casca aero

Mersul la plasă, în spatele unui alt rutier, poate salva până la 30% din energia pe care ai folosi-o dacă ai sta direct în vânt, dar dacă ai putea crește acest procent până la 36% prin aplicarea judicioasă a datelor obținute în urma testelor din tunelul de vânt?

Pentru un sprinter ca Marcel Kittel, o astfel diferență ar putea fi esențială pe finalul unei etape, putându-i oferi energia în plus de care are nevoie pentru a-i învinge pe rivalii săi.

Mai exact, câte secunde sau câtă putere poate salva o cască aerodinamică? Un model de contratimp te face mai rapid cu aproximativ un minut pe o distanță de 40km, potrivit lui Michael Hutchinson, multiplu campion național de contratimp și autor al cărții Faster: The Obsession, Science and Luck Behind the World’s Fastest Cyclist. Pentru cicliștii amatori, câștigurile ar putea fi chiar mai mari.

”O cască plină de orificii pentru ventiilație este cel mai puțin aerodinamic lucru din lume pe care l-ai putea pune pe cap”, spune Hutchinson. ”Este la fel de aerodinamică precum o pălărie mexicană. Aceste căști sunt proiectate pentru a învolbura aerul din jurul capului, pentru a crea turbulențe. Ai avea mai mult de câștigat dacă nu ai purta cască sau dacă ai purta o șapcă”.

Aeon vs Attack

Ultima generație de căști aero, precum modelele Giro Air Attack sau Specialized Evade, oferă caracteristici situate între cele ale unei căști de contratimp și ale unei căști clasice cu orificii de ventilație. Cei de la Giro spun că Air Attack este mai rapidă cu 17s decât modelul cu 24 de orificii Aeon pe o distanță de 40km (la o viteză de deplasare de aproximativ 50km/h). Hutchinson atrage atenția asupra faptului că aceste date pot varia în funcție de caracteristicile anatomice ale fiecărui rutier și de poziția acestuia pe bicicletă.

Pentru cicliștii interesați de probele de contratimp, Hutchinson recomandă modele de căști aero cu o coadă mai lungă, menționând că acestea sunt mai rapide decât căștile cu coadă scurtă Kask Bambino, folosite de echipa Sky. Dezavantajul căștilor de contratimp cu coadă lungă apare în momentele de neatenție în care lași capul în jos, coada ridicându-se automat în aer și anulând avantajul aerodinamic. În schimb, cele cu coadă scurtă sunt mai ”iertătoare” din acest punct de vedere. Chiar dacă nu au aceleași calități aero pe liniile drepte, acestea sunt mai rapide atunci când capul rutierului nu este perfect aliniat, păstrându-și calitățile aero în diferite poziții și unghiuri.

Poc

”Dacă nu găsești o cască de contratimp pe care să o simți pe spate, atunci poți încerca un model precum Bambino”, spune Hutchinson. Însă multe lucruri rămân relative în ceea ce privește aerodinamica și asta pentru că există foarte multe variabile de care trebuie ținut cont. După ani de zile în care a testat căști, Hutchinson mărturisește: ”În final, nu pot spune că știu prea multe despre asta. Căștile aero te ajută într-adevăr să fii mai rapid, dar apoi urmează celelalte întrebări la care singurul răspuns pe care îl pot oferi este: `Nu știu, trebuie să mergem într-un tunel de vânt`.”

via cyclingweekly

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.