Echipa BikeXpert în stagiul de pregătire din Turcia
Echipa BikeXpert, în stagiul de pregătire din Turcia

BikeXpert este una dintre cele mai importante echipe de ciclism din România, în 2015 aceasta câștigând titlul național în proba de XCM atât la băieți, prin Daniel Crista, cât și la fete, prin Irina Dumitru, însă a obținut performanțe notabile și la șosea prin Marius Petrache în Turul Alexandru cel Mare și Daniel Crista la Campionatele Naționale.

Am stat de vorbă cu Cătălin Sprînceană, managerul echipei bucureștene, pentru a afla ce planuri are BikeXpert Racing Team în acest an, dar și despre planurile de extindere ale formației din anii următori.

ciclism.ro: Cum decurge stagiul de pregătire din Turcia? Cât veți mai rămâne acolo?

Cătălin Sprînceană: Totul decurge perfect. Deja am acumulat peste 900 km și circa 10.000 m diferență de nivel în 9 zile. Condițiile de cantonament sunt ideale aici, super trasee și zilnic peste 22 de grade C. Sâmbătă, 5 martie, ne întoarcem în țară.

Cu ce noutăți vine și ce își propune BikeXpert în acest sezon?

Primele noutăți au fost anunțate în decembrie și ianuarie, când am prezentat noii noștri colegi: Răzvan Juganaru – elite și antrenor, Madaras Attila – elite, Malnasi Attila – junior, Batha Levente – junior, și cadeții Cazaceanu Tudor și Ciufu Mihai. Ni s-au alăturat și amatori foarte buni, precum Cipiran Comișan și Ionel Duță. Încercăm să ne construim bugetul în așa fel încât să avem cel puțin trei ieșiri la curse XCO UCI importante din Europa, pentru ca echipa de juniori și U23 să capete experiență. Continuăm să organizăm cele 3 curse (Maratonul Vinului, BikeXpert Alpine Challenge și Rocket Bike Fest) și, probabil, vom mai implementa un proiect de concurs XCO în București.

Cum își alege echipa programul competițional, ținând cont că în ultimele sezoane numărul de curse de mountain biking a explodat în România și aproape în fiecare weekend există măcar 2-3 opțiuni ?

Suntem suficienți ca să ne împărțim și să participăm la două curse într-un week-end, așa cum am făcut de fapt și anul trecut. Din acest an avem un nucleu important de sportivi în centrul țării, care se va axa pe zona aceasta. Primul criteriu după care alegem cursele este valoarea acestora – primează cursele UCI și maratoanele importante, cu tradiție, dar sigur cele mai importante concursuri sunt CN XCO și CN XCM, împreună cu ce ne propunem în afara țării (cel puțin o etapă de Cupă Mondială la XCO). Vom participa și la CN de șosea, în speranța că vom reuși un rezultat decent.

V-ați gândit vreun moment la obținerea unei licențe continentale pentru șosea?

Ne-a trecut prin minte anul trecut, când am avut o echipă puternică și la șosea, dar planurile noastre pe termen lung sunt strict legate de MTB, în ideea în care „infrastructura” curselor de MTB este mult mai dezvoltată în România, pentru moment. Ne gândim totuși, serios, să aplicăm pentru o licență de echipă UCI de MTB.

Cum simți evoluția ciclismul românesc în ultimii ani, suflul nou venit dinspre federație a contribuit în vreun fel la continuarea proiectului?

Ușor, ușor, ciclismul câștigă! Stăm foarte bine la capitolul concursuri, avem în sfârșit o federație funcțională și competentă, și observ că se nasc noi proiecte de echipe. Datoria noastră, a cluburilor, este de a ne direcționa eforturile și bugetele către cadeți și juniori, pe care să-i împingem în curse importante din afara țării; altă șansă să facem ciclism adevărat nu cred că avem. Un lucru important este că se dă ciclism românesc la televizor din ce în ce mai mult, ceea ce sper să mobilizeze sponsorii ca să investească. Legitimarea amatorilor este un pas important pentru că are la bază câteva elemente care țin se siguranța sportivului și de asumarea unor riscuri, avem în sfârșit Campionate Nationale foarte bine organizate în parteneriat cu cluburile, după modelul occidental, avem loturi naționale din ce în ce mai active și mai puternice, avem un regulament și un statut coerent. Deci, FRC contribuie activ prin noua conducere la dezvoltarea tuturor proiectelor, fie că vorbim de echipe, fie că vorbim de concursuri. Dacă unele cluburi reușesc să se lepede și de orgolii, nu mai poate sta nimic în calea evoluției ciclismului românesc!

Tudor Oprea și Lucian Logigan spuneau că mai era nevoie de un sportiv care să participe la concursuri internaționale pentru ca România să aibă șanse reale de a participa la Rio în proba de XC. BikeXpertul va trimite sportivi în competiții de afară în această primăvară?

Anul trecut am încercat să facem ceva în acest sens, când Alex Stancu a avut două participări în străinatate, alături de ProCycling. Din păcate, Alex s-a accidentat serios la CN XCO și nu am putut face mai mult. Ceea ce a reușit ProCycling, cu buget propriu, este remarcabil! Prima cursă internațională este progamată în a treia săptămână din mai.

Care este strategia BikeXpert pentru atragerea tinerilor către ciclism? Din ce ați văzut la concursurile din țară, există potențial?

Există tineri cu talent. Important este ca, în primă fază, părinții să investească în echipament și participări la competiții. Cei doi cadeți cooptați anul acesta au fost selectați în urma mai multor rezulate bune obținute la concursurile de MTB. Încercăm să ne facem o bază proprie de selecție, dar locurile sunt limitate anual. În funcție de rezultate, tragem linie la final de sezon și hotărâm dacă investim în continuare sau reluăm selectarea unor noi tineri.

Unde vezi echipa BikeXpert peste 10 ani, dacă totul va merge conform planurilor?

Echipă importantă cel puțin în peisajul MTB european, cu cel puțin 3 sportivi care să puncteze pentru țară. Totul vine odată cu acumularea de experiență, care necesită răbdare. Momentan, ne axăm pe tineri și pe popularizarea ciclismului, în speranța că sponsorii vor vedea acest sport ca fiind atractiv; fără un buget decent, nu putem atinge acest obiectiv.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.