bicicleta_merida_big9_2017_veloteca_mtb

De la Veloteca aflăm mereu noutăţi spectaculoase venite din partea mărcilor de vârf prezente în portofoliul acestui magazin de biciclete din Bucureşti.

Astfel aflăm că Merida introduce în 2017 o nouă versiune a senzaţionalei sale biciclete hardtail Merida Big.Nine cu roţi de 29inch. Modelul “purtător-de-drapel” cântăreşte doar 8.5 kg , plasat la loc de frunte ca un standard de confort de înaltă clasă, cu rigiditatea stâncilor şi aerodinamicitatea atleţilor de sprint! Odată cu noul hardtail cu roţi de 29 inch, apare şi modelul Big.Seven cu roţile de 27 inch. Ambele biciclete au acum aceeaşi formă şi utilizează aceleaşi detalii tehnice.

Pentru diferite modele şi dimensiuni, căutaţi pe site la www.veloteca.ro sau vizitaţi magazinul de biciclete din Bucuresti, Sos. Iancului 100!

Esenţiale au fost experimentele echipei proprii Multivan Merida Biking Team, provocând noile linii ale design-ului de succes. „În ianuarie am primit un prototip al acestui model şi am avut suficient de mult timp pentru a mă obişnui cu noua geometrie a cadrului şi cu noile soluţii introduse. Sunt foarte încântată şi deja am câştigat cu el de câteva ori” – spunea Gunn-Rita Dahle Flesjaa, deja campioană olimpică şi de zece ori campioană mondială. Precedenta versiune era considerată ca fiind cea mai bună bicicletă din lume, iar noua versiune se pare ca a dat-o gata pe Rita.

Lucrul la prototipul final l-a implicat suficient de serios şi pe colegul ei de la Multivan Merida Biking Team, campion mondial în 2010, Jose Antonio Hermida. “Sunt mândru de acest cadru Big.Nine, este noul meu ‘proiect de suflet’… Noul Merida 29er are destule modificări impresionante. Performanţa este îmbunătăţită semnificativ, o poziţie călare mult modificată. Inginerii de la Merida s-au zbătut mult şi au găsit o soluţie ideală. Ne-au modificat modul de a conduce bicicleta!”, a declarat campionul mondial din 2010.

Ştiaţi că?

James Cleveland „Jesse” Owens (1913-1980) a fost un atlet American de pistă şi de câmp, de patru ori medaliat cu aur în 1936 la jocurile olimpice?

design_merida_bicicleta_cadru_atlet

Owens, specializat atât în sprinturi cât şi la sărituri în lungime, a fost recunoscut încă din timpul vieții sale ca fiind „probabil cel mai mare și cel mai faimos atlet din istoria atletismului”.
Reusita lui de a stabili trei recorduri mondiale și incercarea de a stabili încă unul în mai puțin de o oră la competiţia Big Ten Track Meet din 1935 la Ann Arbor – Michigan, a primit definiţia „cele mai spectaculoase 45 de minute de sport reuşite vreodată”, și niciodată nu a fost egalată. La Jocurile Olimpice de vară din 1936 din Berlin – Germania, Owens a câştigat faima internatională cu patru medalii de aur: la 100 de metri, la 200 de metri, săritura în lungime şi stafeta 4 × 100. El a fost cel mai de succes atlet la jocuri și, mai nou, silueta lui sta la baza geometriei celor mai de succes biciclete hardtail din lume.

Greutatea bicicletei încă atrage atenţia celor mai multi ‘rideri’ din cursele de MTB. Unul dintre motivele pentru care acest lucru e luat în calcul este lipsa unor limite de greutate în ciclismul montan, altfel decât pe şosea. “Numărul de jucători de pe piaţă care cântăreşte fiecare gram este mare, și, prin urmare, unul dintre obiectivele pe care am dorit să le atingem cu noile Merida Big.Nine și Merida Big.Seven a fost să tragem în jos greutatea cadrului la nivelul modelului nostru O.Nine, adică cca. 900 g”, s-a destăinuit Falke.

Scopul a fost de a realiza: un cadru Big.Nine gol, vopsit, cu dimensiunea  M cu greutate un pic mai mică de 900 g și cu toate elementele suplimentare să ajungă la 1005 g. Noul ‘hardtail’ Merida este unul dintre cele mai ușoare din lume, versiunea Big.Nine a Multivan Merida Biking Team are o greutate de 8,5 kg.

2017-big-nine-team-w

Este demn de remarcat faptul că acestea folosesc exclusiv componente de la producția de masă, piese concepute nu în mod specific. Greutatea ultra-scăzută și rigiditatea ridicată, sunt subordonate celui mai avansat cadru de carbon CF5. Acesta a fost creat cu peste 400 coli de carbon aplicate manual, prin care sistemul a fost optimizat pentru o greutate redusă. Big.Nine și Big.Seven vor fi, de asemenea, disponibile şi cu cadrul din fibra de carbon mai economic CF3 și in versiunea LITE ușoară din aluminiu.

Reducerea în greutate este ajutata si de introducerea unui ‘headset’ complet integrat și de utilizarea noului sistem 1x ce defineste noua tendinta mondiala.

Confortul, sau plăcerea performanţei

“Greutatea nu este totul… Foarte important în proiectarea noii biciclete ‘hardtail’ a fost pentru noi confortul. Aceasta nu numai că implică furnizarea celui mai bun confort pe bicicletă, dar, de asemenea, include şi tracţiunea” – subliniază șeful departamentului Cercetare și Dezvoltare de la Merida. Descriind confortul pe care noile modele Big.Nine si Big.Seven îl asează în „prim plan apropiat” am aflat că designerii Merida au aspirat la el în diferite moduri:

Unul dintre cele mai importante este tehnologia Flex Stay, mai exact forma specială pentru țeava furcii din spate, pe care Merida o utiliza încă din anul 2006. Tehnologia a suferit diverse modificări la noile modele ale ţevii aplatizate de la partea superioară a furcii din spate, de doar 10 mm, soluţie care oferă cel mai înalt nivel de absorbție a vibrațiilor. O sarcină similară îndeplinește utilizarea de fibre de in, care are proprietăți foarte bune de amortizare. “Le-am folosit la mijlocul tuburilor inferioare ale furcii din spate și la toate ţevile sale superioare” – a subliniat Falke.

O nouă soluție creată pentru lupta împotriva inegalităților este design-ul original al ‘seatpost’-ului (tija seii) de 190 grame.

seatpost_tija_sa_merida_bignine_2017

J.F.: “Este propriul nostru ‘seatpost’ confortabil S-Flex. Pentru tijele din carbon, in loc de tija de sa foarte populara de 27,2 mm, am folosit o tija cu diametrul de 30.9 mm, inclusiv în scopul de a fi compatibile cu tijele reglabile pentru biciclete. Sunt sigur că odată cu creșterea dificultăţii traseelor de competiţii la maratoane, astfel de soluții sunt din ce în ce mai apreciate, iar în 2-3 ani, cei mai mulți concurenţi vor folosi “dropper seatpost” (tija de şa reglabilă), spune designerul şef de la Merida. “Pentru a menține confortul unui Seatpost de 30,9 mm, am aplatizat partea superioară a tijei noastre de carbon. lucru posibil datorită versatilităţii prelucrării componentelor cu diametre variabile din fibre de carbon. Ea seamănă cu capul unei cobre, este larg, dar plat, în partea de sus este gros de numai 25 mm. Graţe acestui design, flexează vertical ca o cumpănă la şocurile pe suprafeţe neregulate” . Aceasta dotare este valabilă pentru modelele Merida Big.Nine şi Big.Seven de la 4000 ţn sus şi le face unele dintre cele mai confortabile din lume, la clasa lor.

Rigiditate, pentru viteză explozivă

„Un parametru la fel de important pentru noul ‘hardtail’ a fost pentru departamentul de design Merida rigiditatea. Sa nu uitam ca vorbim despre arme de competitie. În cazul unor astfel de echipamente, joacă un rol foarte important transferul eficient de putere. Asta înseamnă că alunecarea trebuie să fie într-adevăr solida, caci indura o multime de ‘atrocitati’. Anterior, am folosit pedalierul BB30, dar acum noile biciclete au înlocuit-o cu standardul de pedalier BB92.Datorită cresterii suprafetei imbinarii la tuburile inferioare ale furcii din spate, se poate conecta, de asemenea, conducta inferioară a lamelei cât mai larg posibil. Acest lucru ne-a ajutat la atingerea unor valori de rigiditate impresionante.”  Un alt aspect important a fost montarea rotilor din spate in noul standard “Boost” sau “12×148”: lungime mai mare (148mm) si grosime mai mare (12mm) a axului. Nu numai că îmbunataseste rigiditatea laterală dar, de asemenea, aduce un efect benefic solutiilor constructive in geometria bicicletei.

Noua geometrie face diferenţa

J.F.: “Ambitia noastră a fost de a crea o bicicletă cu un design individual distinctiv, fara a compromite greutatea și rigiditatea. Ne dorim pentru ca bicicletele Merida sa poata fi considerate excepționale, oamenii sa recunoasca imediat forma cadrului gol, un semn distinctiv pentru marca Merida” . Teava ‘head-tube’ a cadrului a fost scurtata la noile Merida Big.Nine și Big.Seven cu aproximativ 1 cm, de la 11 la 10 cm, pentru a duce o mai mare greutate pe roata din fata in mers. Acest lucru permite o trecere foarte agresivă în viraje și îmbunătățește, deasemenea, comportamentul bicicletei pe ascensiuni.Tuburile inferioare ale furcii din spate (chain stays) au fost scurtate cu 7 mm, pentru o mai mare agilitate a bicicletei.

schita_cadru_bicicleta_merida_bignine_hardtail

J.F.: „În noua etapa, ampatamentul-ul la gama hardtail Merida a crescut cu 25 mm. Avem un ‘reach’ mai mare. Este vorba de distanta pe orizontala intre centrul butucului pedalier si centrul tubului frontal (head tube). În combinație cu o bascula mai scurta (de ex. Hermida Jose Antonio a folosit punte de 80 mm, înainte de a fi fost un model de 110 mm) si astfel, obtinem un ansamblu mai agregat cu bicicleta, care influențează, de asemenea, o mai bună manipulare. Un ‘top-tube’ mai lung (teava de sus a cadrului) favorizează un centru de greutate neutru și biciclete cu manevrabilitate echilibrată”.

Beneficiile masurabile urmarite impun utilizarea noului standard de montare a rotii spate pe noile biciclete ‘hardtail’. Centrarea este, prin urmare, mai mult spre exterior și mai mult spre dreapta fata de cadru decât înainte. Ca rezultat, am putea avea mai mult spațiu la profilul inferior al tuburilor furcii din spate și la poziția respectivă a roților. Schimbări de geometrie necesită nu numai utilizarea basculelor mai scurte, dar, deasemenea, schimbare la intreagul ‘cockpit’. În urmă cu câțiva ani, ‘cockpit’-ul acesta putea fi considerat potrivit stilului “freeride” dar acum a trecut la scena “cross-country”. Ghidonul la noile modele are o lungime de 720 mm.

Geometria pentru cadrele de carbon CF5 si CF3, dar şi pentru versiunea LITE de aluminiu este, identică. Acest lucru se aplică atât pentru roţi de bicicletă de 29inch cât şi 27,5inch.

Anterior, Big.Nine și Big.Seven erau biciclete complet diferite, cu geometrie diferită și obiective diferite pentru a fi realizate in domeniile specifice.Acestea erau proiectate în momente diferite.În prezent, Big.Nine și Big.Seven reprezinta aproape aceeași bicicletă, cu aceeași formă a cadrului; diferă doar roțile ca dimensiuni.

Gama Big.Nine variază ca preţ între 2.190 lei (Big.Nine 20-MD) şi 25.500 lei (Big.Nine 9000)
Gama Big.Seven variază ca preţ între 2.190 lei (Big.Seven 20-MD) şi 6.390 lei (Big.Seven XT-Edition).

multivan-merida-biking-team-2016-action-hermida-3

Foto: 
meridabikes.com
EGO-Promotion / Andreas Dobslaff

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.