bauturi pentru sportivi

Cercetători ai Universității din Bath, Marea Britanie, au studiat pe un grup de cicliști, cu ajutorul unui scanner RMN adaptat, impactul pe care îl are efortul prelungit asupra nivelului de glicogen din ficat.

Aceștia au testat diverse băuturi pe bază de zaharoză și glucoză și au stabilit că ingerarea carbohidraților sub formă de zaharoză sau glucoză previne scăderea glicogenului hepatic. În plus, au descoperit și că cicliștii întâmpinau mai puține dificultăți în executarea exercițiilor atunci când utilizau băuturi pe bază de zaharoză, caz în care și problemele stomacale erau mai rare.

Atât zaharoza, sub formă de zahăr, cât și glucoza sunt carbohidrați importanți, pomeniți deseori în articole sub denumirea de ”zaharuri simple”. Marea diferență dintre ei este că fiecare moleculă de zaharoză este alcătuită dintr-o moleculă de fructoză și una de glucoză. Se pare că, prin combinarea diferitelor surse de zaharuri, rata de absorbție a acestora în intestine poate crește semnificativ.

Chiar dacă numărul de băuturi pentru sportivi ce au la bază zaharoza, sau un amestec între zaharoză și glucoză, a început să crească în ultima vreme, încă există destule produse pe piață ce folosesc exclusiv glucoza pentru a furniza energie celor ce fac sport. Cercetătorii susțin că acest gen de băuturi pot provoca un disconfort digestiv sportivilor și recomandă utilizarea apei cu zahăr sau a băuturilor pe bază de zaharoză.

Doctorul Javier Gonzalez, coordonatorul studiului, spune: ”Rezervele de carbohidrați de la nivelul ficatului au o importanță vitală pentru sportivii de anduranță, acestea îndeplinind rolul de stabilizatori ai glicemiei. Cu toate acestea, chiar dacă avem un nivel bun al cunoștiințelor în materie de schimbări produse în depozitele de carbohidrați din mușchi, știm foarte puține lucruri despre optimizarea stocurilor de carbohidrați din ficat în timpul efortului”.

Oamenii de știință din spatele acestei cercetări recomandă, în cazul unui efort ce se întinde pe o perioadă mai mare de două ore și jumătate, un consum de 90g de zahăr pe oră, cu o diluție de 8g de zahăr în 100ml apă. Studiul a fost publicat în American Journal of Physiology – Endocrinology and Metabolism.

 

 

 

 

4 COMENTARII

  1. Ma mira concluziile cercetatorilor britanici, de fapt ma mira recomandarea de a se bea apa cu zahar. Nu de alta, dar oncologii din intreaga lume (inclusiv cei britanici) zic ca zaharul are un potential cancerigen enorm.
    Oare nu e mai sanatoasa mierea? Sa zicem ca daca se recomanda o proportie mai mare de fructoza raportat la cea de glucoza, ar trebui sa vorbim de mierea de salcam. Daca tot e sa bagam in noi glucoza di fructoza, macar sa fieo sursa naturala, nu industriala.
    Asta ca sa nu mai vorbim si de alte aspecte, cum ar fi mineralele din miere (mai ales in mierea de mana sau de padure).

  2. Chiar nu inteleg cum isi aleg acesti „cercetatori” temele de studiu. Orice amator stie ca bauturile pentru sportivi au in principal rolul de rehidratare si contin electroliti (potasiu, magneziu, sare). Da, contin si carbohidrati pentru un aport de energie, dar scopul este secundar/complementar. Poate apa cu zahar e mai buna decat bauturile izotonice in ce priveste asimilarea carbohidratilor de catre organism, dar este egala cu zero in ce priveste rehidratarea.

  3. Tot britanicii, intr’un studiu al lor referitor tot la ciclisti, recomanda consumarea sucului proaspat din sfecla inaintea curselor si antrenamentelor pentru calitatile super-energizante !

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.