratarea cancerului si este extraordinara pentru problemele articulare. Este anti-oxidanta, anti-microbiala si stimuleaza imunitatea in general. Se foloseste la prepararea infuziilor, din care se pot bea doua cani pe zi. Alte plante cu proprietati similare sunt ceaiul verde, pau d’arco si gingsengul.

8. Probioticele – bacteriile prietenoase
Multi se tem de bacterii, dar de fapt fara ele nu am putea trai. Probioticele reprezinta o gama de bacterii sanatoase ce ajuta la digestie, metabolism si aparare. Tratamentele medicamentoase distrug laolalta si bacteriile rele si bacteriile bune, lasand corpul fara paza impotriva unor dusmani mai periculosi. Probioticele sunt usor de administrat, deoarece se gasesc in iaurturi, dar si in suplimente naturiste sub forma de capsule, prafuri sau bauturi.

9. Zinc si Seleniu – minerale esenţiale
Doua dintre mineralele cele mai folositoare sunt zincul si seleniul. Desi putini le iau in serios, ele sunt necesare in producerea celulelor si anticorpilor. Lipsa zincului afecteaza glanda Timus ce este responsabila de producerea Limfocitelor T. In plus produc enzime antioxidante, incetinesc imbatranirea celulara si ajuta libidoul.

10. Tare ca fierul, iute ca oţelul
Fierul este absolut necesar pentru o imunitate puternica si o sanatate perfecta. Antrenamentul intens, munca in exces, stresul, oboseala, reduc drastic nivelul de fier. Atentie, excesul de fier este de asemeni daunator, suplimentele trebuie luate cu mare grija la dozaje.

11. Omega 3-6-9 – grăsimi sănătoase
Nu toate grasimile sunt daunatoare si de fapt nici nu am putea sa traim fara grasimi. Uleiurile Omega 3, 6 si 9 se gasesc in grasimea pestilor oceanici si in semintele oleaginoase. Grasimile Omega sustin imunitatea, pastreaza celulele sanatoase, mentin pielea si parul in stare optima si ajuta la lubrifierea si elasticitatea incheieturilor, ligamentelor si tendoanelor.

12. Astragalus – o rădăcină miraculoasă
Folosita de peste 2000 de ani in medicina naturista, astragalus a adunat o lista impresionanta de calitati. Sustine imunitatea, combate stresul, este antioxidant, antitumoral, adaptogen, anti-bacterian, tonic cerebral si enumerarea poate continua. Se gaseste sub forma de capsule cu pudra da radacina si e indicat in perioadele cu antrenamente intense, examene, stres si oboseala.

13. Fitosterolii- steroizi naturali
Prezenti in nuci, alune, seminte, plante cu frunze verzi, Fitosterolii au proprietati imunostimulatoare si diminueaza nivelul colesterolului. Sunt foarte utili in sustinerea organismului impotriva racelii si gripei, mentin sanatatea articulatiilor, protejeaza prostata si imbunatatesc performantele in sport. Cei mai eficienti sunt Beta-Sitosteol si Beta-Sitosterolin si ambii sunt inclusi in multe suplimente alimentare.

14. Fara Soare viaţa n-ar exista
Razele solare au un efect extraordinar asupra corpului omenesc. Fara nici o alta interventie, Soarele produce vitamina D direct in organismul nostru. Vitamina D are un rol importnat in mentinerea imunitatii iar in sezonul rece este bine sa fie suplimentata cu capsule uleioase. Razele solare au si alte efecte benefice asupra corpului, induc relaxare, micsoreaza stresul, stimuleaza libidoul.

15. Ciupercile magice ale Asiei
Nu, nu e vorba de acele ciuperci halucinogene ci de un grup de ciuperci medicinale ce cresc doar pe taramul Chinei si Japoniei. Din acest grup fac parte Cordyceps, Shiitake, Reishi si Maitake, toate cu rol in potentarea imunitatii, cresterea energiei, combaterea oboselii si sustinerea celulelor imunitare. Majoritatea se gasesc ca supliment sub forma de capsule.

16. Antioxidanţii – elixirul tinereţii
Pentru a va asigura antioxidantii necesari e obligatoriu sa consumati multe fructe si legume proaspete, zarzavaturi si seminte. Spre deosebire de alte suplimente, antioxidantii nu se pot conserva si introduce in capsule, deci nu uitati sa consumati zilnic cruditati. Carotenoidele si flavonoidele sunt excelenti stimulatori ai imunitatii. Se spune ca opresc mecanismele imbatranirii prin eliminarea radicalilor liberi. Cu cat sunt mai colorate vegetalele, cu atat mai multi antioxidanti au!

17. Somnul suficient – cheia refacerii
Unii dorm prea mult, altii dorm prea putin, insa doar cei ce dorm exact cat trebuie sunt mai sanatosi. O medie de opt ore este suficienta pentru majoritatea oamenilor, dar in functie de varsta, genetic, efort zilnic si capacitatea de refacere, somnul se poate prelungi sau diminua cu cateva ore. Cel mai bine e sa va culcati inainte de ora 22, deoarece atunci corpul secreta hromoni de crestere ce ajuta la refacere, dezvoltare si sanatate in general. Nu mai e cazul sa insist asupra efectelor negative cauzate de lipsa somnului, toti le cunoastem, nu-i asa?

18. Verdeţurile din bucătărie
Aduceti in bucatarie cateve ghivece cu pamant in care plantati diverse zarzavaturi: cimbru, busuioc, rozmarin, menta, patrunjel. La fiecare fel de mancare adaugati cateva crengute verzi si pe langa un gust mai bun veti avea parte si de o portie de vitamine si antioxidanti. Unele zarzavaturi au proprietati anti-microbiene, anti-fungice, stimuleaza metabolismul, ajuta digestia si dau o stare de bine.

19. Seminţele de grapefruit
Extractul din semnite de grapefruit este un puternic agent  antibiotic, anti-fungic si anti-viral. Se prezinta sub forma de lichid si se administreaza usor, cateva picaturi intr-un pahar cu apa.

20. Aromaterapia – cel mai plăcut tratament
Uleiurile esentiale distrug bacteriile si sustin celulele albe. Cele mai utile in stimularea imunitatii sunt uleiurile de Eucalipt si Lavanda. Se pot folosi in inhalatoare, in ceai, in apa de baie sau la masajul muschilor obositi.

Bineinteles, lista ramane deschisa, dar am decis sa ma opresc la un numar rotund. Unele remedii sunt mai controversate si unele ar putea sa nu dea rezultate in cazul anumitor persoane. Ce mie imi face bine, tie iti poate face rau, trebuie sa experimentam si sa gasim ce este mai bun pentru noi.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.