Voeckler

Marea Buclă este cunoscută ca fiind una dintre cele mai aspre competiții de anduranță din lume, fiind la fel de provocatoare și din punct de vedere nutrițional, nu doar din perspectiva efortului fizic. Fiindcă rutierii petrec pe bicicletă în jur de șase ore în fiecare zi și nu au la dispoziție foarte mult răgaz pentru recuperare între  etape, pe parcursul unui mare tur fiind oferite cicliștilor doar două zile de pauză, hrănirea celor mai importante staruri din ciclismul mondial nu este o sarcină tocmai simplă.

”Într-o etapă din Turul Franței, un rutier trebuie să consume aproximativ 5000 de calorii pentru a avea energie pe întreaga durată a efortului. Menținerea unui aport atât de mare de calorii este o reală provocare”, spune Corinne Mäder, specialistă în nutriție sportivă pentru PowerBar, partener oficial al Turului Franței de mai bine de 10 ani.

Dar nu este vorba numai despre calorii. ”Suprimarea apetitului și tulburările digestive cauzate de utilizarea în meniul cicliștilor a acelorași feluri de mâncare, zi de zi, pe parcursul mai multor săptămâni trebuie, la rândul lor, gestionate corespunzător”, adaugă Mäder.

”Problemele gastro-intestinale apar, în general, în a doua parte a cursei, iar produsele de nutriție sportivă, precum și alimentele, trebuie alese cu atenție și adaptate pentru fiecare ciclist în parte”.

Cuplează această misiune cu aceea de a alimenta cicliștii pe bicicletă în timpul cursei, cu asigurarea unei hidratări și recuperări corespunzătoare, deplasarea între hoteluri de la o etapă la alta și lunga perioadă de timp în care se desfășoară turul și va rezulta o sarcină mamut.

De la cerealele de dimineață și până la shake-ul de recuperare, iată ce conține, în general, meniul unui ciclist ce participă în Turul Franței:

09:00 Micul dejun

Rutierii iau prima masă a zilei cu aproximativ trei ore înainte de startul cursei, iar aceasta este una bogată în carbohidrați: pâine, musli, fulgi de cereale, fructe, cafea, smoothie-uri, suc de portocale și chiar tăieței. ”Un lucru pe care toți sportivii îl ocolesc este acela de a consuma mâncăruri grele”, spune Judith Haudum, nutriționist al echipei BMC.

”Trebuie să reziste tentației pe care o reprezintă produsele de patiserie ce sunt oferite în cadrul micului dejun la hoteluri, pentru că acest tip de alimente nu este digerat în timp util până la începutul etapei, provocând stări de disconfort cicliștilor”.

10:30 Gustarea de dinaintea startului cursei

Transferul între hotel și locul în care se dă startul etapei poate fi lung și reprezintă o bună ocazie de a suplimenta rezervele de carbohidrați din organism. În general sunt consumate prăjiturele din orez cu miere, cozonac sau batoane pentru sportivi, alături de lichide. Studiile arată că rutierii ce participă în Turul Franței se alimentează mai puțin pe bicicletă în timpul acestei curse decât o fac în alte competiții, o explicație putând fi agresivitatea mai mare și ritmul de cursă mai ridicat din Le Tour. Așadar, nutriția de dinainte și de după cursă capătă o importanță și mai mare.

12:00 În timpul cursei

Profilul diferit al etapelor dintr-un mare tur necesită și strategii nutriționale diferite de la zi la zi, raportate la lungimea traseului, instensitate și temperatură. Metabolismul grăsimilor poate fi utilizat în perioadele de acalmie ale cursei atunci când cicliștii stau la adăpost în mijlocul plutonului. În schimb, în etapele mai dure organismul se va baza mai mult pe carbohidrați, ceea ce înseamnă un consum mai ridicat de geluri și batoane.

Alimentele solide fac și ele parte din hrana unui rutier în timpul cursei – mini-sandvișurile cu gem, bananele sau prăjiturile din orez sunt cele mai populare. Când ritmul în pluton crește, iar cicliștii nu mai au timp prea mult pentru mestecat, sunt preferate gelurile, în special cele cu cafeină.

17:00 Recuperarea după cursă

De îndată ce etapa s-a încheiat, începe procesul de recuperare. ”O băutură specială pentru recuperare, ce conține carbohidrați și 25g de proteine, îi așteaptă pe rutieri chiar la finalul etapei”. Dacă durata transferului la hotel este mai mare, cicliștii fac duș și se schimbă în autocar, iar apoi mănâncă o gustare pregătită de bucătarul echipei – sandvișuri, prăjituri sau batoane din cereale.

20:00 Cina

Masa de după masaj începe cu o salată, supă sau un suc natural pentru un impuls nutrițional, urmate de un fel de mâncare care conține carne și alte surse bogate de carbohidrați. Vremea pastelor se pare că a cam trecut la echipele de top. Anul trecut, Sean Fowler, bucătarul celor de la Garmin, a pregătit pentru rutierii săi curcan în crustă de semințe și supă de dovleac, în timp ce Søren Kristiansen, bucătar pentru Sky, a gătit halibut cu mere, piersici și salsa. Scopul acestor inovații este de a reda sportivilor pofta de mâncare ce este pusă în pericol de repetitivitatea acelorași feluri de-a lungul celor 3 săptămâni ale competiției.

23:00 Înainte de somn

Prăjiturelele, fructele, nucile și cerealele sunt consumate înainte de culcare pentru a restabili rezervele de glicogen. Hidratarea este, de asemenea, un proces continuu în viața unui ciclist, astfel că rar vei vedea un rutier fără un bidon în mână.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

via CyclingWeekly

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.