Cadru

Aflat încă în fază de cercetare, grafenul a creat deja agitație în industrie datorită raportului incredibil pe care îl are între rezistență și greutate, pe lângă proprietățile remarcabile de conductor al căldurii și electricității. Derivat al grafitului, acest material cu grosimea unui singur atom de carbon le-a adus premiul Nobel în fizică, în 2010, oamenilor de știință Andre Geim și Konstantin Novoselov, care au reușit să producă o coală din grafen de un metru pătrat ce cântărea doar 0.77mg și putea să suporte greutate unei pisici de 4kg fără să se rupă.

Producătorul spaniol de căști Catlike și cel austriac din domeniul skiului Head pretind că deja utilizează grafenul în produsele lor. Și cei de la Vittoria au declarat că folosesc grafenul pentru a consolida noile jante din carbon.

”Pentru modelul Mixino au fost folosite nanofibre din aramidă și grafen. Acesta din urmă este mult mai rezistent și mai ușor decât materialele pe care le foloseam până acum la modelele precedente de căști și, în plus, ajută la menținerea integrității căștii după un impact”, spune Patrick Varas, manager al unuia dintre magazinele ce distribuie produse Catlike.

Dar ce este grafenul de fapt? Descoperit la Universitatea din Manchester de către profesorii Geim și Novoselov, grafenul este varianta bidimensională a grafitului, fiind format dintr-un aranjament planar de atomi de carbon dispuși într-o rețea hexagonală.

grafen

Structuri asemănătoare grafenului au fost descoperite încă din anii ’60, însă cercetătorii nu au reușit să izoleze un singur strat de grosimea unui atom. Abia în 2004, oamenii de știință din cadrul Universității din Manchester au reușit să separe un strat 2D din grafit. Ciudat este modul în care aceștia au realizat practic acest lucru. Conform lucrării lor, publicată în revista Science, cercetătorii au apelat la bandă Scotch pentru a exfolia straturi de grafit până au obținut un strat de grosimea unui singur atom.

Cea mai evidentă aplicație în industria producătoare de biciclete ar fi construirea cadrelor, roților și a altor componente ce sunt fabricate acum din carbon. ”Cadrele sunt din ce în ce mai ușoare, iar în momentul de față nu mai există o marjă foarte mare de scădere a greutății lor, acestea având deja o limită impusă asupra greutății rutierilor ce le folosesc. Cu ajutorul grafenului, ar putea fi construite cadre sub 700g, fără limită de greutate și cu o garanție pe viață. Există potențial aici, dar cred că totul va veni și contra unui cost substanțial”, a declarat Dave Musgrove de la Cell Bikes.

Chiar dacă grafenul se află încă în perioada de cercetare, rezistența mare și greutate scăzută ar putea transforma acest material într-un compozit ideal. Pe lângă aceste caracteristici mecanice excepționale, grafenul are și alte proprietăți care suscită un interes și mai mare.

Roțile din carbon au avut întotdeauna probleme cu supraîncălzirea, lucru ce a produs accidente groaznice în unele cazuri. ”Un alt scop în care ar putea fi utilizat grafenul este disiparea căldurii. La roțile din carbon există acea presiune a saboților care produce o rezistență ce generează multă căldură și duce la degradarea treptată a jantelor. Grafenul ar putea fi soluția pentru această problemă”, spune Carl Turner, inginer proiectant pentru Enve Composites.

Chiar dacă acestea sunt perspective foarte interesante, vor mai trece ceva ani până grafenul va putea fi folosit la scară largă în industria producătoare de biciclete. Până în momentul de față, în mare parte, cercetările legate de grafen nu au ieșit încă din laboratoare.

”Cred că suntem încă în faza în care încercăm să înțelegem mai bine bicicleta. Pentru a face următorul mare salt în ceea ce privește tehnologia, cred că trebuie să înțelem ce anume căutăm”, spune Darren Baum, fondator al Baum Bicycles.

via bikeradar

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.