Copenhaga

Copenhagenize Index 2013 este un clasament al celor mai prietenoase cu bicicliștii 150 de orașe din lume realizat de Copenhagenize Design Co. pe baza unor parametri printre care se numără infrastructura, cultura, politicile, traficul, programele de închirieri de biciclete ș.a. Iată care sunt primele zece orașe din lume în urma acestor analize:

10. Tokyo, Japonia

Tokyo

Tokyo este cel mai mare oraș din acest clasament și este important că o capitală de dimensiunile celei japoneze apare într-o astfel de ierarhie. Împărțirea pe sexe este una echilibrată în Tokyo, iar pregătirile riguroase prin care trec cei ce doresc să obțină carnetul de șofer în Japonia fac ca în această țară străzile să fie mai sigure în comparație cu alte state. Capitala niponă se pregătește să ofere locuitorilor posibilitatea de a merge cu metroul timp de 24 de ore, ceea ce va crește numărul de bicicliști.

9. Dublin, Irlanda

Dublin

Dublinul este o mare speranță printre orașele emergente în ceea ce privește infrastructura dedicată bicicliștilor. Politica vizionară o fi trecătoare, însă acest oraș se dezvoltă în continuare. Dublinul are bicicleta în minte, iar Autoritatea Națională a Transporturilor încearcă să împingă de la spate această tradiție.

Acum, proiectele mari de infrastructură și strategia bine pusă la punct pot duce orașul la următorul nivel chiar în plin proces de urbanizare. Zonele de limitare a vitezei la 30km/h și infrastructura dedicată bicicletelor fac din Dublin cea mai sigură capitală din UE.

8. Berlin, Germania

Berlin

Berlinul are aceeași atitudine pragmatică asupra ciclismului pe care o întâlnești în Amsterdam și Copenhaga. 13% dintre berlinezi folosesc bicicleta ca mijloc de transport, iar acesta este un procent impresionant pentru un oraș de dimensiunile capitalei Germaniei. În unele cartiere, numărul de bicicliști este chiar mai mare și atinge un procent de 20-25%, infrastructura încurajând locuitorii acestui oraș să folosească bicicleta.

7. Malmö, Suedia

La fel cum Antwerpul s-a uitat peste granița cu Olanda pentru a găsi soluții legate de infrastructură, al treilea oraș al Suediei s-a inspirat de la orașul de care este despărțit de doar un pod – Copenhaga – iar rezultatele nu au întârziat să apară. Malmö nu apărea în clasamentul din 2011, dar în urma unor proiecte impresionante și a unei dorințe enorme de modernizare, orașul din sudul Suediei ajunge pe locul 7 în lume, dovadă că acolo unde se vrea, se și poate.

Suedezii s-au angajat într-un proiect pe 7 ani în valoare de 47 milioane de euro, ce are în vedere creșterea traficului pe bicicletă. Autoritățile locale au dat nume pistelor de biciclete pentru a putea fi mai ușor de găsit prin GPS, iar promovarea purtării căștii pe bicicletă este una echilibrată.

 

6. Eindhoven, Olanda

Eindhoven

Eindhoven este al 3-lea oraș olandez din top 20, iar locul 6 este unul bine meritat. Proiecte precum Floating Roundabout sunt vizionare și sunt de apreciat, mai ales dacă ținem cont de tendința olandezilor de a se culca pe o ureche. Dacă acest tip de angajament va continua, Eindhovenul va urca în continuare în clasament.

5. Antwerp, Belgia

Antwerp

Un alt nou venit pe listă este Antwerp, aflat la egalitate pe 5 cu Nantes, Franța. Influențat puternic de cultura ciclistă din orașele vecine olandeze, Antwerpul a reușit să mențină un nivel ridicat al traficului pe bicicletă timp de ani buni.

16% din locuitorii orașului folosesc bicicleta ca mijloc de transport și este clară importanța acestui mod de deplasare. De altfel, angajamentul politic este impresionant – la alegerile din 2006, 100km de piste au fost promiși și nu au rămas doar la stadiul de promisiune, căci până la alegerile din 2012 acest proiect a fost finalizat.

4. Bordeaux, Franța și Sevilla, Spania

Bordeaux

Fiecare țară are nevoie de un oraș care să stabilească trendul, iar Bordeaux este acest gen de oraș pentru Franța. Timp de mulți ani Strasbourgul a fost văzut ca principal centru al ciclismului urban din hexagon, însă Bordeaux a reușit să îi ia fața în acest clasament datorită realizărilor din ultimii 5 ani.

Sevilla

De cealaltă parte, Sevilla reprezintă un model de urmat în ceea ce privește dezvoltarea acestui segment. De la un procent de 0,5% din locuitori ce foloseau bicicleta ca mijloc de transport în 2006, în momentul de față în orașul andaluz acest procent a crescut la 7%. Creșterea rapidă a acestui tip de trafic se datorează, din nou, politicii vizionare, nu mai puțin de 80km de piste pentru bicicliști fiind realizați pe parcursul unui singur an.

3. Utrecht, Olanda

Utrecht

Un oraș splendid pentru mersul pe bicicletă, Utrechtul reprezintă un etalon în lumea întreagă pentru orașele mai mici. Cei 640000 de locuitori se bucură de o rețea de piste pentru bicicliști de primă clasă care, în orele de vârf, este un adevărat furnicar.

2. Copenhaga, Danemarca

Copenhaga 2

Copenhaga rămâne orașul cu cel mai mare procent de persoane ce utilizează bicicleta, în ciuda politicilor controversate din ultima perioadă ce au dus la o scădere de la 37% la 35%. Dacă lipsa de viziune a politicienilor va continua, clasarea capitalei daneze este pusă în pericol în anii ce urmează, în contextul în care alte orașe europene vin puternic din urmă.

1. Amsterdam, Olanda

Amsterdam

Capitala Olandei rămâne cu titlul de ”cel mai prietenos oraș pentru bicicliști” pentru că este în continuare lider la majoritatea capitolelor. Singurul aspect ce ar putea fi îmbunătățit este uniformitatea infrastructurii.

Atmosfera este una relaxată, plăcută, iar ciclismul este aici o activitate practicată în masă. Amsterdamul este cu adevărat o capitală mondială a ciclismului urban și nu numai.

via businessinsider

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.