Giro-dItalia-2016-Logo

Giro d’Italia a ajuns la cea de-a 99-a ediție și are toate ingredientele necesare pentru a fi o cursă atractivă cu un traseu echilibrat și inovativ, cu câteva nume interesante pe lista de start și nu în ultimul rând cu cele șapte etape montane în care îi vom vedea pe marii favoriți la capacitate maximă. Ceea ce este interesant, și anume faptul că pe lângă cei patru-cinci favoriți despre care vom discuta pe parcursul acestui articol, de la locul cinci în jos, lupta pentru o clasare bună în Top 10 va fi foarte disputată.

Directorul cursei, Mauro Vegni ne-a propus o ediție cu trei contratimpuri individuale. Un alt aspect extrem de interesant, deoarece am putut observa cu toții că în ultimii ani probele contra-cronometru pe echipe au avut un traseu scurt, de aproximativ 9 kilometri. Astfel pe șosea nu se întâmpla nimic ieșit din comun. Odată cu introducerea celor trei probe de contratimp individual, atletul va fi nevoit să fie mult mai pregătit din punct de veder fizic. Tot așa, vom vedea pe parcurs faptul că unii cicliști nu excelează la acest capitol și îi va costa timpi prețioși în clasamentul general.

 Imagine de ansamblu asupra competiției :

  • Cele 21 de runde vor însuma un total de 3,463.1km ;
  • După cum spuneam în partea introductivă pe lângă cele trei probe individuale contra-cronometru, vom mai avea parte de șapte etape care se vor decide la sprint, tot șapte etape cu profil montan, mai mult deluros, respectiv patru finișuri în plină ascensiune ;
  • Este pentru a treia oară când Turul Italiei pornește de pe tărâm batav și pentru a 12-a oară în istorie când „Il Giro” ia startul din afara țării, a Peninsulei în formă de cizmă. 

Prima săptămână

Cele trei etape de deschidere vor avea loc în zona provinciei Gelderland din Olanda, înainte ca rutierii „să-și ia zborul” și să ajungă în Calabria, chiar în vârful Peninsulei Italice pentru a lua startul celor 18 etape rămase până la finalul din Torino. Apoi cicliștii se vor îndrepta spre partea nordică, urmând cursul munților Apenini prin centru înainte de a cunoaște furia Dolomiților la Friuli, respectiv cea a munților Alpi în partea vestică, sportivii aflându-se totodată în fața maiestuoasei ascensiuni Colle dell’Agnello cu o altitudine de aproximativ 2.744m. Ultima bătălie la mare înălțime se va decide pe San Anna di Vinadio. Cu trei runde clinice la proba contra-cronometru și alte etape dificile, Turul Italiei 2016 va fi un test al nervilor, al rezistenței și a capacității de gestionare ca efort. Atleții de mare anvergură vor fi puși la încercare și de condițiile meteo schimbătoare.

Cursa va debuta cu un contratimp individual de 9,8km lungime în centrul orașului Apeldoorn. Giro va acorda pentru prima dată „maglia rosa” unuia dintre specialiștii acestei probe. Deși la prima vedere, câștigătorul din Strade Bianche și locul al doilea din Turul Flandrei în acest sezon are cele mai mari șanse să se impună în prima zi, el va avea o concurență serioasă cu alți oameni redutabili ai probei precum Stefan Kung (BMC), Michael Hepburn (Orica-GreenEdge) și mai ales eroul local Tom Dumoulin (Giant-Alpecin). Este vorba despre elvețianul Fabian Cancellara, cel care se află la ultimul său sezon în plutonul profesionist. „Leul Flandrei” ar putea să facă o figură foarte frumoasă și să aducă în tabăra lui Trek-Segafredo tricoul roz.

trophy-659x440

În etapa a doua cu finiș la Nijmegen respectiv în runda a treia cu finiș la Arnhem sunt așteptați la sprint „viteziștii” plutonului pentru a captura „la maglia rosa” înainte de prima zi de pauză pe 9 mai. Cu toate că avem un Roberto Ferrari de la Lampre, un Sacha Modolo de la aceeași formație, un Andre Greipel pentru a sa Lotto Soudal, un Giacomo Nizzolo pentru Trek, ei bine tot germanul Marcel Kittel (Etixx) rămâne marele favorit la sprint, fără discuție.

Kittel a început fulminant acest sezon, având nu mai puțin de opt victorii până în momentul de față. Este un moment unic pentru ciclismul românesc deoarece va avea pentru al doilea an la rând un reprezentant. Rutierul celor de la Nippo, Eduard Grosu vine mai ambițios și mai pregătit pentru a obține un rezultat cât mai bun după ce sezonul trecut a sosit pe locul 5 la Jesolo în etapa a 13-a, o localitate pe care iubitorii sportului cu două roți din România vor trebui să o țină minte multi timp de acum încolo. Ne dorim ca Edi să ne facă mândri și în acest an.

În ceea ce-l privește pe Sacha Modolo, componentul lui Lampre are nevoie de o sosire tehnică, de un sens giratoriu sau de un ac de păr, ambele amplasate pe ultimele sute de metri, și cu siguranță va fi la loc de cinste în avanposturi. Caravana „Il Giro” își va continua drumul și va străbate regiunea Calabria la nord, urmând ca mai apoi rutierii să ruleze puțin prin centrul Italiei înainte de primul finiș important la altitudine de la Roccaraso, care vine relativ devreme în cursă (etapa a șasea). Prima săptămână se încheie cu contratimpul individual de la Chianti, mai precis în runda cu numărul nouă care măsoară o lungime de 40,4km. Echipele nu vor avea timp să admire precum spectaorii și telespectatorii frumusețile Toscanei, deoarece în ziua de pauză se vor deplasa către Campi Bisenzio unde vor lua startul în cea de-a doua săptămână din Giro.

CORVOS_00019116-009

A doua săptămână   

Etapa a 10-a cu începere de la Sestola va reprezenta o zi grea în Apenini, care despart Toscana și Emilia Romagna. Cărțile de istorie ale Turului Italiei sunt pline cu amintiri neplăcute, rutierii pierzând timpi prețioși aici. Această rundă are profilul asemănător unui „fierăstrău”, drept pentru care cicliștii vor fi nevoiți să se hidrateze și să mănânce constant din pricina urcușurilor și coborâșurilor înlănțuite. De asemenea, în cea de-a doua săptămână organizatorii au introdus suplimentar două etape de plat în jurul regiunii Veneto, înainte ca rutierii să facă cunoștință cu etapele decisive de munte.

Etapa a 13-a de la Cividale del Friuli o vom numi un mic aperitiv, ținând cont de ceea ce va urma la Alta Badia, prima rundă serioasă care își va arăta colții prin dispunerea altimetrică a munților înalți. În timp ce runda a 13-a care o precede, conține drumuri mai puțin cunoscute și include două ascensiuni scurte, dar abrupte la final. Ambele pot atinge un gradient de peste 8,5%, panta maximă.

În etapa a 14-a, Dolomiții își fac apariția în zare cu un peisaj sufocant, care efectiv îți taie respirația. Putem spune faptul că e o rută similară cu cea a competiției cicliste Maratona dles Dolomites care are loc în luna iulie a fiecărui an, iar în 2016 va celebra ediția cu numărul 30. Ascensiunile Passo Pordoi, Sella, Gardena și Campolongo vor fi traversate devreme înainte de abruptul Passo Giau în lungime de 9,8km și de Passo Valparola care se întinde pe o distanță de 11,5km.

Aceste cățărări oferă o plajă largă marilor favoriți în privința atacurilor. Iar un Vincenzo Nibali (Astana) mai mult ca sigur va avea o tentativă pe coborârea tehnică de la Corvara (Alta Badia), cu o singură condiție, să pună un ecart consistent în raport cu rivalii săi, Mikel Landa (Sky), respectiv Alejandro Valverde (Movistar). Un lucru dificil de realizat la o primă discuție. Dar să nu uităm faptul că „rechinul” este un specialist al poziției aerodinamice.

Week-end-ul din Dolomiți continuă cu proba contra-cronometru de pe 22 mai (etapa a 15-a). Într-o zi de duminică în care vom regăsi piscurile de la Catenaccio, contratimpul va măsura aproximativ 10,8km lungime și se va desfășura între localitățile Castelrotto, respectiv Alpe di Siusi. De-a lungul etapei sunt înșirate ascensiuni scurte, dar foarte abrupte și intense care îi va măcina treptat pe rutieri. Pantele ajung lejer până la 8,3% ceea ce înseamnă că fiecare secundă câștigată sau pierdută va fi vitală și totodată va conta enorm în economia Turului Italiei.

Cine va ajunge să se bucure de a treia și ultima zi de odihnă, într-adevăr se va putea gândi serios la victoria în clasamentul general. „Tricoul albastru de cel mai bun cățărător” a fost capturat de Giovanni Visconti în 2015. Acum obiectivele lui Movistar sunt clar trasate cu comandantul de artilerie Alejandro Valverde. Visconti va trebui să se pună în slujba spaniolului, iar lupta va fi foarte deschisă în vederea acestui tricou azur. Poate Stefano Pirazzi (Bardiani-CSF), Darwin Atapuma (BMC) sau Esteban Chavez (Orica-GreenEdge), de ce nu ? Și Rigoberto Uran ar putea să încerce ceva pe lângă o clasare bună în Top 10. Dar la cum vor arăta lucrurile s-ar putea ca un rutier de la locurile 11-12 în jos să cucerească acest tricou distinctiv.

giro-italia-event-nibali-tre-cime-dolomites

A treia săptămână

Totuși, ediția din 2016 a Turului Italiei include încă trei etape dure în ultima săptămână. Prima care vine imediat după ziua de odihnă va avea loc marți, 24 mai (etapa a 16-a) și se va termina la Andalo. Pe traseu vom regăsi ascensiunea Fai della Paganella de 10,2km lungime și  7,4% pantă medie. După o zi în care cicliștii și-au odihnit „motorașele”, s-ar putea ca ciorchinele de strugure să se împuțineze tot mai mult. Etapa a 17-a de la Cassano d’Adda, în apropiere de Milano și runda a 18-a de la Pinerolo reprezintă două șanse notabile pentru sprinterii care au optat să rămână în cursă sau pentru oamenii cu gambe puternice care vor să plece în evadare pentru a-și încerca norocul la o victorie de etapă. Avem garanția unui finiș nervos deoarece înainte de scurta coborâre spre Pinerolo, rutierii vor înfrunta tehnicul, abruptul și incomodul versant Pramartino.

Clasamentul general va exploda pentru ultima dată în runda a 19-a și în etapa a 20-a atunci când „Il Giro” va trece granița și va rula pe tărâm francez la Risoul, urmând ca plutonul să se întoarcă în Peninsulă la Sant’Anna di Vinadio. Ambele etape au în meniu cățărări mamut, care ar putea fi afectate de zăpadă și de asemenea ar putea sparge careul de ași în bătălia pentru supremație, „la maglia rosa.” Cima Coppi este cea mai îngrozitoare urcare din acest Tur al Italiei. Este lungă și are 21km lungime. Panta medie ajunge doar la 6,8%, dar sunt porțiuni unde panta maximă măsoară un gradient de 9,3%.

Pe măsură ce rutierii vor urca treptat în altitudine, de la 1.763m până la 2.744m ascensiunea va fi din ce în ce mai greu de abordat. Aici se va face selecția, supraviețuitorii vor merge mai departe, iar morții vor desena „opturi” pe șosea în uralele spectatorilor. Până acum, Alpii au fost introduși pe harta Turului Italiei de trei ori, urmând ca a patra oară Mauro Vegni să renunțe la această idee după ce zăpada a căzut necontenit peste oameni, distrugându-le autovehiculele. Să sperăm că odată cu introducerea sistemului „UCI Extreme Weather Protocol” drumul nu va fi blocat. Deocamdată nu există o altă cale de a ajunge în drum spre Risoul.

158855647__736633c

În etapa a 20-a regăsim o cățărare similară cu cea din etapa precedentă, dar mult mai dură. Este vorba despre Col de la Bonette (în Franța), o ascensiune peste care s-a mai trecut și în 2008, mai exact în Turul Franței când la general a câștigat ibericul Carlos Sastre de la CSC (în acele vremuri). Ea vine după Col de Vars (tot în Franța) și ajunge la 2.715m altitudine din totalul celor 22km pe care îi cuprinde. Această rundă este fără îndoială una mult mai abrazivă, atletic vorbind în comparație cu ziua precedentă, din simplul fapt că include Colle della Lombarda (19km lungime cu pante de 7,5%), înainte de cei 8km de coborâre și apoi un final domol în Sant’Anna di Vinadio.

Etapa a 21-a va pune capăt unui Tur al Italiei agonizant, foarte solicitant ca traseu. Așadar, runda de gală își va afla câștigătorul la sprint în orașul Torino, unde la final învingătorul acestei ediții va fi încoronat cu tricoul „maglia rosa” și va avea ocazia să guste din plin succesul, admirând faimosul râu Po care străbate orașul și nu în ultimul rând maiestuosul Turn, Mole Antonelliana din Torino.

Bătălia pentru tricoul roz

Ediția din acest an a Turului Italiei ne propune trei favoriți mari și lați. Vincenzo Nibali (Astana), favoritul publicului de casă după ce s-a impus aici la general în 2013. Un an mai târziu avea să câștige și „Marea Buclă” (2014). „Rechinul” a avut un început groaznic de sezon, după un Giro del Trentino inexplicabil. Cu toate acestea, italianul știe cum să-și revină, și va face în așa fel încât să arate foarte bine, la capacitate maximă în competiția sa de casă.

Peninsula Iberică vine cu doi oameni foarte puternici, ambii aflați în tabere diferite. Alejandro Valverde (Movistar) a beneficiat și el de un sezon monumental după ce s-a impus cu ușurință în Ardeni, în clasica Fleche Wallone, fiind recordmanul absolut în această întrecere cu nu mai puțin de patru succese. Formația britanică Sky aduce la start un alt „cyborg”, pe Mikel Landa. Ibericul a rupt tiparele în Giro del Trentino, chiar în acest sezon. Tricoul „ciclam” a fost imposibil de furat de pe umerii spaniolului. În 2015 Landa a sosit pe ultima treaptă a podiumului. Va câștiga în 2016 ? Se va răzbuna pe fostul său coleg de la Astana, Nibali ?

nibali4-659x440

Va fi enorm de interesant să-i urmărim pe cei trei duelându-se până la ultima picătură de epuizare, dar pe lângă aceștia mai pot apărea Tom Dumoulin (Giant-Alpecin), Rigoberto Uran (Cannondale), câștigătorul din 2012 Ryder Hesjedal (Trek-Segafredo) cu o victorie de etapă, Esteban Chaves (Orica-GreenEdge) ; foarte curios de urmărit. După victoriile pe bandă rulantă din Vuelta 2015 columbianul n-a mai făcut absolut nimic ; Ilnur Zakarin (Katusha), Domenico Pozzovivo (AG2R-La Mondiale), Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) sau Rafal Majka (Tinkoff).

Cele mai mari șanse la „tricoul de cel mai bun tânăr” sunt păstrate de Davide Formolo (Cannondale). BMC-ul merge pe mâna unor oameni precum Philipe Gilbert în etapele cu profil valonat, sud-americanul Darwin Atapuma cu o eventuală victorie de etapă în munți, Alessandro De Marchi un puternic om de evadare. Și de ce nu un Rick Zabel în etapele de deal și un Daniel Oss la sprint. Tot echipa cu licență elvețiană va conta enorm și la probele de contratimp cu Stefan Kung. Echipa micuță Gazprom îl va propulsa pe rusnacul Sergey Firsanov, un talent uriaș care va încerca să surprindă în etapele puternice. Rușii nu stau la discuții !

Lista sprinterilor e una generoasă, iar bătălia la „tricoul roșu” se anunță una palpitantă cu Marcel Kittel (Etixx-QuickStep), Caleb Ewan (Orica-GreenEdge), Elia Viviani (Team Sky), Andre Greipel (Lotto Soudal), Giacomo Nizzolo, Boy van Poppel (Trek-Segafredo) și câștigătorul primului monument al sezonului, Milano-San Remo, Arnaud Demare (FDJ), Matteo Pelucchi, respectiv Leigh Howard (IAM Cycling), Sacha Modolo (Lampre-Merida), Sonny Colbrelli (Bardiani-CSF) poate chiar și Kristian Sbaragli (Dimension Data). Printre aceștia se află oameni buni și la contratimp, dar Marcel Kittel va fi absolut imbatabil.

Noi ne dorim un rezultat mare și din partea lui Edi Grosu, suntem nevoiți să repetăm acest lucru ! Turul Italiei va fi mai mult decât un rămas bun pentru Fabian Cancellara. Rutierul lui Trek și-a dorit să adauge Giro în programul său pentru a sărbători originile sale italiene. Acesta va fi al 20-lea mare tur al carierei sale. Ultima oară când Turul Italiei a pornit din Țările de Jos, Bradley Wiggins a îmbrăcat tricoul roz. Cancellara va încerca același lucru la Apeldoorn, iar acesta ar fi un scenariu de vis pentru directorul cursei Mauro Vegni, și anume ca „Spartacus” să îmbrace tricoul de lider încă din prima zi.

WATSON_00004269-016-e1450285686713-630x420

 

 

 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.