Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 01

În ultimul timp au apărut multe tehnologii uimitoare, în special în construcţia butucilor. Aflăm des despre butuci cu angrenare magnetică, casete fără fricţiune, flanşe elastice, rulmenţi tiramici. Nici nu m-am mai mirat când am auzit despre butucul cu cuplare instantanee şi infinită.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 02

Onyx racing este o firmă producatoare de piese pentru BMX, dar recent si-a extins gama de produse. Inovatia pe care au introdus-o in butucii sai este una dintre cele mai revolutionare, deoarece sunt primii care au facut-o. Butucii Onyx au un sistem de angrenare instantanee cu un numar infinit de puncte de contact.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 03

Despre sistem Roller Clutch au auzit multi dintre noi, deoarece s-a folosit si inca se mai foloseste. Chiar Shimano a avut o serie de butuci numiti Silent Clutch, si sistemul se mai utilizeaza in cateva modele de gearhub. Butucii RollerClutch nu sunt angrenati de clicheti ci de o coronita cu role. Cand se pedaleaza inainte rolele sunt impinse spre experior si presate de carcasa butucului. Datorita presiunii rolele se invart odata cu tot butucul, punand roata in miscare. Cu acest sistem functioneaza butucii torpedo si o parte din cei cu viteze integrate. Alti producatori folosesc o combinatie de clicheti si role.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 04

Onyx foloseste un sistem asemanator denumit SpragClutch. Este un sistem similar cu RollerClutch si se foloseste pe scara larga la rulmentii si dispozitivele industriale. SpragClucth foloseste in loc de role o serie de piese metalice in forma de 8, numite piedici. Aceste sprag-uri (piedici) au acelasi rol ca rolele dar functioneaza putin diferit. Rolele se invart o data cu tot butucul chiar cand se ruleaza fara pedalare si pot crea frictiune. Un alt dezavantaj este faptul ca rolele creeaza o mare presiune asupra carcasei butucului ceea ce poate duce la uzura prematura sau chiar fisuri.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 07

SpragClutch elimina o parte din dezavatajele rolelor, deoarece piesele nu se rotesc si nu creeaza frictiune inutila. Cand se ruleaza fara pedalare, piedicile stau pliate tinute in pozitie de un arc. Cand se incepe pedalarea, piedicile se cupleaza instantaneu si angreneaza butucul. Tolerantele trebuie sa fie extrem de precise, de aceea nimeni nu a reusit sa produca un astfel de butuc. Tensiunea uniforma cu care piedicile apasa tot timpul asupra carcasei reduc uzura si riscul defectiunilor. Cei de la Onyx nu au dezvaluit tehnologia de fabricatie si probabil nici nu o vor face.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 05

Momentan sunt disponibile trei modele de butuci cu SpragClutch. In functie de utilizare se folosesc doua randuri de sprag-uri, un rand si jumatate sau doar un rand. Butucii de MTB sunt angrenati de doua randuri de sprag-uri, deoarece au nevoie de mai mult cuplu, cei se sosea au un rand si jumatate, iar pentru butucii BMX se foloseste doar un rand. Butucii sunt din aluminiu dar pe interior au o insertie de inox in dreptul sprag-urilor. Toti sunt foarte bine izolati de o serie de garnituri labirint ce impiedica contaminarea interiorului.

Onyx Racing a inventat un butuc cu cuplare instantanee 06

Curand vor aparea si butuci de ciclocros, FatBike si alte discipline. Toti butucii au 5 ani garantie si vin colorati intr-o multime de nuante. Sunt disponibile 9 culori anodizate si 6 cu pulbere electrostatica. Daca nu va multumeste nici o culoare, pentru 60 de dolari in plus primiti butucul in nuanta preferata, oricare ar fi aceasta. Inca nu se cunosc greutatile si preturile reale, dar se zvoneste ca un butuc de MTB cantareste 420 de grame si costa 650 de dolari. Deci si greu si scump, oare performantele superioare vor inclina balanta?

Alte noutati de la Onyx sunt pinioanele de BMX din aluminiu calit si acoperit de un strat ceramic, sau pinioanele de inox invelite in teflon. Toate produsele lor sunt construite in fabrica proprie din Minnesota – SUA. Mentionez ca butucii cu carcasa transparenta ce apar in poze sunt doar pentru a ilustra sistemul de angrenare.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.