Indicele glicemic 1

Toţi ştim că trebuie să consumăm carbohidraţi pentru a avea energie, dar puţini ştiu că nu toţi carbohidraţii sunt la fel. Un factor numit indicele glicemic indică cât de rapid sunt transformate glucidele în glucoză şi absorbite în sânge. Cu cât se absoarbe mai uşor un carbohidrat, cu atât are indicele glicemic mai mare.

Cand glucoza din sange creste mult si repede, pancreasul este fortat sa produca mai multa insulina. Acest lucru se intampla cu cel putin doua costuri: epuizarea pancreasului si cresterea rezistentei la insulina a tesuturilor periferice. Pentru ca in sange avem doar cateva grame de glucoza, excesul acestui nutrient esential este toxic, in special pentru sistemul nervos. Exista si sisteme pentru depozitarea glucozei in exces, ce leaga moleculele de glucoza intre ele intr-o molecula mai mare numita glicogen. Glicogenul poate fi depozitat in muschi si ficat in anumite cantitati. Insulina este un hormon ce face celulele sa se deschida pentru ca glucoza sa intre in ele si sa fie arsa sau transformata.

Indicele glicemic 2

In timp, epuizarea pancreasului si rezistenta la insulina duc la sindromul metabolic si chiar la diabet de tip I. O serie de boli grave sunt puse in ziua de azi pe seama consumului exagerat de carbohidrati cu indice glicemic mare: obezitate, diabet, ateroscleroza, atacul vascular cerebral, bolile de inima si multe altele. Practic, prin insulina corpul primeste un semnal ca este timpul sa depoziteze grasime. De aceea, daca vreti sa mentineti depunerile de grasime la minim sau sa slabiti, evitati carbohidratii in general si cei cu indice glicemic mare in special.

Valoarea de referinta a indicelui glicemic este data de glucoza si de painea alba si este 100. Alimentele cu indice glicemic in jur de 100 se digera si absorb cel mai rapid, ajungand imediat in sange si declansand un raspuns insulinic mare. Dupa un consum de zahar corpul primeste un val de energie, dar dupa ce este transformat in glucoza si ars, energia scade sub nivelul anterior.

Indicele glicemic 3

Iata indicele glicemic al unor alimente, raportat la painea alba:

  • paine alba 100
  • paine integrala 99
  • paine de secara 58
  • orez alb 83
  • paste fainoase 66
  • cartofi uscati, chipsuri 116
  • cartofi fierti 81
  • cartofi prajiti 135
  • fasole boabe 60
  • mazare verde 56
  • mere 53
  • banane 79
  • grapefruit 36
  • struguri 62
  • portocale 66
  • pere 47
  • glucoza 138
  • zahar alb 86
  • fructoza 30
  • lapte degresat 46
  • iaurt 52
  • inghetata 25

Pe site-ul  Montignac  gasiti un tabel mult mai cuprinzator cu alimente si indicele glicemic, plus un calculator usor de folosit.

1 COMMENT

  1. Articolele de genul acesta despre nutritie sunt binevenite.
    Este clar, ca cei care doresc sa nu aiba probleme de sanatate trebuie sa acorde o importanta sporita alimentatiei.

    Chestia asta chiar m-a speriat fiind un mare consumator de orez alb:
    “Se știe faptul că orezul, pastele și pâinea albă sunt convertite în zahăr, iar acest lucru duce apoi la dezvoltarea diabetului de tip 2.”
    http://greatnews.ro/care-sunt-cele-mai-bune-grasimi-pentru-organism-si-pe-care-trebuie-sa-le-evitam/

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.