Francisco Ventoso
Francisco Ventoso

Spaniolul Francisco Ventoso pare a fi prima victimă din plutonul profesionist a sistemului de frânare pe disc, după ce UCI a permis folosirea acestui tip de frâne și în ciclismul de șosea începând cu acest sezon. Ciclistul de la Movistar a fost transportat la spital în timpul cursei Paris-Roubaix, desfășurată duminică, după ce a atins o bicicletă ce era echipată cu frâne pe disc, în urma contactului cu discul suferind o rană adâncă.

Incidentul în care a fost implicat Ventoso a avut loc pe sectorul de piatră cubică Quérénaing à Maing, după 140km de cursă.  Spaniolul a postat pe Twitter o fotografie realizată în momentul în care era urcat în ambulanță, în care se poate observa că era dezorientat, iar piciorul său stâng este bandajat sub genunchi.

Fran-Ventoso

”Rana era atât de adâncă încât i se vedea tibia”, a declarat directorul sportiv al echipei Movistar, García Acosta.

În această după-amiază, Francisco Ventoso a trimis presei o scrisoare deschisă în care spune: ”Am 26 de ani de când pedalez, perioadă în care m-am antrenat zilnic, în care m-am bucurat de ceea ce îmi place cel mai mult, de pasiunea mea (…). Ca orice alt sport, ciclismul a evoluat în foarte multe aspecte tehnice. Cu toate acestea, nu s-a întâmplat acest lucru și în alte privințe așa cum toți ne-am fi dorit.

În toți acești ani, am fost martorul unor îmbunătățiri evidente suferite de componentele și echipamentele pentru ciclism. Am început cu oțelul, a apărut aluminiul apoi, iar mai târziu carbonul (…).  Am renunțat la ratrape și curele pentru pedalele cu plăcuțe, mult mai confortabile și eficiente (…).

Ceea ce vreau să subliniez este că, acum doi ani, am început să văd frâne pe disc montate pe biciclete de ciclocros, iar zvonurile spuneau că ar putea fi testate și la șosea.  Oare există cineva care se gândea că accidente precum cel de duminică nu se vor întâmpla? Serios, chiar nimeni nu și-a imaginat cât de periculoase pot fi? Nimeni nu a realizat că ele pot tăia și se pot transforma în niște cuțite uriașe?

În Paris-Roubaix, doar două echipe au folosit frâne pe disc. Adică 16 cicliști care purtau 32 de discuri în pluton. Lăsați-mă să văd duc la kilometrul 130 al cursei: o căzătură a împărțit grupul, cu rutieri zburând în toate direcțiile. Am încercat să frânez, dar nu am putut să îl evit pe cel din fața mea, care, la rândul său, încercase fără succes să nu îl atingă pe cel din fața sa. De fapt, nici nu am căzut, doar am atins cu piciorul partea din spate a bicicletei sale. Am continuat să pedalez, dar după câteva momente am aruncat o privire către picior: nu mă durea, nu aveam foarte mult sânge, dar puteam vedea clar periostul, membrana care învelește osul. În acel moment, m-am dat jos de pe bicicleta, m-am întins pe iarba de pe margine și am așteptat mașina echipei, în timp ce o mulțime de lucruri îmi treceau prin minte.

Să fi fost doar ghinionul? Nu cred, câțiva kilometri mai târziu Nikolas Maes, ciclist al echipei Etixx-QuickStep, se urcă în aceeași ambulanță în care mă aflam și eu. Avea o rană adâncă produsă tot de un disc, unul dintre cele 32. O întrebare mi-a venit instant în acel moment: ce se va întâmpla când 396 de discuri își vor face apariția în pluton, iar 198 de cicliști vor lupta feroce pentru o poziție cât mai bună în grup?

Frânele pe disc nu trebuiau să apară niciodată în ciclismul de șosea, nu așa cum sunt ele în acest moment. Nu am întâlnit nici un rutier care să se fi plâns de frânele pe saboți. Nu știu nici un ciclist ale cărui roți să nu fi derapat, indiferent de sistemul de frânare pe care îl folosea, fie că era vorba de cel clasic sau de cel pe discuri. Așadar, de ce trebuie să folosim așa ceva? (…)

Am fost norocos, nu am rămas fără picior, doar fără niște piele și mușchi. Dar vă puteți imagina ce s-ar întțmpla dacă un disc ar tăia jugulara sau femurala? Eu prefer să nu mă gândesc la asta.”

accident Francisco Ventoso

 

5 COMMENTS

  1. @dan – Pai daca sa zicem ca roata lui a luat-o prin dreapta bicicletei din fata sa iar in timpul cazaturii ambele biciclete sau numai cea din fata sa s-au/s-a inclinat/cazut spre dreapta,atunci gamba ciclistului din spate ,dezechilibrat in timp ce incerca sa ramana in picioare(conform declaratiei lui ca n-a cazut)s-a proptit in discul de frana spate al bicicletei din fata sa (Lampre Merida sau Direct Energie ,ei au avut frane pe disc in Paris Roubaix)
    Ventoso a spus un mare adevar,orice frane ai pune roata tot va derapa.

  2. A trecut cu bicicleta lui in dreapta celei din fata si a pus piciorul stang langa roata spate pe partea stanga. Asta ar fi unul dintre scenarii, mai gasesti tu altele (el spune ca a fost o busculada acolo).

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.