aparat digestivOrganismul tău găzduiește un ecosistem uriaș, din care fac parte trilioane și trilioane de bacterii. Intestinele sunt organele în care se găsește cel mai mare număr de microorganisme, greutatea acestora însumând aproximativ 2kg, însă nu te gândi că fără aceaste 2kg vei fi mai rapid pe bicicletă. Totalitatea acestor microbi este cunoscută sub numele de microbiotă, iar oamenii de știință subliniază impactul uriaș pe care îl are acest ecosistem asupra sănătății noastre. Fiecare persoană are o amprentă microbiană unică, formată din diverse specii de bacterii, fiecare dintre ele putând avea un impact asupra sănătății tale și performanțelor sportive.

Tipurile de bacterii din microbiota ta variază în funcție de dietă, genetică și de bacteriile cu care intri în contact în mod curent. Microbiota adulților este influențată chiar și de evenimente ce s-au petrecut în primele zile de viață sau în timpul sarcinii cum ar fi tipul de naștere, prin cezariană sau natural, modul în care a fost alăptat copilul sau tipul de alimentație ales de mamă în timpul sarcinii.

Unii experți sunt de părere că stilul de viață occidental produce un fenomen de disbioză – o promovare a varietăților de bacterii nocive în intestine – din cauza stresului, dietei și igienei crescute. Acest lucru favorizează mai departe apariția afecțiunilor ce au la baza inflamațiile cronice, precum cancerul, astmul sau alergiile.

De asemenea, există dovezi conform cărora aceste modificări ale microbiotei afectează performanțele sportivilor. Un studiu realizat de Hsu și colaboratorii în Taiwan a demonstrat că șoarecii crescuți într-un mediu steril au o slabă capacitate de efort în comparație cu șoarecii crescuți în condiții normale. Cei expuși unui singur tip de microorganisme au înregistrat performanțe mai bune decât cei crescuți în mediu steril, însă mai slabe decât populațiile cu o microbiotă variată.

Cercetătorii cred că de aceste modificări este responsabilă capacitatea antioxidativă crescută a organismului șoarecilor ce au fost expuși mai multor tipuri de bacterii. Efortul intens produce cantități mari de radicali liberi ce trebuie neutralizați de către enzimele antioxidante pentru a stopa efectul nociv pe care îl au aceștia asupra componentelor celulei, în special asupra ADN-ului și proteinelor. Flora bacteriană intestinală sporește capacitatea organismului de ”a se curăța” de radicalii liberi, ajutând astfel și procesul de recuperare de după efort.

Profesorul Tim Spector, autor al cărții The Diet Myth, este de părere că flora bacteriană din tractul digestiv influențează performanțele sportivilor: ”Un studiu realizat asupra echipei de rugby a Irlandei a arătat că sportivii aveau o floră bacteriană viguroasă și diversă, însă cercetarea ar trebui să se ocupe mai mult de acest subiect”.

Un alt moment în care sportivii ar trebui să acorde o importanță mai mare microbiotei ar fi atunci când aceștia folosesc sucul de sfeclă pentru a obține performanțe mai bune. Studiile au demonstrat că persoanele ce folosesc apă de gură nu beneficiază absolut deloc de efectele benefice ale sucului de sfeclă, cunoscut pentru cantitățile mari de nitrați anorganici pe care îi conține, aceștia fiind precursori ai oxidului nitric, compusul care crește de fapt capacitatea de efort. Așadar, se pare că bacteriile din cavitatea bucală sunt esențiale pentru startul procesului de descompunere a nitraților anorganici în oxid nitric.

via CyclingWeekly

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.