Anvelopele reprezintă o componentă importantă pentru a te bucura de mersul pe bicicletă. Dacă faci pană prea des, nu ai aderența pe traseu sau vrei să mai dai jos niște grame de pe bicicletă, motivul pentru noi anvelope există.

Vă prezentăm o clasificare a anvelopelor de bicicletă și câteva modele pentru diferite trasee.

În primul rând, anvelopa de bicicletă se alege după dimensiunea roții, lățimea anvelopei (balonajul) și modul de așezare (sau nu) al crampoanelor. Există trei sisteme de notație a roților și anume:

  • Diametru în inch: 26 / 27,5 / 28 / 29
  • ETRTO: 559 / 584 / 622 / 622
  • Sistem francez: – / 650B / 700C / 700C

Cu alte cuvinte, notația în inch a unei anvelope 29*2,0 este echivalentă cu notația în ETRTO: 50-622, unde 29 (inch) sau 622 (ETRTO) reprezintă diametrul roții, iar 2,0 (inch) sau 50 (mm) reprezintă balonajul.

Anvelopa pentru bicicletă poate fi, din punct de vedere al structurii sale, pe sârmă sau pliabilă. Cele pe sârmă sunt mai grele, iar cele pliabile, pe lângă proprietatea pe care le-o sugerează chiar numele, sunt mai ușoare, dar mai scumpe.

Dacă te-ai săturat de schimbat camere, anvelopa tubeless pentru bicicletă poate fi o alegere bună. Aceasta se montează fără cameră și are în interior un lichid ce astupă eventualele străpungeri. Lichidul care astupă penele se poate pune și în camerele normale, însă nu este la fel de eficient. Alt avantaj al cauciucurilor tubeless pentru bicicletă este că elimină aproape total riscul de „snake bite”, acel moment când anvelopa nu foarte umflată atinge janta la un obstacol puternic (vezi Foto 1).  Totuși, anvelopele tubeless se pot monta doar pe jante speciale „tubeless ready”.

O altă soluție pentru a evita penele ar putea fi benzile anti-pană care se montează între anvelopă și cameră. În general, cauciucurile foarte ușoare sunt mai predispuse la pene.

Snake Bite
Foto 1: „snake bite” – www.planetmountainbike.com

Anvelope de bicicletă pentru trasee off-road pe uscat 

La bicicleta  MTB, pe lângă dimensiunea roții pe care deja ai ales-o, discuția se poartă în funcție de balonaj și de profilul crampoanelor. Aderența este oferită de crampoanele anvelopei iar balonajul oferă o suprafață mai mare sau nu, pe care să fie crampoanele.

Pe traseele uscate se recomandă un balonaj de 2,1 sau 2,2 inch pentru traseele de XC (cross-country), iar pentru alte discipline mai agresive precum all-mountain sau freeride balonajul crește și mai mult. Motivul pentru care nu se folosesc balonaje mari la cross-country ține de reducerea vitezei de deplasare, anvelopele cu balonaj mare având o frecare mai mare cu solul. De asemenea, adaugă și grame serioase pe cântar care se resimt pe urcări.

În ceea ce privește crampoanele, e de preferat ca acestea să fie în număr mai mare și cu dimensiuni mai reduse, combinație câștigătoare de aderență pe traseele uscate.

Continental Race King
Foto 2: Continental Race King

Câteva exemple de anvelope des folosite la cross-country sunt Continental X-King, Continental Race King, Schwalbe Rocket Ron, Schwalbe Racing Ralph. Pentru discipline mai pretențioase se poate merge pe Continental Mountain King sau Schwalbe Space, anvelope de bicicleta disponibile la Perfectbike.ro

Pentru evitarea penelor se pot folosi anvelope cu diferite extra-protecții, de obicei producătorii menționează acest lucru pe ele, protecția fiind disponibilă atât pentru modele mai ieftine de cauciucuri de bicicleta cât și pentru cele mai scumpe.

Acea linie pe mijloc făcută din crampoane la unele modele de anvelope este gândită pentru a oferi mai multă viteză de rulare pe șosea. Ea scade totuși aderența pe traseele cu teren accidentat, însă este realmente utilă atunci când se merge mai mult prin oraș cu bicicleta și mai rar pe off-road. O astfel de anvelopă este Continental Traffic sau Rubena Rapide V.

Anvelope de bicicletă pentru trasee off-road pe noroi

Discuția se schimbă în cazul cauciucurilor de noroi în ceea ce privește balonajul și crampoanele. Dacă pe uscat foloseam balonaj începând cu 2,1 inch, pe noroi se recomandă o dimensiune între 1,8 și 2,0 pentru a nu se încărca prea mult noroi pe cauciuc. Cu cât balonajul este mai mare, cu atât poate lua cu el mai mult noroi și se poate ajunge în situația în care tu cari kg de noroi și roata nu se mai învârte în situațiile mai extreme. Prima Evadare 2016 a fost un exemplu de moment ideal în care ai fi putut scoate la atac anvelopele de noroi.

Recomandarea pentru crampoanele anvelopelor de noroi este să fie puține și mari, pentru a încerca să ia cât mai multă aderență. Dacă folosești anvelope de uscat cu multe crampoane` pe noroi, acestea se vor încărca, iar pentru că și dimensiunea crampoanelor va fi mai mică, acestea aproape că nu se vor mai simți pe noroi.

Anvelope pentru biciclete de șosea

Bicicletele de șosea fac alegerile anvelopelor mai simple, însă și aici există mai multe opțiuni. În primul rând, balonajul poate varia între 21 și 28 mm, dar cel mai adesea se folosesc de 23 mm. Un balonaj mai mare oferă mai mult contact cu solul dar crește rezistența la înaintare. La bicicletele de șosea nu se pune problema de crampoane, însă pot avea sau nu mici striații. Rubena Phoenix este un exemplu de anvelopă fără striații, Continental Ultra Sport cu mici striații, iar Schwalbe Lugano sau Michelin Lithion 2 cu striații mai mari. Dacă mergi în general pe plat s-ar putea să nu ai nevoie de striații, dar dacă faci adesea ture la munte și eventual mai apare și ploaia, atunci striațiile vor fi de mare folos pe coborâre.

Baieurile sunt o alternativă la cauciucurile tradiționale, lipindu-se pe jantă cu o soluție specială. Acestea sunt mai ușoare și spun cei care le-au folosit: „se simt altfel”. Baieurile sunt folosite mai ales la concursuri și au nevoie de jante speciale „tubular tyre”.

Anvelope pentru biciclete de oraș sau trekking

Bicicleta de oraș nu trebuie să te lase la greu și, de aceea, protecția anti-pană este importantă. Nu trebuie să aluneci pe șinele de tramvai așa că ai nevoie măcar de niște striații. În general, sunt mai grele și mai rezistente. Dacă aspectul este important pentru tine, exista cauciucuri viu colorate sau retro. Există și cauciucuri de bicicleta cu bandă reflectorizantă pentru a fi și mai vizibil seara în oraș, spre exemplu Schwalbe Citizen Reflex. Există modele începând de la câteva zeci de lei (Rubena Flipper V70, 30 lei), până la anvelope mai scumpe care nu sunt afectate de ghimpi (Schwalbe Energizer Plus Reflex).

Schwalbe Energizer Plus Reflex
Foto 3: Schwalbe Energizer Plus Reflex, cu protecție Green-Guard

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.