bicicleta

În cadrul summitului desfășurat la Paris, pe tema schimbărilor climatice, în urmă cu câteva săptămâni, 195 de țări au semnat un acord istoric prin care se angajează să lupte împreună pentru a menține încălzirea globală la sub 2°C, iar pentru îndeplinirea acestui obiectiv trebuie ca atât autoritățile, cât și cetățenii de rând, să fie mai implicați.

Statele Unite ale Americii și-au propus o reducere cu 30% a emisiilor de carbon în următorii 10 ani, un deziderat îndrăzneț, dar realizabil. ”Trebuie ca politicienii să își asume răspunderea, însă trebuie să schimbăm ceva și în viețile noastre. Bicicleta poate avea un rol uriaș în acest proces”, a declarat Lewis Fulton, cercetător în cadrul Universității California și director al Sustainable Transportation Energy Pathways.

Atragerea unui număr cât mai mare de oameni din mașini spre biciclete ar avea un impact foarte mare, mai spune Fulton. În Statele Unite și Canada, bicicleta este folosită ca mijloc de transport de doar 1% din populația urbană, iar creșterea acestui procent până la 20-30% ar produce o scădere a emisiilor de dioxid de carbon cu 11% până în 2050 și, în plus, ar reduce multe costuri, realizând în final o economie de 24 de trilioane de dolari.

Însă convertirea unui număr cât mai mare de oameni către folosirea bicicletei în drum spre serviciu presupune și investiții importante din partea marilor orașe în infrastructura necesară cicliștilor, dar și o schimbare a mentalității șoferilor referitoare la transportul pe două roți. Fulton a dat exemplul capitalei Columbiei, Bogota, oraș ce a cunoscut o creștere semnificativă a transportului pe bicicletă, după ce autoritățile locale au hotărât închiderea unor artere principale pentru câteva ore, o dată pe săptămână; de asemenea acesta recomandă și folosirea bicicletelor electrice pentru deplasarea de zi cu zi.

Rămâne de văzut dacă marile puteri ale lumii vor respecta întocmai acordul de la Paris, însă Fulton este optimist mai ales în ceea ce privește evoluția infrastructurii pentru cicliști la nivel local: ”Construirea pistelor pentru cicliști necesită resurse insignifiante în comparație cu șoselele pentru mașini, autortățile nici nu ar trebui să stea pe gânduri. Orașele și primarii acestora tind să aibă o abordare mai corectă asupra acestui subiect deoarece sunt conștienți că încurajarea deplasării pe bicicletă aduce un plus întregii comunități”.

via bicycling.com

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.