Am stat de vorbă cu Radu Naum pentru a afla, printre altele, ce planuri are Digisport în ceea ce privește transmisiunile în direct din Turul Bihorului, ce va începe chiar joia aceasta, și din Turul Sibiului, dar și cum vede participarea lui Eduard Grosu din Turul Italiei.

ciclism.ro: România are un ciclist într-un mare tur pentru al doilea an consecutiv, un lucru ce ar fi părut irealizabil în urmă cu 10 ani, însă lumea așteaptă și mai mult acum de la Eduard Grosu. Cum vezi această apariție a lui în Giro, crezi că o victorie de etapă este un obiectiv realist?

Radu Naum: Da, e realist, dar greu realizabil. Edi e un bun sprinter, dar nu are gabaritul unor Kittel, Greipel, Modolo sau Demare. Și nici echipele lor. Formația lui e din liga a doua a ciclismului și asta se vede. Dar Edi e încă tânăr și poate progresa. Cred că șansa lui, acum sau în viitor, stă în etapele valonate, cu sprint final al unui grup redus de cicliști sau la capătul unei evadări de câțiva rutieri.

Anul acesta avem o nouă cursă UCI de șosea în calendarul competițional autohton, Turul Bihorului, ce va începe săptămâna viitoare. Știu că Digisport susține această competiție, ne poți spune mai multe?

E o bucurie să vezi răsărind curse și sigur că transmisiunile TV sunt determinante. Digisport face acest efort de a insera într-un calendar deja aglomerat și acest sport. Cred că Turul Bihorului vine în trena succesului Turului Sibiului, organizatorii lui sunt de felicitat pentru curaj (o cursă ciclistă reprezintă o construcție dificilă dincolo de ceea ce și-ar putea imagina mulți). Dar pionieratul are sens doar dacă e urmat de o creștere firească a proiectului și de un răspuns al comunității economice românești. Entuziasmul nu e de ajuns, trebuie construite intreprinderi solide, care să se facă știute, căutate și respectate. Deocamdată aceste competiții atrag aproape exclusiv sponsori locali. Turul Sibiului, care există de 6 ani, are mari dificultăți în a exista tocmai pentru că mesajul său nu a ajuns încă la marii investitori naționali, deși e unul dintre puținele evenimente de acest nivel organizate anual în România.

După Turul Bihorului urmează Turul Sibiului în iulie, o cursă ce are un parteneriat cu Digi deja de câțiva ani. Vom vedea și anul acesta imagini de acolo în direct?

Și la Turul Bihorului, și la Turul Sibiului sunt planificate transmisiuni în direct, atât cât ne putem permite în acest moment. Din nou trebuie spus că o transmisiune în direct ar presupune, din câte au estimat cei care au făcut cercetările, un cost minim de peste un milion de euro, ceea ce ar însemna de aproape zece ori mai mult decât aportul financiar al sponsorilor. Iată muntele care trebuie urcat pentru ca România să aibă o cursă transmisă TV integral.

După ediția de anul trecut, spuneai că organizatorii ar trebui să se gândească la câteva noutăți în ceea ce privește traseul și iată că în 2016 au introdus un contratimp pe Transfăgărășan. Cum vezi noul parcurs din Turul Sibiului?

Adevărata noutate e, clar, contratimpul de la 2000 de metri. Privitorii sunt principalii beneficiari pentru că pot vedea pe îndelete toți rutierii. Din perspectiva  televiziunii, rămâne să tragem concluziile după. E de salutat oricum căutarea unor senzații noi. Dar, din ceea ce mi-au spus de-a lungul anilor cicliști și oficiali, între care Michael Rasmussen, ar fi interesant de descoperit cățărări care să facă diferența pe final. Păltinișul e practic plat pe ultimii kilometri, iar Bâlea are o pantă medie prea mică pentru a fi inițiate atacuri devreme.

Trecând acum și la ciclismul de afară, de mult timp se vorbește despre un start al Turului Italiei sau al Turului Franței din SUA, Qatar, Emiratele Arabe Unite, iar mai nou se spune că Giro ar fi în tratative pentru un start din Japonia. Cum ți se pare această globalizare a ciclismului, poate uneori împinsă către extreme de interesele financiare?

Nu, mi se pare în sensul timpului. E ușor să vorbești despre influența financiară când nu trebuie să te gândești permanent cum să-ți menții în viață competiția. Dacă e ceva care va trece limitele, rutierii vor fi primii care vor protesta, urmați de media și așa mai departe, deci imaginea cursei va fi afectată. Așa că organizatorii vor fi interesați să mențină un echilibru. Ciclismul, dintotdeauna, a trăit 99% din sponsori.

Un subiect ce a stârnit foarte multe controverse în acest an în ciclism este cel al dopajului mecanic, despre care Michele Ferrari spune că există încă din 2005. Crezi că acesta ar trebui sancționat mai dur decât dopingul clasic?

Deja se întâmplă. Belgianca prinsă cu motorașul sub șa a căpătat 6 ani de suspendare, mult mai mult decât orice primă abatere de dopaj clasic. E straniu, pentru că acest fel de a trișa nu angajează decât moralitatea, pe când celălalt pune în pericol chiar viața subiecților. Or, moralitatea mai mare decât prezervarea vieții nu există.

Meldoniumul a făcut multe victime în prima parte a anului, în mod uimitor chiar și în tenis. Să fie acesta un semn că încep să se miște lucrurile și în celelalte sporturi ?

Nu, e doar o modă. În tenis, fotbal și în alte sporturi “glamour” nu s-a început nici o curățenie reală. Acum, cu tragedia lui Ekeng, ne-am adus aminte câți fotbaliști au căzut din picioare și au murit pe teren. Foarte mulți. Ăsta e adevărul despre cât de interesat e fotbalul de starea de sănătate a oamenilor lui. Meldoniumul era o țintă ușoară, estică. E bine că a apărut acest scandal, dar nu e de ajuns. Tenisul și fotbalul sunt acolo unde se afla ciclismul înainte de Afacerea Festina. Caută defecte la motorul locomotivei bătând cu un ciocan în rotile vagoanelor.

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.